Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Top tien KPI’s voor ICT-organisaties

11 juni 2008 - 12:47ActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De belangrijkste maatstaf voor de prestatie van een ict-bedrijf is het percentage serviceaanvragen dat binnen de afgesproken tijd wordt afgehandeld. Dat blijkt uit een top tien van belangrijkste key performance indicators (kpi's) die is samengesteld door KPI Library, een internet-community waar ict-managers hun ervaringen en kennis over kpi's delen.

KPI Library is een internet-community waar ict-managers hun kennis over en ervaringen met key performance indicators (kpi's) delen. Er zijn 25.000 actieve leden. Op dit moment bevat de KPI Library 1100 kpi's waarvan er 375 kpi's gericht zijn op ict. Uit die lijst is een top tien samengesteld van populairste kpi's van het afgelopen jaar.

Kpi's zijn belangrijke indicatoren van de presentaties die een organisatie levert. Bedrijven met kpi's presteren vaak beter dan bedrijven zonder kpi's. Het gaat bijvoorbeeld om winstverbetering, maar ook om de verkorting van besluitvormingstrajecten of verhoging van de klantteverdenheid.

Top tien populairste KPI’s van ICT-organisaties

De populairste kpi's binnen ict-bedrijven over de afgelopen twaalf maanden zijn:

  1. Percentage serviceaanvragen dat binnen afgesproken tijd is afgehandeld
  2. Gemiddelde tijd tot herstel (Mean Time to Repair)
  3. Klanttevredenheid
  4. Percentage dat ict-middelen niet werken door veranderingen (geplande onbeschikbaarheid)
  5. Percentage dat ict-middelen niet werken door incidenten (ongeplande onbeschikbaarheid)
  6. Beschikbaarheid (excl. geplande downtime)
  7. Gemiddeld aantal serviceaanvragen per behandelaar
  8. Eenheidskosten voor ict-diensten
  9. Percentage eerstelijnsafhandeling van serviceaanvragen
  10. Percentage incidenten dat te laat is afgehandeld

KPI Library

KPI Library is een snelgroeiende internet-community voor mensen die zich bezighouden met business intelligence (bi) en key performance indicators (kpi's). De community die 12 juni 2008 een jaar bestaat, heeft 25.000 actieve gebruikers.

Volgens de initiatiefnemers neemt het aantal gebruikers wekelijks met duizend nieuwe deelnemers toe. De community is opgezet door Mirror42, ontwikkelaar van software voor cio's en ict-beslissers. Directeur Karel van der Poel over de groei van de community: "We merken dat een toenemend aantal ict-beslissers en ict-managers kpi's opstellen. Dat is een teken van professionalisering. Daar komt bij dat steeds meer kpi's van de ict-organisatie vanuit bedrijfseconomisch perspectief worden gedefinieerd. Steeds meer ict-organisaties meten waar het werkelijk om gaat. Doelgerichte bedrijfsvoering is belangrijk."

Meer over

Business IntelligenceKPI

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Succesvol meten, zijn KPI’s wel voldoende?

    Eén reactie op “Top tien KPI’s voor ICT-organisaties”

    1. F. Veenman schreef:
      19 oktober 2009 om 14:30

      Zijn er voorzover u weet, KPI’s tbv software ontwikkelafdelingen gedefineerd?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs