Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Microsoft: gratis antivirus concurreert niet

25 november 2008 - 09:05ActueelSecurity & AwarenessMcAfeeMicrosoftSymantec
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Microsoft zegt security-leveranciers niet te ondermijnen met de gratis antivirus die het in de tweede helft van volgend jaar uitbrengt. Dat consumentenproduct is geen concurrent voor de completere software van producenten als Symantec en McAfee, aldus Microsoft.

Windows-producent Microsoft biedt consumenten in de tweede helft van komend jaar een gratis antivirusproduct, codenaam Morro. Het schrapt eind juni dan ook zijn betaalde antivirusproduct Windows Live OneCare, dat naast antimalware ook backup biedt. Microsoft verklaart met gratis antimalware pc’s en daarmee internet veiliger te maken, maar dat het daarmee niet security-leveranciers ondermijnt.

Die bedrijven, waaronder Symantec en McAfee, hebben al fel gereageerd. Eerstgenoemde zegt dat het huidige product van Microsoft al ondermaats is en dat je van een gratis product nog minder kan verwachten. "Je krijgt waarvoor je betaalt", stelt vice-president Tom Powledge. Concurrent McAfee interpreteert Microsofts schrappen van betaalde antivirus als een capitulatie. "Microsoft geeft het op en laat beveiliging over aan de experts", zegt pr-directeur Joris Evers.

Vijftig procent onbeschermd
Ondanks die uithalen maken de security-leveranciers zich volgens analisten zorgen, of moeten dat doen. Het aankomende gratis product van Microsoft kan minder capabel of volledig zijn, maar dat kan voldoende zijn voor veel eindgebruikers en mogelijk ook middelgrote en kleine bedrijven.

Volgens Microsoft is in de Westerse wereld zeker vijftig procent van de pc’s niet voorzien van antivirussoftware, of van zwaar verouderde. In beide gevallen zijn de bewuste computers niet beschermd. "Dit aanbod is bedoeld voor de vijftig tot zestig procent van de pc-gebruikers die geen bescherming heeft of daar niet voor wil betalen", zegt productmanager Amy Barzdukas van Microsoft.

‘Alleen maar antimalware’
Voor security-leveranciers is dat ook een onontgonnen markt. Het komende gratis aanbod van Microsoft kan die markt dus wel eens dichtgooien voor betaalde producten. Microsoft zelf zegt nu echter dat het met zijn gratis antimalware niet de concurrentie aangaat met de betaalde software van bedrijven als Symantec en McAfee.

"Microsoft ondermijnt de marktaandelen van die bedrijven niet, want onze gratis download biedt alleen maar bescherming tegen malware", luidt de officiële verklaring. De pakketten van de security-leveranciers bieden veel meer functies, zoals ook encryptie, data loss prevention, een firewall en opties voor ouderlijk toezicht (parental controls).

Meer over

Disaster recoveryEncryptieFirewall

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    5 must-haves om video-onderzoek een boost te geven

    Over toekomstbestendig video-onderzoek

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Security & Awareness

    Check Point legt ernstige beveiligingslekken bloot in Microsoft Teams 

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Security & Awareness

    De onmisbare rol van technologie en menselijk bewustzijn bij beeldverificatie

    ai saas ondersteboven
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Saas op de kop, twee derde bedrijven zegt ai-potentieel niet waar te maken (en meer)

    Nvidia 1 miljoen dollar
    Data & AI

    Kort: Nvidia pompt één miljard in Nokia, BOM 1 miljoen in Konekti (en meer)

    2FA
    Security & Awareness

    Kort: Adoptie 2FA alleen succes met managementsteun, Builders haalt drie miljoen op (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs