Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Financiële crisis slaat gat in mediabestedingen 2009

08 december 2008 - 09:34ActueelCloud & Infrastructuur

Bedrijven en instellingen geven in 2009 niet meer, maar fors minder uit aan reclame. ZenithOptimedia stelt zijn cijfers grondig bij als gevolg van onverwacht hard toeslaande economische crises wereldwijd. Alleen internet wint.

De mediabestedingen in 2009 vertonen wereldwijd niet de in oktober voorspelde groei van 4 procent, maar een daling van 0,2 procent. Dat is een grote, onverwachte bijstelling van dit cijfer ten opzichte van twee maanden geleden.

ZenithOptimedia verzorgt in tal van landen de inkoop van mediaruimte voor grote en middelgrote adverteerders. Het heeft derhalve goed zicht op welke bedrijven en sectoren waarom via welke media reclame inplannen. Zenith is onderdeel van het Franse, beursgenoteerde Publicis Groupe (koers).

De media-inkoper maakte gisteren cijfers bekend waaruit de verwachting klinkt dat er in 2009 voor 490,5 miljard dollar aan reclameruimte zal worden ingekocht. Dat is minder dan twee maanden geleden voorspeld.

De daling in bestedingen treft Amerika en Europa het hardst. Bovendien blijkt dat niet alle media even hard worden geraakt door de snelle economische teruggang.

ZenithOptimedia stelde zijn verwachtingen voor de VS bij van 0,9 procent stijging naar 5,7 procent daling. Voor Europa sloeg het cijfer om van 2,6 groei in bestedingen naar een daling van 1 procent.

Het medium internet lijkt als enige te profiteren van de herziening van mediabestedingen. De exacte reden daarvoor is niet bekend. De Publicis-dochter voorziet een groei van internetuitgaven va 17,7 procent voor 2009.

Een kleine club adverteerders speelt slim in op de economische teruggang. Ze zien de vraag naar mediaruimte dalen. Daardoor daalt ook de prijs. Bedrijven uit de hoek van de zogeheten fast-moving consumer goods (huishoudelijke artikelen) adverteren daarom juist meer. De verwachting is dat wereldwijd de uitgaven aan tv-reclame met 0,5 procent stijgen.

Adverteerders hebben komend jaar minder interesse voor radio en print.

Foto: zenobia_joy (cc)

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Geheime Chinese kopie van ASML’s nieuwste chipmachine ontdekt in Shenzhen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Carrière

    Rechter: Chinese hr-man Nexperia terecht buitenspel gezet

    Overheid

    Adviescollege ICT-toetsing hekelt plannen Sociale Verzekeringsbank

    Data & AI

    Kort: Hallucineren, BAM in Droneview (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs