KPN Retail heeft na een selectieproces en een Proof of Concept gekozen voor XV Retail, de Point-of-Sale-oplossing (POS) van IT-dienstverlener Ctac Retail.
KPN Retail gaat XV Retail inzetten in zijn 145 winkels en Business Centers in Nederland. De oplossing ondersteunt in totaal ruim 500 kassa’s.
KPN werkt op dit moment aan een herpositionering van zijn retailactiviteiten binnen de Primafoon-vestigingen, KPN Business Centers en Hi-winkels. Daarnaast wil KPN Retail zijn klanten sneller en efficiënter van dienst zijn. Doordat het bestaande kassasysteem hiervoor te weinig flexibel was, startte KPN Retail een oriëntatie op een nieuwe oplossing. Na een RFP-traject vroeg het bedrijf Ctac Retail een Proof of Concept met XV Retail uit te voeren. Daaruit bleek dat deze oplossing nauw aansluit bij de eisen van KPN Retail. Zo voorziet XV Retail in een online koppeling met het centrale SAP-systeem, waardoor in elke winkel real-time informatie beschikbaar is over producten en prijzen, waar daar voorheen een nachtproces voor nodig was.
Tevens is het door de naadloze integratie van XV Retail met het centrale SAP-systeem en met de werkplekken in de winkels mogelijk geworden om het invoeren van abonnementsgegevens en het afrekenen op één werkplek te doen. Door deze werkwijze zijn klanten sneller te helpen en dringt KPN Retail wachtrijen in de winkels verder terug.
Doordat XV Retail via het internet te ontsluiten is, is het beheer volledig gecentraliseerd. Daarnaast is XV Retail vrijwel volledig als standaardpakket neergezet, waarin vrijwel alle benodigde functionaliteiten al aanwezig zijn. Zo zijn er dus weinig specifieke aanpassingen nodig en bespaart KPN Retail aanzienlijk op de kosten van ontwikkeling en onderhoud van het systeem. Ctac Retail en KPN Retail zijn in oktober 2008 gestart met de uitrol van de nieuwe POS-oplossing. Naar verwachting zullen alle 145 winkels in het voorjaar van 2009 aangesloten zijn.