Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bezwaar tegen samenwerking Google en Yahoo

08 september 2008 - 12:38ActueelGovernance & PrivacyGoogleYahoo

De Association of National Advertisers (ANA) heeft in een brief aan de adjunct-procureur-generaal van het Amerikaanse ministerie van Justitie bezwaar gemaakt tegen een eventuele samenwerking van Google en Yahoo op het gebied van zoekreclame.

De ANA vertegenwoordigt een groep van 400 bedrijven die samen meer dan 100 miljard dollar aan marketing en advertentie uitgeven, waaronder Kellogg, Walt Disney en Procter & Gamble.

De vereniging kwam tot het bezwaar na ‘uitvoerig, onafhankelijk onderzoek onder haar leden en gesprekken met zowel Yahoo als Google’. In de brief van ANA staat dat een partnerschap tussen de twee 90 procent van de zoekmachineadvertentiemarkt zal domineren. Daarnaast uit de vereniging haar zorgen dat de samenwerking de concurrentie zal verminderen en de concentratie van macht op de markt zal verhogen.

Beperkte keuzes

Volgens ANA worden de keuzes op de markt beperkt door het eventuele samenspel van Google en Yahoo en kan het mogelijk de prijzen verhogen voor kwalitatief hoogwaardige en betaalbare zoekmachinereclame.

Het American Antitrust Institute heeft eerder een serie kritische vragen gesteld over de samenwerking tussen Yahoo en Google. De samenwerking tussen deze twee grote spelers moet dan ook nog door de antitrustwetgeving komen. De samenwerking wordt momenteel door het Amerikaanse ministerie van Justitie behandeld.

Impuls aan de inkomsten

Yahoo hoopt nog steeds op een boost uit een samenwerking met rivaal Google. Er zijn plannen om te beginnen met de verkoop van advertenties naast de zoekresultaten van Yahoo. Volgens het bedrijf zal de samenwerking met Google hierin een impuls geven aan de jaarlijkse inkomsten met maar liefst 800 miljoen dollar.

Of de brief invloed zal hebben op het Antitrust instituut is onduidelijk. The Wall Street Journal stipt aan dat met de brief de eerste keer is dat grote marketeers zich uitspreken tegen de deal. Volgens de krant zijn die partijen tot nu toe huiverig geweest om zich hierover publiekelijk te uiten. Dit zou komen door de groeiende macht van Google in dit veld.

Bron foto: dannysullivan (CC)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    eigenwijs overmoed overconfidence
    Governance & Privacy

    Kort: phishing nummer één dankzij overmoed, cio’s hebben nog zes maanden (en meer)

    Leeftijdsverificatie
    ActueelGovernance & Privacy

    Bluesky kan kosten strenge leeftijdscontrole niet dragen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ActueelCloud & Infrastructuur

    NLnet en CWI testen eerste openbare Scion-verbinding in Nederland

    ActueelSecurity & Awareness

    Phishingtrend: oplichters zetten correcte boekingsgegevens in

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs