Het investeringsfonds Van den Ende & Deitmers heeft een belang genomen in MetrixLab van 30 procent. Het internationale marktonderzoekbureau heeft klanten in 39 landen.
Tot de klanten van MetrixLab behoren onder meer grote namen als Microsoft, Philips, Google en PepsiCo.
Het online marktonderzoekbureau houdt zich vooral bezig met productontwikkelingsonderzoek en reclame-onderzoek.
Van den Ende & Deitmers hoopt een graantje mee te pikken van de marktsegmenten in de onderzoeksmarkt. "Innovatie- en communicatie-onderzoek via internet is een snelgroeiende markt van twintig miljard euro wereldwijd", aldus Hubert Deitmers, mede-eigenaar van het investeringsfonds.
Han de Groot, CEO van MetrixLab: "In 2011 willen wij als online onderzoekbureau behoren tot de 25 grootste marktonderzoekbureaus van de wereld." Het bedrijf wil het opnemen tegen gerenommeerde bureaus als TNS en GfK. De investering moet zorgen voor een ‘stevige organische groei en selectieve acquisities’.
Hoeveel het belang waard is en warvoor het nieuw verworven kapitaal wordt ingezet is niet bekend. Van den Ende & Deitmers en MetrixLab waren niet bereikbaar voor commentaar.
Het investeringsfonds Van den Ende & Deitmers bevat 150 miljoen euro. Het Crossmedia Fund van Van den Ende & Deitmers investeert in bedrijven die actief zijn in telecom, televisie en media. Het fonds nam Nederlandse participaties in Bright (31 procent), Accepté (41 procent) en Albumprinter.com (30 procent). Onlangs nam Van den Ende en Deitmers een substantieel belang van 30 procent in Central Point, een aanbieder van computerproducten.
Eind november 2007 nam het Rotterdamse metrixLab de usability-specialist 2C Usability over.
Bron foto: poolie (CC)