Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Meer bankzitters dan gebruikelijk

29 januari 2009 - 10:07ActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Nederlandse ict-dienstverleners en detacheerders hebben deze periode meer bankzitters dan gewoonlijk. Door de huidige economische situatie kunnen ze niet alle mensen kwijt.

Bij ict-dienstverleners zitten momenteel meer mensen op de bank dan gebruikelijk in januari. Dat blijkt uit een belronde van Computable langs verschillende Nederlandse ict-dienstverleners. "Er zitten momenteel heel veel meer mensen op de bank dan normaal in januari", zegt Marcel van den Berg, directeur van Twice IT Trainingen. Veel bankzitters worden momenteel op cursus gestuurd.

Detacheerder VX Company heeft momenteel twee keer zoveel bankzitters bij een personeelsbestand van driehonderd medewerkers. Dienstverlener Sogeti kan negentig medewerkers meer dan gebruikelijk niet kwijt bij klanten. Getronics zegt bij de publicatie van de jaarcijfers van moederbedrijf KPN dat het bedrijf momenteel veel mensen op de bank heeft zitten. Een woordvoerder kan niet zeggen om hoeveel bankzitters het gaat. "Het getal is erg aan verandering onderhevig."

Inter Access en Ordina willen niet zeggen hoeveel bankzitters zij momenteel hebben. "Als de beste detacheerder van Nederland al tien procent van de mensen niet kan plaatsen, hoeveel moet het dan wel niet bij andere detacheerders zijn", zegt financieel directeur Michel Flens van VX Company. Zijn bedrijf ontving twee maal de Computable Award voor beste detacheringsbureau.

Leegloop rond de kerstdagen

Het is voor dienstverleners altijd lastig om in januari alle medewerkers bij een klant neer te zetten. "In de maanden december en januari is het aantal bankzitters altijd wat hoger. Dat komt door de leegloop rond de kerstdagen", zegt Flens.

Daarnaast hebben dienstverleners altijd te maken met een aantal bankzitters. "We hebben een aantal frictiebankzitters", zegt een woordvoerder van Logica. Net als bij frictiewerkloosheid, heeft de dienstverlener altijd een aantal mensen die tussen twee projecten inzitten.

Alleen ict-dienstverlener Logica zegt hetzelfde aantal bankzitters te hebben als gebruikelijk. Dat komt, aldus een woordvoerder, omdat het bedrijf nu minder werkt met onderaannemers. "Vorig jaar hebben we al laten weten dat we minder gebruik wilden maken van onderaannemers. Dit is een trend die vorig jaar al is ingezet."

Meer over

BankzittersDetachering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Logica: Niet meer bankzitters dan vorig jaar

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    VX Company heeft tien procent bankzitters

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Negentig bankzitters meer voor Sogeti

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Een derde minder bankzitters voor Atos

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bankzitters komen in beweging

    ActueelCarrière

    NGI: 10 procent bankzitters bij dienstverleners

    35 reacties op “Meer bankzitters dan gebruikelijk”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. BOBO schreef:
      29 januari 2009 om 15:55

      Al die detacheringsburo’s zijn allemaal hetzelfde, als je aan het werk bent OK want dan stroomt het geld wel binnen maar als je op de bank zit investeren ho maar want dan mag je eigenlijk wel oprotten.
      Heb voor een detaburo gewerkt voor ene heer Koens, die had toen ook een partyboot lang leve de lol. Hij heeft tijdens het detacheren al het geld in die schuit van hem gestopt en de mensen konden in een slechte periode het hazepad kiezen, wat een LUL.

      Login om te reageren
    2. Klaas schreef:
      29 januari 2009 om 16:12

      Als je bij het goede bureau werkt niet. Er zijn bedrijven die al 25 jaar gerenommeerde dienstverlening leveren.

      Login om te reageren
    3. BOBO schreef:
      29 januari 2009 om 16:21

      Klaas,
      Dan heb jij geluk gehad..
      Ik heb inmiddels na een aantal jaar detachering voor een vaste baan gekozen bij een bedrijf om daar consultancy te geven voor andere bedrijven en dat bevalt me zeer goed.
      Ik had geen trek meer om voor die “zakkenvullers” te werken.

      Login om te reageren
    4. Marc schreef:
      29 januari 2009 om 16:59

      Blijft toch leuk Logica CMG pesten met die domme reclame. 🙂

      @BraveHeart LOL!!!

      Login om te reageren
    5. Lekker bezig blijven schreef:
      29 januari 2009 om 17:14

      @TheBug & Mr_Amstelv, alle e-learning trainingen zijn gratis en kun je op elk moment doen. Wanneer begin je?

      Login om te reageren
    6. Instelling schreef:
      29 januari 2009 om 20:39

      Ik erger mij werkelijkwaar kapot aan alle negativiteit van klaarblijkelijk Logica medewerkers die momenteel op “de bank” zitten. Ik kan mijzelf goed voorstellen dat het geen feestje is om geen concrete opdracht te hebben en ook nog eens op kantoor te moeten verschijnen. Maar doe jezelf (en de mensen om je heen)een lol en doe bijvoorbeeld een beroep op je eigen netwerk om een opdracht te verwerven, inventariseer wat de mogelijkheden zijn om “intern” van toegevoegde waarde te zijn, lever een positieve bijdrage! Door heel de dag te gaan staan tafelvoetballen kom je in ieder geval niet verder!

      Login om te reageren
    7. John Bernard schreef:
      30 januari 2009 om 08:23

      @Instelling

      Leg mij nu eens uit waarom de bankzitter zelf op zoek moet gaan naar een nieuwe job? Waarom betaald een klant dan 2.5 tot 3 maal het uurtarief van een consultant voor een backoffice, sales & marketing apparaat?

      Zoals jij het voor doet komen kan de bankzitter beter ZZP’er worden en dan kan hij al die overhead in eigen zak steken.

      Login om te reageren
    8. Kritisch schreef:
      30 januari 2009 om 08:42

      Quote: Als de beste detacheerder van Nederland al tien procent van de mensen niet kan plaatsen, hoeveel moet het dan wel niet bij andere detacheerders zijn”, zegt financieel directeur Michel Flens van VX Company.

      De beste detacheerder? Ja, bij computable misschien. Bovendien als je maar genoeg advertenties zet in de Computable kom je vanzelf op de shortlist voor die prijs. Persoonlijk denk ik dat er vele betere bedrijven zijn.

      Login om te reageren
    9. Pascal schreef:
      30 januari 2009 om 08:46

      @John Bernard

      Als Instelling dat aan je moet uitleggen, dan moet jij je eventuele bankzit-tijd nuttig gaan besteden. Misschien eens een beetje buiten je scope denken?

      Login om te reageren
    10. John Bernard schreef:
      30 januari 2009 om 09:23

      @Pascal

      Jouw scope beperkt zich blijkbaar tot ongefundeerde aannames, ik ben geen bankzitter maar wel Logicaan overigens.

      Wat mij irriteert is de geponeerde stelling dat de bankzitter zelf maar aan de slag moet zien te komen via zijn ‘netwerk’. Klinkt leuk maar hoe moeten we dat netwerk opbouwen du moment dat we zelfs voor jaarreviews niet eens meer op kantoor mogen komen omwille van de billable hours.

      We blijven echter wel onze klanten riante tarieven doorberekenen voor onze backoffice en het verkrijgen van cursussen die echt iets toevoegen, e-learning is leuk maar heeft maar zelden echt waardevolle cursussen op het technische vlak, is een uitermate moeizaam verhaal waar ik iig al een aantal malen nul op het rekest heb gehad.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs