Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Peter van Eijk

De kijk van Van Eijk: Technisch leiderschap

30 november 2008 - 22:17OpinieCarrière
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Om leider van technici te zijn is het nodig om te kunnen zien of de mensen die voor je werken technisch competent zijn. Dat wil niet zeggen dat de leider technisch competenter moet zijn dan zijn of haar medewerker.

Immers, om de kwaliteit van muziek te kunnen beoordelen hoeven we zelf geen instrument te kunnen spelen. Het betekent wel dat de leider moet kunnen beoordelen wat de competentie van de medewerker is.

Neem als voorbeeld het ontwerp en beheer van een Exchange-mailomgeving. Het vergt goede technische competenties om een mailsysteem op te zetten dat tegen redelijke kosten voldoende capaciteit biedt aan de gebruikers en die binnen een redelijke tijd kan worden hersteld als er een machine of harde schijf uitvalt. Hoeveel machines moeten er komen? Hoeveel ‘stores' moeten er zijn, en van welke grootte? Welke policies zijn nodig en wenselijk? Kan de leider het gesprek hierover voeren met de technicus?

Veel frustratie in het vak zit bij mensen die onvoldoende van dit soort leiderschap ervaren. Hun bazen lijken niet te begrijpen wat ze doen. Dit zie je regelmatig in de detachering. Op de werkvloer kan dit leiden tot ongemotiveerdheid, hobbyisme, afstomping, of minachting. In geen van deze gevallen komt dat de kwaliteit van het werk, of de ontwikkeling van de medewerker, ten goede.

Deels kan een tekort aan competentie van de leider worden gecompenseerd door een onafhankelijke expert een review te laten maken. Het eindoordeel komt echter wel van de leider. Als de expert en de eigen technicus het oneens zijn zit je als leider met een conflict. Geef je de expert gelijk dan heb je een probleem met je eigen mensen. Durf je dat niet, en zal je voor je eigen mensen staan, dan had je die expert niet hoeven bevragen. In het gunstigste geval gebruik je het oordeel van de expert voor de ontwikkeling van de competenties van je eigen mensen, maar ook dat vergt leiderschap. In elk geval zal je als leider het inhoudelijke gesprek moeten kunnen aangaan met je technici.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Peter van Eijk
    OpinieSoftware & Development

    De Kijk van Van Eijk: Innovatie uit een boekje?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs