Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘BI-experts moeten de feiten niet ontkennen’

13 februari 2009 - 12:394 minuten leestijdActueelData & AIAhold DelhaizeAlbert HeijnCRM AssociationPassionned
Alex Beishuizen
Alex Beishuizen

“We moeten de feiten niet negeren of ontkennen.” Dat zegt Daan van Beek van advies- en onderzoeksbureau Passionned in een reactie op forse kritiek van BI-experts op zijn constatering dat met business intelligence zelden aantoonbaar financieel succes wordt behaald. Van Beek en juryleden van de BI Awards proberen de kritiek te pareren.

Organisaties behalen maar zeer beperkt financieel succes met behulp van business intelligence (BI). Dat constateert advies- en onderzoeksbureau Passionned uit een analyse van landelijk BI-onderzoek dat het bureau jaarlijks uitvoert. Slechts 6,6 procent van de onderzochte organisaties wist daadwerkelijk bedrijfsbreed een aantoonbaar rendement te realiseren. 

Daan van Beek van Passionned over de kritiek op zijn analyse: "Ik begrijp dat veel mensen business intelligence een warm hart toedragen. Maar we moeten de realiteit niet uit het oog verliezen. Juist daarom doen we al sinds 2004 gedegen onderzoek naar het effect van BI en performance management binnen het Nederlandse bedrijfsleven en de publieke sector. Om daarmee de kritische succesfactoren van BI te achterhalen. Dat is gelukt.  Laten we daarvan leren, de feiten proberen te begrijpen en niet te negeren of ontkennen."

Onbevredigend

"Natuurlijk vinden ook wij het onbevredigend om te horen dat maar 21 procent succes boekt met BI, en dat slechts 6,6 procent uitmuntende prestaties neerzet", vervolgt Van Beek. "Maar we laten ons er niet door ontmoedigen. We hebben nu meer inzicht in de route naar succes van BI en hoe we het rendement aanzienlijk kunnen verhogen. Namelijk, door veel meer dan voorheen, nadrukkelijk rekening te houden met de zachte en menselijke kant van business intelligence en performance management."

Rendement is niet louter financieel

Diverse critici menen dat het effect van BI niet altijd in geld is te meten. Van Beek zegt daar over: "Het rendement van BI is niet louter financieel. Het kan ook gaan om een hogere klanttevredenheid en een verbetering van het ziekteverzuim, of dat innovatie een hogere slagingskans heeft. Het rendement gaat dus niet alleen over financieel voordeel, maar omvat alle prestaties en resultaten."

Van Beeks mening wordt gedeeld door Gerard Struijf, adviseur bij Boer & Croon, voorzitter van de CRM Association NL en jurylid van de BI Awards:  "Ik vind de concluderende analyses logisch en opnieuw illustreren dat BI iets integraals moet zijn, en zeker niet gedomineerd moet worden door Finance."

BI is geen ICT-project

Het is een misvatting om BI te benaderen als een ict-project, aldus Van Beek:  "BI is niet alleen een ict-project. Het is een mengeling van gedrag, managementmodellen en technologie, waarbij de kritische succesfactoren niet aan de technische, maar vooral aan de gedragskant liggen."

"Uiteraard betaalt een goede informationele omgeving zich terug – meer dan dat zelfs", aldus Egbert Dijkstra, Director BI bij Ahold en jurylid van de BI Awards. "Maar helaas voldoen lang niet alle BI-systemen aan de eisen die je aan een dergelijke omgeving moet stellen. Nog maar sporadisch wordt informatie gezien als een strategisch bedrijfsmiddel, met een bijbehorende visie, strategie en sturing. BI-oplossingen zijn te vaak te technology driven, korte termijn-oplossingen gericht op single-point issues en beperken zich tot het beschrijven van het verleden. De conclusies uit het onderzoek zijn denk ik maar al te waar. Informatie op de juiste manier ingezet is bij uitstek geschikt om competitive voordeel te behalen –  misschien juist wel omdat er nog steeds zoveel niet-succesvolle BI oplossingen worden opgeleverd!"

Cracking the code

"BI is geen technisch implementatieproject. De gehele organisatie moet betrokken zijn", beaamt ook Freek Kamst, jurylid en managing director van Newcom. "Zo niet, dan beperkt BI zich tot wat rapportages en analyses die meestal geen directe toegevoegde waarde leveren."

"Daan van Beek beweert niets anders dan dat BI in engere zin nooit verantwoordelijk kan zijn voor een betere performance van de organisatie. BI kan wel een randvoorwaarde zijn voor goed prestatiemanagement", aldus Leo Kerklaan van de Holland Consulting Group en jurylid van de BI Awards. "Mijn conclusie is dat we door moeten gaan om het geheim van performance management te ontrafelen. We moeten nog veel meer onderzoek doen. Van Beek moet gewoon doorgaan. Cracking the code!"

Meer over

Business IntelligenceKPIProjectmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    BI betaalt zich bijna altijd terug

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    BI betaalt zich bijna nooit terug

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Publieke sector kan geen BI implementeren

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Jury maakt genomineerden BI Awards bekend

    Cloud computing
    OpinieData & AI

    Business intelligence bestaat al vijftig jaar

    Training
    ActueelCarrière

    Cursus moet mislukken BI-projecten voorkomen

    20 reacties op “‘BI-experts moeten de feiten niet ontkennen’”

    Nieuwere reacties »
    1. Stefan van Duin schreef:
      13 februari 2009 om 15:06

      Voor de derde week op rij hebben we nu deze discussie uitgemolken. Met de kop “BI Experts moeten de feiten niet ontkennen” wordt gesuggereerd dat de stelling op feiten gebaseerd was. En dat was nou precies waar “de experts” over vielen.

      Nog even terug naar “de feiten”: in het aangehaalde onderzoek wordt de vraag als volgt gesteld (Vraag 27): Zijn de prestaties en (financiele) resultaten van de organisatie de afgelopen tijd substantieel verbeterd?
      -Ja, dankzij het aantrekken van onze markt
      -Ja, dankzij onze investeringen in een Business Intelligence organisatie en systemen
      -Ja, dankzij beiden
      -Nee, de hele markt ervaart dezelfde problemen als wij
      -Nee, maar dankzij de investeringen in Business Intelligence doen we het beter dan de concurrentie

      Ik kan me voorstellen dat een heleboel organisaties daar “nee” op antwoorden (zeker in de huidige tijd). Daarop de conclusie trekken dat BI niets oplevert komt neer op de volgende:
      – “U bent gestopt met roken, merkt u nu dat u maandelijks geld over houdt?”
      – “Nou nee, niet echt eigenlijk.”
      – “Ah, zie je wel! Stoppen met roken levert niets op!”

      Ik neem aan dat iedereen snapt dat deze redenatie niet klopt, en volgens mij is dit precies de lijn die in het onderzoek gevolgd is. Volgens mij wordt nergens in het onderzoek DIRECT gevraagd naar de ROI op BI, noch wordt DIRECT gevraagd of de business case gehaald is.

      Laat Passioned nou eens inhoudelijk reageren waar ze de conclusie op gebaseerd hebben. Dan kunnen we vaststellen of we het over “feiten” hebben of niet.

      Login om te reageren
    2. BI zonder schreef:
      13 februari 2009 om 15:47

      De BI award wordt georganiseerd door Daan van Beek en wie zit er in zijn jury? Alex Beishuizen, hoofdredacteur van Computable! Lang leve de onafhankelijkheid! Laten we toch ophouden met deze free publicity.

      Overigens, de zaak is meer dan duidelijk. Dit soort vragen en kort door de bocht conclusies kunnen niks bewijzen of beweren.

      Login om te reageren
    3. Norman Manley schreef:
      13 februari 2009 om 15:51

      Ik blijf mij verbazen dat er mensen zijn die het onderzoek in twijfel trekken, zonder dat ze weten wat er in het onderzoeksrapport staat. Het rapport is al dagen te bestellen op onze site, maar het valt mij op dat ik de mensen die hier zonder enige kennis en onderbouwing reageren niet terugzie op de bestellijst.

      Login om te reageren
    4. wc eend schreef:
      13 februari 2009 om 16:42

      @Norman Manley
      Impliceer je nu echt dat mensen die het niet eens zijn met de conclusie in het rapport ervoor gaan betalen teneinde hier een “onderbouwde” reactie neer te zetten ? Vreemde reactie lijkt mij, tenzij het je meer gaat om de opbrengst van je rapport dan om het waarheidsgehalte ervan.

      Login om te reageren
    5. Emile Kramers schreef:
      13 februari 2009 om 17:01

      Ik herken het resultaat van dit onderzoek. Echter de conclusie is wat mij betreft niet BI specifiek. Ook bijvoorbeeld CRM projecten geven niet altijd het gewenste resultaat. BI heeft potentieel heel veel te bieden aan organisaties en in mijn artikel over ?overleef de economische crisis dankzij BI? geef ik voorbeelden van organisaties die veel rendement halen uit BI. Mijn ervaring is dat het succes ligt in de manier waarop organisaties in staat zijn BI succesvol te implementeren. Schijnbaar hebben veel bedrijven hier moeite mee.

      Wat dat betreft is dit ook een spiegel voor veel leveranciers die BI als een stuk techniek adviseren aan hun klanten. “BI experts moeten de feiten niet ontkennen” is voor hun dan ook een wake-up-call. BI is ?not to blame?. Je kunt een sportauto ook niet de schuld geven als iemand niet in staat is zo?n racemonster te besturen en uit de bocht vliegt. Welke BI expert is zo’n bestuurder?

      Login om te reageren
    6. Norman Manley schreef:
      13 februari 2009 om 18:03

      Ik impliceer niets, ik zeg alleen dat mensen trekken conclusies zonder het rapport te lezen.

      Login om te reageren
    7. Colin van Viegen schreef:
      13 februari 2009 om 18:31

      Ik denk zelf dat BI wel degelijk bij kan dragen aan bewustzijn in de organisatie. Nog heel vaak worden belangrijke (strategische) beslissingen gemaakt aan de hand van Excel sheetjes of cijfers die ‘ergens uit de onderneming’ vandaan komen. BI als platform moet een einde brengen aan onduidelijke waarheden, waarbij IT toch een belangrijke speler is. Toch zal BI pas de investering waard zijn als de organisatie daar ook echt mee om kan gaan.

      Login om te reageren
    8. BI zonder schreef:
      13 februari 2009 om 21:54

      Norman: “het rappport is al dagen te bestellen”.. of te wel TE KOOP! Ik ben benieuwd wat zij allemaal verdienen aan deze heisa.

      Het zou sterk zijn als Passioned openheid van zaken geeft en het rapport gratis beschikbaar stelt. Dan kunnen we een gefundeerd oordeel geven. Of laten we het onafhankelijk beoordelen door bijvoorbeeld de Markt Onderzoek Associatie.

      Login om te reageren
    9. John schreef:
      13 februari 2009 om 23:23

      Ik zie bij deze discussie vooral (herhaalde) meningen en nog steeds geen feiten. Ook van mensen die veel BI ervaring hebben. Met feiten zou aangetoond worden dat het gemiddelde BI rendement meer is dan Passionned van hun respondenten vernomen zou hebben. Dat doen BI experts echter niet. Hun bedrijven proberen BI verkopen middels factsheets, maar zijzelf komen niet met facts. Dat zegt mij genoeg. Dat is garantie tot aan de deur bieden.

      Met betrekking tot Van Beek’s opmerking “Het rendement van BI is niet louter financieel. Het kan ook gaan om een hogere klanttevredenheid en een verbetering van het ziekteverzuim, of dat innovatie een hogere slagingskans heeft. Het rendement gaat dus niet alleen over financieel voordeel, maar omvat alle prestaties en resultaten.” zou ik het volgende willen zeggen. Een hogere klanttevredenheid kan veel financieel voordeel bieden omdat de promotie, sales en after sales per klant minder kost. Een verbetering van het ziekteverzuim bespaart ook geld. Als innovatie ? waarin soms heel veel ge?nvesteerd wordt – een hogere slagingskans krijgt, dan zal het rendement van die innovatie hoger zijn. En dat alles bepaalt mede het financi?le rendement.

      Van Beek’s opmerking:? “BI is niet alleen een ict-project. Het is een mengeling van gedrag, managementmodellen en technologie, waarbij de kritische succesfactoren niet aan de technische, maar vooral aan de gedragskant liggen.” lijkt me heel waardevol.
      Het valt me op dat de meeste BI experts die gedragskant zo weinig aandacht geven. Dat zou wel ??n van de redenen kunnen zijn waarom BI vaak zo slecht landt.

      Login om te reageren
    10. Jesper van Dijke schreef:
      14 februari 2009 om 02:03

      Op tafel ermee 😉 in ieder geval dan de vragen en de onderzoeksaanpak, transparantie is welkom, dan hoef je niet eens de resultaten en de conclusies te geven…

      Wees creatief op een andere manier 😉

      Cheers

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs