Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Peter van Eijk

De kijk van Van Eijk: Cebit innoveert niet

06 maart 2009 - 10:42OpinieInnovatie & TransformatieIBMMicrosoftSAPT-Mobile
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Op de Cebit, de grootste ict-beurs van Europa, kon ik afgelopen week maar weinig inhoudelijk nieuwe dingen vinden. Het hoekje dat voor de ‘web society’ was gereserveerd zag je maar zo over het hoofd, en van echte cloud leveranciers was geen spoor te bekennen.

Ik begreep iets niet. Ik zag stands staan met namen als ‘zanzoft technologies', ‘liquid browsing' en ‘impossible software'. Ook bij nadere bestudering snapte ik niet wat het product was. Ik zag een bordje dat ‘XML Lösungen' aanprees. Nu is XML een generieke technologie, en ‘Lösungen'(oplossingen) een containerbegrip.

Kan iemand die standhouders de basis van commerciële communicatie uitleggen? Daarin is er een publiek, een waardepropositie en een bewijs voor die waarde. Ik zag daar niets van. Geen wonder dat het niet druk was op die stands.

Maar toen ik daarvan bekomen was realiseerde ik me dat je tegenwoordig je research op het internet doet. Met de shortlist die dat oplevert maak je dan een aantal afspraken om op de beurs je laatste vragen te stellen, en de relatie met de leverancier op te bouwen. Dan is die beurs wel weer erg efficiënt.

Drukker was het op de stands van de grote merken. IBM, Microsoft, SAP, T-Mobile en dergelijke hadden stands ter grootte van een kwart of zelfs een halve hal. Maar ook hier geen spannende innovaties. Waarom was het daar dan zo druk? Ik denk dat het publiek zich aangetrokken voelt door de uitstraling van het merk. Zo zie je in de IBM stand het "on top of the world" gevoel verbeeld, bij Microsoft het enorme partner netwerk, bij SAP de controle van de ‘Deutsche Gründlichkeit", en bij T-Mobile de lichtheid van het moderne mobiele bestaan. Merkbeleving is blijkbaar belangrijk. Ook dat is niets nieuws. Onderzoek heeft al lang geleden uitgewezen dat mensen vooral advertenties lezen van het automerk dat ze net hebben aangeschaft.

Kortom, de Cebit gaat niet over innovatie maar vooral over het vasthouden van een goed gevoel. En dat was er. Ook belangrijk, maar niets nieuws.

Peter van Eijk is onafhankelijk adviseur (www.digitalinfrastructures.nl).

Meer over

CeBIT

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Cebit wordt weer echte ICT-vakbeurs

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Schwarzenegger geeft borrel op CeBIT

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Muziek zet de toon op de CeBIT 2010

    CeBIT
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    CeBIT laveert tussen druk en rustig

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CeBIT 2009 trekt minder bezoekers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs