Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Niemand gebruikt bewust producten van CA’

25 november 2008 - 09:363 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & TransformatieCA Technologies
Rian van Heur
Rian van Heur

Veel software in het portfolio van het softwareleverancier CA is aangekocht. Een groot deel van de klanten koos daarom niet bewust voor het bedrijf, maar is er nu wel tevreden mee.

Veel gebruikers van softwareleverancier CA kozen nooit voor de software van het bedrijf. De afgelopen jaren kocht het bedrijf veel leveranciers op. De huidige gebruikers van de CA software lijken vooral daar vandaan te komen. "Veel klanten hebben niet bewust gekozen voor CA", zegt Benelux-directeur Bennie Peleman. 

CA had een slechte reputatie door vijandige overnames en boekhoudschandelen. Gebruikers reageerden daarom niet positief op het nieuws dat hun software door CA gekocht was. "Ik was wel een beetje bang dat we veel slechtere dienstverlening zouden krijgen. We hebben ook rondgekeken naar alternatieven", zegt James Doherthy, gebruiker van een e-healthproduct. Ook een grote Nederlandse bank ging steevast op zoek naar een nieuw softwarepakket, omdat de licentiekosten van de oude software verdubbelden na een overname door CA.

Toegang tot veel andere software

Doherthy is inmiddels tevreden met de softwareleverancier. "Je hebt toegang tot veel andere software. Het is niet zo slecht als ik dacht", lacht hij. Benelux-directeur Peleman werkte de afgelopen jaren hard aan de relatie met bestaande klanten. Hij merkt dat het inmiddels minder moeite kost om bij klanten aan tafel te komen. "Maar bij sommige komen we niet meer binnen. Die hebben zulke slecht ervaringen met het bedrijf. Die willen geen zaken meer met ons doen."

Het imago speelt de softwareleverancier nog steeds parten bij bestaande en nieuwe klanten, zegt Peleman. "Het imago is nog steeds onze grootste concurrent. Als je het imago schaadt, dan blijft dat jaren plakken." Toen hij drie jaar geleden aan de slag ging veranderde hij de hele Nederlandse verkooporganisatie. Hij nam oud-werknemers van bijvoorbeeld SAP en Microsoft in dienst. "Deze mensen hebben een goede relatie met de klant vanuit hun eerdere ervaring."

Ontspannen sfeer

Het bedrijf lijkt nu op de goede weg terug. Tijdens de gebruikersconferentie CA World in Las Vegas half november is de sfeer ontspannen. De leverancier wil open zijn. Daarom geeft bijvoorbeeld de ict-afdeling van CA een boekje uit over alle projecten van het afgelopen jaar. Deze afdeling dient meteen als voorbeeld voor nieuwe klanten. Cio Stephen Savage: "We willen transparant zijn. Het is als relaties met vrienden. Een goede vriend is open."

Toch vindt Oldrich Mraz van het Tsjechische Data System Soft en partner van CA dat het bedrijf meer zou mogen adverteren. "Veel mensen kennen CA niet." Maar adverteren is moeilijk als je niet duidelijk voor ogen hebt wat je als bedrijf doet. "We willen beheerders een 360 graden blik geven op mensen, apparaten, alles wat er is in een bedrijf. Deze informatie heb je nodig om te kunnen automatiseren," zegt Peleman. Maar leg dat maar eens uit aan je gebruikers.

Mainframespecialist

CA staat vooral bekend als mainframespecialist, erkent de Benelux-directeur, maar eigenlijk wil het bedrijf dat niet zijn. De grootste groei zit momenteel in het project- en portfolio management, waar het bedrijf het product Clarity voor heeft. Daar wordt tijdens CA World flink op ingezet. Daarnaast worden virtualisatie en saas een speerpunt.

Peleman denkt dat het voorlopig even rustig blijft aan het front. CA kocht het afgelopen jaar maar twee leveranciers, dat zijn er weinig vergeleken bij andere jaren. "Bedrijven willen graag maar een product kopen. We zijn nu vooral bezig met de integratie van de producten. Maar dat wil niet zeggen dat we niet overnemen. Een groot bedrijf als CA doet eigenlijk niet aan eigen ontwikkeling."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CA World – CA zoekt naar klanten in het MKB

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    CA World – ‘Imago is CA’s grootste concurrent’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CA World – Ook CA doet aan SAAS

    ActueelWerkplek & Beheer

    CA World – Beheer van virtualisatie is nog uitdaging

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CA World – ICT helpt CA bij oppoetsen imago

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs