Webwinkeliers zien mobiele marketing nog niet als serieuze optie. De thuiswinkelbranche zet het grootste deel van het marketingbudget in voor zoekmachinemarketing. Dit gebeurt vooral bij de kleine tot middelgrote webwinkels.
Webwinkeliers gebruiken marketingmethoden waarbij een blog wordt ingezet, forumdeelname, mobiele marketing of gaming mondjesmaat in hun marketingmix. Het is vooral zoekmachinemarketing waar de thuiswinkelbranche zich op richt.
Online marketing mag in deze doelgroep logischerwijs rekenen op ruime belangstelling. Bijna 87 procent van de webwinkels zet online marketing in. Bijna de helft gebruikt zelfs enkel online methodes in de marketingmix. Dat blijkt uit onderzoek van Traffic Builders en MarketShare. Er werden 103 webwinkels ondervraagd over hun marketingmix.
Ruim 62 procent van de respondenten geeft aan tevreden te zijn over zoekmachineoptimalisatie (SEO). Over het adverteren in zoekmachines (SEA) is men in vergelijking minder tevreden. Bijna 48 procent is tevreden, maar het percentage zeer tevreden respondenten ligt bij SEA met 10,5 procent lager dan bij SEO met 21,1 procent.
De ROI van zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan rekenen op veel tevredenheid. Andere online marketingmethoden die ook in de belangstelling staan, als e-mailmarketing of affiliatemarketing, volgen hierin op ruime afstand.
Mobiele marketing is pas een serieuze optie als klanten er serieus op zitten te wachten.