Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Geheugenmarkt consolideert komend jaar’

12 december 2008 - 16:313 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurKingston
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De markt van geheugenleveranciers zal komend jaar flink consolideren. Dit verwacht leverancier Kingston, die naast consolidatie toch ook wat nieuwe concurrentie ziet.

De wereldwijde markt van geheugenleveranciers koerst af op een serieuze consolidatie. Dit voorspelt leverancier Kingston. "We gaan naar een vereenvoudigde markt. Eind 2009 zullen veel geheugenmerken die je nu ziet, ook in retail (de detailhandel – red.), weg zijn", voorspelt business development manager Erik Vink van Kingston. "Kijk bijvoorbeeld naar Freecom, dat nu minder zichtbaar is, of de bekende fotomerken zoals Agfa die zijn gestopt met eigen merken geheugenkaartjes."

Dicht op kostprijs

De prijsdruk zal sommigen te veel zijn, is de redenatie. "Wij verkopen geheugenproducten bij sommige grote, langlopende projecten nu al erg dicht op de kostprijs", vertelt Vink. Hij legt uit dat de leverancier daarmee gokt op verdere prijsdalingen voor geheugenchips in de loop van zo'n project. "Dan kunnen we kiet spelen of inderdaad winst maken."

Volgens Vink speelt dit ook bij andere grote spelers zoals Samsung en Sandisk. De diverse leveranciers zijn nu verwikkeld in een gevecht om volume, aldus Vink. Hij stelt hierbij dat Kingston het voordeel heeft dat het is gespecialiseerd in alleen geheugen. De inkoop van chips is met de huidige prijsdruk een risicovolle activiteit, zeker als dit niet de kernzaak is voor een bedrijf.

Prijsdalingen

Het afgelopen jaar is er al een enorme prijserosie geweest. Dit erkent ook Kingston. Dat geldt voor regulier computergeheugen (dram), maar ook voor flash-chips. Laatstgenoemde is in gebruik voor consumentenproducten zoals usb-sleutels en geheugenkaarten, maar ook voor ssd-opslagstations (solid state drive).

De prijsdalingen zijn het afgelopen jaar uitgeschoten naar wel 80 procent. Dat betreft dan de inkoop van geheugenchips voor producenten als Kingston die er dan nog concrete producten van maken. Het prijsniveau wat die geheugenleverancier hanteert, is met zo'n 40 procent gedaald.

Slechts grondstof

Vink van Kingston verklaart het verschil tussen die twee dalingen met de uitleg dat de chips zelf slechts grondstoffen zijn. Daarmee heb je nog geen geheugenmodule of usb-sleutel. "Wij doen ook ontwerp, productie, testing en distributie. Maar het printplaatje van een geheugenproduct is nu duurder dan de chip, ja."

Hij ontkent dan ook dat het prijsverschil in de marges van de leverancier zit. "Was dat maar waar", lacht Vink. De business development manager vertelt verder dat de afzet van Kingston juist flink is toegenomen. Het bedrijf heeft dat ook nodig om te compenseren voor de onder druk staande prijzen. Toch boekt Kingston nog een omzet van 4,5 miljard dollar.

Nieuwe concurrentie

Ondertussen komt er ook wat nieuwe concurrentie. Vink vertelt dat de producenten van geheugenchips meer afzet willen en dus zelf complete geheugenproducten op de markt brengen. Hij zegt zich geen zorgen te maken over die nieuwe concurrenten, die veelal vanuit Azië opereren en volgens hem daardoor minder bereikbaar en snel zouden zijn.

Daarnaast is er nog nieuwe concurrentie door bijvoorbeeld de samenwerking tussen chipproducent Intel en schijffabrikant Hitachi. Die twee gaan nu in zee voor ssd's (solid state drives) voor zakelijke, zware toepassingen. De hieruit voortkomende ssd's voor servers komen pas in 2010 op de markt. Deze opslagstations vervullen dan volgens Hitachi een rol náást reguliere harde schijven.

Meer over

ConsolidatieStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Markt voor geheugenchips zakt in

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston 2 GHz triple-channel HyperX DDR3 geheugens

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kingston 32 GB usb-geheugenstick

    usb kaart
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuw geheugen duizend maal zuiniger dan flash

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Intel-processor krijgt geheugencontroller

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Samsung overweegt halvering chipproductie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs