Het is lang geleden dat een nieuw jaar met zo veel onzekerheid begon. De financiële crisis houdt de hele wereld in een bijna verlammende greep. Toch staat de wereld niet stil en dat merken vooral aanbieders van oplossingen voor dataopslag.
Want ook in tijden van crises neemt de omvang van informatie gestaag toe, en daarmee de vraag naar beschikbaarheid, beveiliging en beheer. Klanten worden echter steeds huiveriger om te investeren. Hoe brengt u als it-dienstverlener uw opslagoplossingen aan de man? Door groen te denken, een thema dat snel op de achtergrond is geraakt.
Bedrijven willen momenteel best investeren, maar dan in oplossingen die leiden tot kostenbesparingen en prestatieverbeteringen. Op dit moment zijn prestaties, groei en besparingen in stroom, koeling of kosten van vierkante meters nu eenmaal belangrijk. Daarom denken veel budgetbewakers dat ‘groene’ investeringen voorlopig op een laag pitje moeten.
De groene boodschap gaat echter juist over het verbeteren van energieverbruik om de productiviteit te verhogen, it-budgetten te maximaliseren, om meer te doen met minder, om groei te stimuleren. Want hoge kosten voor dataopslag kunnen groeimogelijkheden beperken. Daar liggen kansen voor u, als u een oplossing kunt bieden voor energie-efficiënte dataopslag. Dat betekent opslagsystemen die meer werk kunnen verrichten binnen iedere omgeving, ongeacht de stroom- of koelvoorziening. En opslagsystemen die meer gegevens kunnen opslaan tegen een lager energieverbruik.
Dan is het denkbaar dat dit systeem afgerekend wordt op prestaties per watt of bandbreedte per watt. Dit lijkt op het krijgen van de meeste kilometers per liter benzine voor uw auto. Laag energieverbruik is dus ook in de opslagomgeving het beste verkoopargument.
Virtualisatie draagt ook bij aan kostenbesparingen, en niet alleen als middel voor consolidatie in de serveromgeving. Virtualisatie maakt ook het beheer, het transport en de migratie van data goedkoper en efficiënter, evenals veel andere routinetaken in het beheer van infrastructuur. Daardoor wordt ook de aanslag van data op de bandbreedte verminderd.
Voor resellers liggen ook kansen in het opzetten van strategieën voor gelaagde opslag. Hiervoor kunt u de verschillende technieken op één lijn brengen en de infrastructuur beheren. Daarvoor kunt u implementatie- en ondersteuningsdiensten leveren. Zodoende helpt u klanten met een langetermijnstrategie de korte termijn te overleven. Want er is ook leven na de crisis en dan zal ‘groen’ weer hoog op de agenda staan. Door dat nu in gedachten te houden kunnen uw klanten beide doelstellingen behalen. Het ‘nieuwe’ groen staat namelijk voor kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Siemon van den Berg
oprichter en directeur Nxs Internet
Misschien een leuk idee: maak een gadget die klanten op hun site kunnen plaatsen. Via deze gadget kun je als klant van NXS aan je bezoekers laten zien hoeveel stroom de site heeft bespaard door gebruik te maken van het serverpark van NXS. Voorwaarde is, naast een mooie vormgeving, dat de communicatie rondom en via de gadget objectief, integer en authentiek is.