Een veel besproken onderwerp op de partnerconferentie van Microsoft was de nieuwe software-as-a-service-strategie (SaaS). Ceo Steve Ballmer zei dat zijn bedrijf ‘Software+Services’ het liefst via partners naar de markt brengt. De leverancier maakt hen daarom warm voor de verkoop van software en services.
Microsoft hield afgelopen juli in Houston zijn jaarlijkse Worldwide Partner Conference (WPC). Enkele honderden Nederlandse partners waren daar aanwezig om keynotes en breakoutsessies te volgen.
Software+Services (S+S) is een architectuurvisie van Microsoft. Hierbij maakt de eindgebruiker gebruik van lokale software (on-premise) en services die toegankelijk zijn via internet. Ceo Steve Ballmer: "Partners zijn het kloppend hart van de ‘Software+Services’-strategie. We zullen hen helpen met het opzetten van nieuwe businessmodellen hieromheen. Zo hebben we een nieuw prijs- en partnermodel voor Microsoft Online Services ontwikkeld, omdat de vraag naar SaaS (software-as-a-service) in de toekomst toeneemt." Volgens onderzoeksbureau IDC groeit de wereldwijde verkoop van SaaS per jaar met 32 procent. In 2011 is deze markt goed voor 21 miljard dollar. Onderzoeksbureau Gartner schrijft in een rapport dat de S+S-strategie goed zal uitpakken bij bedrijven met minder dan 1000 werknemers, vooral op het gebied van Exchange, Outlook, SharePoint en unified communications.
Volgens Allison Watson, corporate vice president van Microsoft’s Worldwide Partner Group, moet het nieuwe prijs- en partnermodel voor Microsoft Online Services de partners helpen meer klanten en winst binnen te halen. Het gaat onder andere om online diensten rond samenwerkingssoftware, bijvoorbeeld met Microsoft Exchange, SharePoint en Office. Partners kunnen volgens Watson verdienen aan integratie, migratie, consultancy, managed services en het op maat maken van de diensten. Om partners over te halen om S+S te verkopen heeft Microsoft het Quickstart for Microsoft Online Service-programma gestart. Partners krijgen 12 procent commissie uit de omzet van het eerste jaarcontract. De opeenvolgende jaren krijgen ze zes procent commissie uit de omzet. Microsoft is van plan de online diensten tegen scherpe prijzen (per gebruiker per maand) in de markt te zetten. Exchange Online kost voor een gebruiker per maand ongeveer tien dollar. SharePoint Online kost 7,25 dollar, Office Communications Server Online 2,50 dollar en LiveMeeting 4,50 dollar.
Nederland
De eerste Software+Services-diensten voor de Nederlandse markt worden begin 2009 verwacht, aldus Arjan Oude Kotte, directeur Small and Midmarket Solutions & Partners (SMS&P) bij Microsoft Nederland. Volgens Oude Kotte wordt S+S via drie modellen verkocht, waarbij ‘de klant centraal staat’. De eindgebruiker bepaalt of de software binnen het bedrijf, bij een partner of in het datacenter van Microsoft draait. De klant kan bijvoorbeeld beginnen zijn software in een gehoste omgeving te laten draaien en dan eventueel later weer binnen het eigen bedrijf op een server te zetten.
Microsoft maakt klanten nu al warm voor de Business Productivity Online-diensten en werkt aan de voorbereiding van portal server SharePoint online, met technische en pre-sales ondersteuning. Oude Kotte: "2009 wordt het jaar van de incubatie van Software+Services. We blijven ons echter sterk richten op de partnerpropositie rond Software+Services. Je krijgt door de komst van S+S een ander ecosysteem, waarin Microsoft of de partner de software host. Daarnaast krijg je partijen die oplossingen bieden op de Microsoft-platformen, bijvoorbeeld add on’s bij crm online." Begin 2009 moeten ook de vraagprijzen voor Software+Services bekend zijn. Deze zijn in lijn met de prijzen die in Noord-Amerika gelden.
Partners
Nederlandse partners reageren voorzichtig positief op de nieuwe plannen van Microsoft’s online portfolio. Eric Blaauw, sales en marketing director bij Virtual Affairs, zegt mee te gaan met S+S. "We leveren succesvol e-businesstoepassingen die via het web toegankelijk zijn. Daar gaat de markt ook heen. We zullen zeker samenwerken met Microsoft’s Software+Services. Het onderliggende businessmodel klinkt zeer interessant. Je kunt klanten met S+S in de vorm van een ‘black box’ applicaties aanbieden, samen met een goede service level agreement. Dit kan eventueel in combinatie met financiering, waardoor de klant op basis van een totaal abonnement de applicaties afneemt. We denken begin 2009 (afhankelijk van de exacte lancering door Microsoft) S+S te gaan aanbieden."
Leo Buytelaar, directeur van de BPMi Group (Business Performance Management) uit Den Haag: "Software+Services is feitelijk geen bedreiging voor partners. Het is een kans. Microsoft levert een dienst. We kunnen er als partner voor kiezen om zelf ter plekke een installatie doen, zoals een SharePoint of SQL. Het is ook mogelijk om de dienst van Microsoft te gebruiken. Daarna begint het ontwikkeltraject, dat een partner nog steeds kan doen. Wij verkopen al online diensten, zoals van SharePoint of crm. De licenties daarvoor kopen we per gebruiker per maand in bij een distributeur van Microsoft. Door Software+Services via Microsoft zal de inkoopprijs wel wat dalen. Dit voordeel kunnen we aan de klant doorberekenen."
Volgens Buytelaar kunnen partners echter goede zaken doen met Microsoft’s Software+Services. "Software huren is net als een auto leasen. Dat kan goedkoper zijn voor de klant; die heeft dan bijvoorbeeld geen systeembeheerder meer nodig. Daarnaast betaalt de klant per maand per gebruiker. Ook voor partners en Microsoft levert het voordelen op. Partners moeten licenties aan klanten berekenen. De kans dat een eindgebruiker illegale software gebruikt, wordt geminimaliseerd. Daarnaast is er voor de partner sprake van herhalende omzet, waardoor hij nog steeds een goede marge kan maken. De klant krijgt goede ondersteuning, heeft de nieuwste producten in huis en is bovendien legaal bezig. Microsoft kan ook niet anders dan de weg inslaan die Software+Services heet. Google doet dat ook. Als partner moet je meegaan. Zie het als een kans."