Ieder jaar vraagt HP haar business partners om feedback in het Total Partner Experience (TPE) onderzoek. Dit jaar hebben meer partners dan ooit tevoren aan het onderzoek deelgenomen: 42,3 % (348 partners) tegenover 28,7% in 2007. Opvallend gegeven is dat de partner loyaliteit gestegen is, terwijl het percentage ‘partners@risk’ is afgenomen.
Het doel van de TPE survey is inzicht krijgen in de manier waarop partners tegen HP aankijken en de daaruit voortvloeiende punten waarop HP kan verbeteren. Zoals blijkt uit het scoringspercentage van 38,8% op partner loyaliteit en de afname van het aantal zogenaamde partners@risk, zijn HP partners in het algemeen tevreden over de samenwerking. Zij geven aan met name de contracten & terms of business, de producten, de communicatie, certificering & training en het co-marketing programma te waarderen.
Zoals ieder jaar benoemt HP ook de verbeterpunten. Vorig jaar bleek uit het onderzoek dat partners minder tevreden waren over het Special Pricing Request Proces en de communicatie over incentives, rewards & compensation beleid. HP heeft deze opmerkingen ter harte genomen; in het Special Pricing Request Proces is een significante verbetering gerealiseerd, met name op de doorlooptijd van aanvragen van quotes. Vorig jaar werd 40% in drie dagen afgehandeld, inmiddels is dit toegenomen tot 60% in drie werkdagen. Toch geven de partners ook dit jaar aan graag verbetering op dit punt te willen zien; HP blijft hieraan dan ook aandacht besteden. De communicatie over incentives, rewards en het compensation beleid is verbeterd en komt in het TPE onderzoek niet meer als verbeterpunt naar voren.
Uit het onderzoek blijkt ook dat er behoefte is aan verdere verbetering op het gebied van Lead Generation Activities en Post-Sales Support. HP zal zich het komende jaar toeleggen op duidelijke communicatie omtrent deze twee aandachtsgebieden. De TPE laat zien dat de faciliterende rol van HP in het aanbrengen van leads meer toelichting behoeft. Daarnaast zal HP haar partners voorzien van elektronische tools, informatie over het verschil tussen garantie (warranty) en care packs en pro-actief gaan communiceren met partners over de status van openstaande storingen.
