Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Pictogrammen voor privacybeleid

21 juli 2008 - 14:313 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Johanneke Siljee
Johanneke Siljee

Heb je ooit wel eens het privacybeleid van een website gelezen vlak voordat je je gegevens instuurde? Helemaal? En doe je dat altijd? Want er zijn maar heel weinig mensen die altijd het hele document lezen. Sterker nog, privacybeleid wordt zelden gelezen. De reden hiervoor is dat ze niet transparant zijn: ze bevatten vaak te veel tekst en het taalgebruik is vaak te lastig. Bovendien moet je weer op een extra link klikken.

Toch ken ik niemand die het op prijs zou stellen als zijn of haar persoonlijke gegevens terecht komen bij weer andere bedrijven. Het zou dus wel goed zijn om te weten wat er in dat privacybeleid staat. Ook voor organisaties is het belangrijk om transparantie te bieden aan klanten. Privacy wordt steeds belangrijker en het bieden van helderheid is goed voor het imago, geeft een klant vertrouwen.

Is het niet mogelijk om privacybeleid zodanig weer te geven dat het voor de consument een stuk transparanter wordt?

Dat is het zeker. Zo kunnen sinds kort Europese bedrijven het EU-privacykeurmerk EuroPriSe verkrijgen voor een ict-service als deze aan de gestelde eisen voldoet. Eén van de doelen van dit keurmerk is het vergroten van transparantie van de markt met betrekking tot privacy-aspecten. Een hele grote stap in de goede richting. Toch zou ik nog verder willen gaan.

Waarom zijn er geen privacypictogrammen, om aan te geven wat er met persoonlijke informatie gebeurt? Een visuele weergave van het privacybeleid, vergelijkbaar met de pictogrammen van de Kijkwijzer. Een set van een aantal pictogrammen samen, waarbij bijvoorbeeld één pictogram weergeeft hoe lang de gegevens worden bewaard en een ander of ze wel of niet worden doorverkocht. Privacybeleidsdocumenten bestaan dan uit de set van gestandaardiseerde stukken tekst met bijbehorende pictogrammen die van toepassing zijn op de organisatie of dienst. De pictogrammen zijn direct zichtbaar, bijvoorbeeld op de pagina waar persoonsgegevens worden ingevuld, en het onderliggende privacybeleidsdocument kan worden opgevraagd door op een link te klikken.

Met privacypictogrammen kunnen consumenten in één oogopslag zien wat er met hun persoonlijke informatie gebeurt. Pictogrammen geven de consument gedetailleerder inzicht in het privacybeleid dan een keurmerk als EuroPrisSe, dat met slechts één vignet alleen aangeeft dat de dienst voldoet aan richtlijnen die zijn opgesteld door de EU. Wat deze richtlijnen precies zijn, zal voor de meeste consumenten onduidelijk blijven.

Het zou natuurlijk het mooist zijn als er een wereldwijde standaard zou komen voor pictogrammen voor privacybeleid, met bijbehorende certificering uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie. Maar ook op veel kleinere schaal zou het gebruik van privacypictogrammen de transparantie van privacybeleid al ontzettend vergroten.

Meer over

Certificering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieGovernance & Privacy

    Wie wordt de nieuwe minister van Informatiebeveiliging?

    5 reacties op “Pictogrammen voor privacybeleid”

    1. Liensel schreef:
      23 juli 2008 om 15:45

      Wat een geweldig goed idee! Scheelt mij heel veel leeswerk en heen en weer scrollen en geeft meer informatie dan de directe pictogrammen; namelijk ook welk bedrijf zich zo transparant wil opstellen. Dat nodigd uit tot vertrouwen.
      Een stukje meer zekerheid in de internet rimboe.

      Login om te reageren
    2. Rogier Voet schreef:
      24 juli 2008 om 14:41

      Het idee is goed, alleen bijna niet praktisch uit te voeren, door de wirwar aan regels die Europees en lokaal gelden. Het is daardoor bijna onmogelijk om een transparent privacymerk neer te zetten.

      Bovendien zullen bedrijven zich niet snel aanmelden bij zo’n merk omdat er zelden of nooit een eenduidig privacybeleid binnen bedrijven wordt gevoerd. Ook is het lastig om goed gebruik van dit keurmerk af te dwingen.

      Login om te reageren
    3. Ron schreef:
      28 juli 2008 om 13:24

      ik vind dit een zeer aantrekkelijk idee, en zou er niet te snel van uitgaan dat het in de praktijk niet doenbaar is. Uiteindelijk is er al heel wat gestandaardiseerd en vereenvoudigd in het voorbije decennium. (cfr. de sterren-scoring voo de Euro Ncap autoveiligheidstesten).
      Mijn suggestie zou zijn om dit voorstel zeker ook naar de Europese privacy-instantie te sturen. Misschien kan je daar contact leggen met iemand die hier een duw aan kan geven. (Snel zal het uiteraard niet gaan, maar m.i. zou het sowieso op een internationaal niveaumoeten getild worden om kans van slagen te hebben.

      Login om te reageren
    4. Jay schreef:
      31 juli 2008 om 12:50

      Goed idee ja, en best te doen a la Creative Commons. Wel op basis van vastgelegde internationale eisen en controle afdwingen door (onafhankelijke, duh) auditors of zo.

      Login om te reageren
    5. Ronald schreef:
      10 augustus 2008 om 14:04

      Wat een leuk idee… privacy online. JA!! GRAAG!!
      Als dat eens zou kunnen, tegen de huidige achtergrond van:
      – De USAF die in 20xx wil kunnen inbreken op ieder computersysteem online
      – De Duitse overheid de trojans op computers van haar burgers parkeert
      – De politie die inbreekt op systemen van potentiele criminele kandidaten
      – NSA, CIA, FBI die belang hebben bij GEEN PRIVACY wegens mogelijk terroristische dreiging
      – Het Echelon-netwerk, dat de hele wereld opvangt
      – Het Iridium-satelietnetwerk van de Amerikaanse geheime diensten
      – Backdoors – vanuit de fabriek in de meeste commerciele operatings systems
      – Het L.U.C.I.D.-systeem

      “EU privacy keurmerk”
      Lees goedkeuring dat je systeem niet al te goed is beveiligd zodat bovenstaande geheime diensten het niet kunnen hacken voor eigen gebruik 😉

      Kijk tips voor de lezers
      TV series:
      – NCIS, Veronica
      – Threat Matrix, Veronica
      – CSI, SBS6

      DVD’s
      – The Matrix
      – The Net (2.0) met de Janus Browser

      Hoezo privacy…
      Dat bestaat al jaren lang niet meer en zeker niet online! De enige manier dat je privacy hebt is wanneer je je computer off-line haalt, en de netwerkstekker loskoppelt. en dan maar hopen dat er geen root-kit in je pc is blijven zitten

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs