Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Omzetcontrole bij e-commerce

01 december 2008 - 13:47OpinieCloud & InfrastructuurAirbus

Laatst sloot mijn buurman, een niet-ict’er, een doorlopende reisverzekering af via internet. De website van de verzekeringsmaatschappij waar hij de verzekering in eerste instantie af wilde sluiten werkte zeer onlogisch en na meerdere keren op een dood spoor of een verkeerde pagina gekomen te zijn, haakte hij af. De website van de volgende aanbieder zat logischer in elkaar, echter in het proces om de verzekering af te sluiten reageerde de website zeer traag. Het resultaat laat zich raden, ook hier is hij gestopt. Vervolgens heeft hij een keuze gemaakt uit de twee andere aanbieders waarvan de websites hem wel goed gezind waren.

Moraal van dit verhaal is dat bedrijven die via e-commerce actief zijn door goed functionerende websites klanten van de concurrent kunnen winnen. Klanten zitten niet te wachten op websites waarbij er steeds het bekende witte scherm verschijnt dat de pagina niet weergegeven kan worden. Ook werkt het niet bevorderlijk als een website zo traag reageert dat je een kopje koffie kan gaan halen. Dat is nu net wat een klant niet gaat doen. Hij zoekt de website van de concurrent op.

Voor bedrijven die producten via internet verkopen is de werking van hun website van groot belang. De concurrentiestrijd wordt gewonnen door de website beter te laten werken en presteren dan die van de concurrent. Het is verstandig om websites te laten testen op snelheid, gebruiksgemak, werking, beveiliging, wettelijke eisen, etc. Tegenwoordig zijn er diverse test- en scantools beschikbaar om de website op de verschillende onderdelen aan de tand te voelen. Inmiddels zijn er zelfs dienstverleners die gespecialiseerd zijn in de kwaliteitscontrole van websites. In samenwerking met de applicatiebeheerder kan de kwaliteit van de website op het gewenste niveau gebracht worden.

Bij het (vaak agile) bouwen van websites wordt alleen gekeken of de basis goed werkt. In de regel worden de vele mogelijkheden van gebruik en misbruik van een website niet bekeken. Mijn mening is dat een goede kwaliteitscontrole omzetcontrole oplevert en zichzelf terugverdient.

Alsof je de nieuwe Airbus A380 direct de lucht instuurt met vijfhonderd passagiers zonder eerst een testvlucht uit te voeren…

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    IBM
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM bundelt software voor e-commerce

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs