Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

V&W laat ICT-beleid ProRail even met rust

21 juli 2008 - 11:543 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieAtosMcKinseyMinisterie van V&WProRail
Rik Sanders
Rik Sanders

Het ministerie van Verkeer & Waterstaat vraagt aan ProRail vooralsnog geen uitleg over de herbouw van het verkeersleidingssysteem. De aanbesteding daarvan is stopgezet.

Het ministerie van Verkeer & Waterstaat kijkt tot dusver niet naar de gang van zaken rond de herbouw van het verkeersleidingssysteem van ProRail. Een woordvoerster stelt dat er met ProRail afspraken zijn gemaakt over de kaders waarbinnen de spoorbeheerder kan opereren zonder dat V&W zich met de operationele zaken bemoeit. Daaronder vallen ook de ict-operaties. Pas als er ict-problemen ontstaan die de continuïteit en de veiligheid van het spoorverkeer in gevaar brengen, kan het ministerie aan de bel trekken.

Dat ProRail, nadat het de samenwerking met Atos Origin heeft verbroken, nu zelf de herbouw van het verkeersleidingssysteem op zich neemt, is dus een zaak van de spoorbeheerder, stelt de zegsvrouw. Saillant detail is dat vorige maand McKinsey in een onderzoeksrapport concludeerde dat het ProRail aan een lange termijnvisie ontbreekt op het gebied van de vervanging van treindienstleidingsystemen. Het organisatieadviesbureau onderzocht in opdracht van V&W het reilen en zeilen van ProRail, onder andere de vraagstukken rondom ict- en beveiligingssystemen.

Volgens McKinsey hoeft ProRail niet per definitie voor zelfbouw te kiezen. "Op het gebied van treindienstleidingsystemen kiest ProRail ervoor om zelf systemen te blijven ontwikkelen, in tegenstelling tot andere Europese landen. Meerdere spoorbeheerders centraliseren momenteel de verkeersleiding en netwerkbesturing en gebruiken daarvoor softwareoplossingen die ontwikkeld zijn in samenwerking met commerciële partijen."

Aanbestedingspraktijk

De woordvoerster van V&W verwijst naar een brief van ProRail afgelopen juni aan minister Eurlings van V&W. Daarin verklaart Bert Klerk, voorzitter raad van bestuur, dat zijn organisatie bereid is zich actiever te oriënteren op de Europese ontwikkelingen op de markt van treindienstleidingsystemen. Hij stelt daarbij dat ProRail nog wacht op de bevindingen van een andere studie. Op verzoek van de Tweede Kamer loopt er namelijk een onderzoek naar de markt van toeleveranciers van ProRail, in het bijzonder de aanbestedingspraktijk rond de ontwikkeling en onderhoud van ict-systemen. BSL Lloyd's voert dit in opdracht van de NMA uit. Naar verwachting zal het rapport in augustus uitkomen. Begin oktober buigt de Kamer zich nog over de bevindingen van alle ProRail-rapporten.

Stoppen

Atos Origin kreeg in het najaar van 2007 de opdracht om de eerste fase van de herbouw van het twaalf jaar oude verkeersleidingssysteem uit te voeren. Na acht maanden is de samenwerking gestopt, omdat de kosten niet meer opwogen tegen de baten (het gunningsbedrag van 1,77 miljoen euro). Nu Atos Origin is afgehaakt als bouwer van het nieuwe systeem neemt ProRail de ontwikkeling voor zijn rekening.

Meer over

Aanbesteding

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelLogistiek

    ProRail neemt zelf nieuwbouw ter hand

    Computable.nl
    ActueelLogistiek

    Nieuwbouw ProRail-systeem ontspoort

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Zelfbouw ProRail is onnodig’

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    Ordina neemt SAP-beheer Prorail op zich

    Computable.nl
    ActueelLogistiek

    Prorail vraagt Ciber als SAP-partner

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Prorail stelt te specifieke eisen aan ICT-systeem

    2 reacties op “V&W laat ICT-beleid ProRail even met rust”

    1. Robert schreef:
      22 juli 2008 om 06:30

      Met het absoluut laagste bod proberen andere opdrachten binnen te halen. Vervolgens niet kunnen voldoen aan de eisen en dan maar terug trekken. Ongelooflijk dat dit nog kan Atos moet alles terug betalen. Ik zie het te vaak gebeuren ook in andere sectoren. De overheid moet maar harder optreden.
      Het zou maar eens afgelopen moeten zijn met zo enorm laag inschrijven (wat eigenlijk niet kan) en dan vervolgens klagen en afhaken op het moment dat er niet voldoende winst gemaakt kan worden.
      Misschien is er meer aan de hand maar ik zeg terugbetalen.
      No Cure, no pay.

      Login om te reageren
    2. Sander schreef:
      22 juli 2008 om 08:00

      Dat krijg je als je meer gunt op prijs dan op kwaliteit. Die balans is bij de overheid de afgelopen jaren volledig doorgeslagen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs