Magic Software Enterprises (Nasdaq: MGIC), leverancier van technologie voor snelle applicatieontwikkeling (RAD) en kosteneffectieve applicatie-integratie (EAI), maakte afgelopen week haar financiële kwartaalcijfers bekend. Het derde kwartaal werd afgesloten met een winststijging van 8% naar $15,8 miljoen en een gestegen brutomarge van 58% ten opzichte van $14,7 miljoen en een brutomarge van 52% in dezelfde periode vorig jaar. De winststijging is een direct gevolg van een steeds groter aandeel in de licentieverkopen in de mix van inkomsten.
Op basis van US GAAP (Generally Accepted Accounting Procedures) bedraagt het bedrijfsresultaat voor het derde kwartaal van 2008 $1,6 miljoen, een achtvoudige toename vergeleken met de $0,2 miljoen in het derde kwartaal van 2007. De netto-inkomsten voor het derde kwartaal van 2008 bedragen $1,7 miljoen, ofwel $0,05 per aandeel. Dit in tegenstelling tot de netto-inkomsten van $0,8 miljoen ($0,02 per aandeel) over dezelfde periode in 2007, inclusief €0,7 miljoen uit beëindigde bedrijfsactiviteiten. De in het vierde kwartaal van 2007 afgestoten dochteronderneming Advanced Answers On Demand (AAOD) werd uitgesloten van de operationele resultaten van het derde kwartaal van 2007, en opgenomen als ‘netto-inkomsten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten’.
Bedrijfsresultaat
Op een non-GAAP basis bedraagt het bedrijfsresultaat voor het derde kwartaal $1,8 miljoen. Een stijging van 385% tegenover $0,4 miljoen in dezelfde periode van 2007. De netto-inkomsten voor het derde kwartaal bedragen $1,9 miljoen, ofwel $0,06 per aandeel. Dit in tegenstelling tot de netto-inkomsten van $0,9 miljoen ($0,03 per aandeel) in het derde kwartaal van 2007, inclusief een bijdrage van €0,7 miljoen, ofwel $0,02 per aandeel uit beëindigde bedrijfsactiviteiten. De totale bedrijfsinkomsten over 2008 (geldend tot 30 september 2008) bedragen $ 6,9 miljoen, een stijging van 10% vergeleken met $ 42,8 miljoen in de eerste negen maanden van 2007.
Op basis van US GAAP zijn de bedrijfsresultaten over de eerste negen maanden meer dan verdubbeld tot $3,1 miljoen, vergeleken met $1,1 miljoen in dezelfde periode van 2007. Het nettoresultaat voor de periode van negen maanden is verhoogd met 32% tot $3,4 miljoen ($0,11 per aandeel) vergeleken met $2,6 miljoen ($ 0,08 per aandeel) in 2007, inclusief een bijdrage van €1,7 miljoen, ofwel $0,06 per aandeel uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.
Op een non-GAAP basis, bedraagt het bedrijfsresultaat over de eerste negen maanden $3,3 miljoen, een stijging van 190% in vergelijking met de bedrijfsopbrengsten van $1,1 miljoen in dezelfde periode van 2007. Het nettoresultaat voor deze periode bedraagt $3,6 miljoen ($0,11 per aandeel) vergeleken met de netto-inkomsten van $2,8 miljoen ($0,09 per aandeel) in de vergelijkbare periode van 2007, inclusief €1,9 miljoen ($0,06 per aandeel) uit beëindigde bedrijfsactiviteiten.
Guy Bernstein, Active Chairman van Magic Software, reageert verheugd op de bedrijfsresultaten. "We zijn content dat we opnieuw een sterk kwartaal voor Magic Software kunnen melden. Het is een periode waarin we zowel in onze top-line als bottom-line resultaten groei hebben geboekt, ondanks de volatiliteit van de globale economie en onze doelmarkten. Deze positieve resultaten bevestigen onze strategie om rendabele, value-added oplossingen te ontwikkelen die de ROI van bestaande IT-investeringen maximaliseren, waardoor ze aantrekkelijk worden voor klanten in allerlei macro-economische cycli. Nu, met een goede financiële administratie en een gezonde balans, hebben we onze strategische mogelijkheden uitgebreid en zijn we goed gepositioneerd om de mogelijkheden voor organische en/of niet-organische groei verder te benutten. We zijn tevreden en optimistisch ten aanzien van de toekomst, maar blijven wel nauwlettend toezien op het economische klimaat, zodat we het beste kunnen blijven inspelen op de specifieke behoeften van onze partners en klanten."
Vlaggenschip uniPaaS
Magic Software introduceerde in juli jl. haar nieuwe vlaggenschip uniPaaS, een gecentraliseerd Rich Internet Application (RIA) en Software-as-a-Service (SaaS)-applicatieontwikkelplatform voor bestaande ecosystemen en de belangrijkste spelers in de markt. Door te voorzien in een verhoogd niveau van customer support en mentoring, is Magic Software erin geslaagd een aanzienlijke en groeiende groep van partners en klanten te verkrijgen die hun oplossingen migreren van client/server-architectuur naar RIA. Het is ook gelukt een grote mate van belangstelling te genereren bij nieuwe potentiële klanten. Dit is met name zichtbaar in Japan, waar uniPaaS voor het eerst werd geïntroduceerd. Er zijn op dit moment diverse top-tier Japanse ondernemingen die Magic Software’s RIA-platform hebben aangenomen.
De toegevoegde waarde van Magic Software ligt in het maximaliseren van het rendement uit bestaande IT-investeringen. Het onderliggende concept achter elke Magic Software-oplossing is de verhoging van ROI, het aanboren van opbrengstpotentieel via beter datamanagement, hergebruik en re-composition. Magic Software’s baanbrekende uniPaaS brengt state-of-the-art webinnovatie en cloud computing-technologie voor markten die nog steeds te maken hebben met traditionele platforms en toepassingen.
iBOLT
iBOLT van Magic Software is een complete en kosteneffectieve Enterprise Application Integration (EAI)-suite. Het automatiseert het integratieproces van off-premise and on-premise applicaties, waardoor boekhouding, ERP, supply chain management, human resource management en logistieke systemen optimaal kunnen samenwerken. iBOLT boekte ook in het derde kwartaal winst. Dit kwam mede door de groeiende verkopen van licenties, aangezien klanten zich steeds meer bewust zijn van de mogelijkheden van codevrije integratie. Ook Oracle Open World deed een duit in het zakje: een groeiend aantal nieuwe klanten worden toegevoegd vanuit de JD Edwards-, Salesforce.com- en SAP ERP R3-ecosystemen. Tot slot ontving Magic Software zeer positieve feedback van het Dreamforce 2008-evenement, waarmee de erkenning werd bevestigend dat integratie van essentieel belang is voor het maximaliseren van de waarde van on-demand CRM-oplossingen.