Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Slecht systeem of slechte gebruiker?

25 maart 2009 - 08:52OpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Er bestaan geen goede of slechte ict-systemen er bestaan alleen goede of slechte gebruikers. Dat hoorde ik laatst iemand zeggen. Wat een slimme opmerking dacht ik toen. Te meer daar ik de opmerking zelf had gemaakt.

Nu klinkt deze opmerking alsof iemand zijn klanten de schuld wil geven van zijn eigen slechte prestaties, maar niets is minder waar. De klant is koning, keizer en admiraal, dat hij nog veel bij ons mag kopen en mag genieten van de kerstpakketten aan het eind van het jaar. Dus bij deze trek ik de uitspraak voor de helft weer in. De eerste helft wel te verstaan.

Blijft over de vraag: bestaan er goede en slechte gebruikers? Ik denk het wel. Ik weet het zelfs zeker. Zo ken ik bijvoorbeeld een hele slechte gebruiker en ik zal haar naam niet noemen, maar het is mijn vrouw. Als mijn vrouw achter de computer gaat zitten, verandert ze in moppersmurf (ik haat computers!).

En juist deze gebruiker werd door haar werkgever gevraagd andere gebruikers wegwijs te maken in een nieuw systeem. Oftewel het nieuwe systeem had klauwen vol met geld gekost en nu werd er bezuinigd op opleidingen. Dus u kunt de uitkomst van dit traject wel raden: het systeem is te moeilijk, zegt de gebruiker, jullie zijn te slecht opgeleid, zegt de leverancier, het systeem is te duur, zegt de columnist.

Grote vraag is: wie heeft er gelijk? Zelf denk ik de columnist. Mocht u het hier niet mee eens zijn dan kan dat wel kloppen. Computable heeft namelijk goede en slechte lezers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Spaarlampen uit IJsland

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’er op klompen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Crisis, wat nu?

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: ICT’ers aan de drugs

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Spoelstra spreekt: Geer en Goor

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Twitter

    13 reacties op “Spoelstra spreekt: Slecht systeem of slechte gebruiker?”

    Nieuwere reacties »
    1. Ilona Moen schreef:
      25 maart 2009 om 11:46

      Wat ik me wel eens afvraag, is waarom leveranciers systemen verkopen waar goede opleiding voor nodig is als ze de klant daar niet van kunnen overtuigen. Dat maakt het systeem niet alleen “te duur”, maar ook de betrokkenheid van de leverancier bij zijn eigen product wat mij betreft discutabel.

      Login om te reageren
    2. Marco schreef:
      25 maart 2009 om 16:34

      Helemaal mee eens! Vaak hebben deze systemen een overkill aan functionaliteit met als gevolg dat slechts een paar % van de mogelijkheden benut worden

      Login om te reageren
    3. frans schreef:
      26 maart 2009 om 08:34

      Op systemen is altijd kritiek mogelijk. Dat heeft veel te maken met het verschijnsel dat iedereen zijn eigen beeld en verwachting ervan heeft. En dat de praktijk niet aansluit bij de verwachtingen. Laten we nu eens proberen deze verwachtingen in betere banen te leiden.

      Login om te reageren
    4. Marc schreef:
      26 maart 2009 om 11:26

      Tuurlijk, laten we vooral niet proberen om ons product te laten aansluiten bij de verwachtingen van de gebruiker. Nee, laten we de verwachtingen in betere banen leiden. Er zijn goede en slechte reageerders…..

      Als meer leveranciers hun doelgroep als uitgangspunt zouden nemen voor het ontwerpen van hun produkt, dan zouden er minder trainingen nodig zijn. Maar dat scheelt natuurlijk wel weer inkomsten uit trainingen. Er zijn goede en slechte leveranciers…..

      Login om te reageren
    5. Jose schreef:
      26 maart 2009 om 11:54

      Het gebrek aan inlevingsvermogen van de ontwikkelaars die 24 uur per dag voor hun beeldscherm doorbrengen is het probleem. Systemen zijn bedoeld om tijd te besparen en uiteindelijk geld op te leveren. Als er studies voor nodig zijn om er mee te kunnen werken die veel tijd en geld kosten schiet het zijn doel voorbij.

      Login om te reageren
    6. Jeroen schreef:
      26 maart 2009 om 12:26

      Het is in veel gevallen niet reeel om te verwachten dat een complexe procedure met behulp van ICT ineens een simpel systeem oplevert.

      Als er training nodig is voor het invullen van een timesheet, is er sprake van een slecht systeem, een slechte programmeur, een slechte leverancier en/of een slechte Quality Assurance bij de gebruikersorganisatie; als er training nodig is voor het in goede banen leiden van een systeem om subsidie aanvragen in goede banen te leiden is er misschien een slechte procedure als reden op te geven, maar in alle waarschijnlijkheid is de training gewoon terecht.

      Login om te reageren
    7. jan schreef:
      26 maart 2009 om 14:02

      Het is allemaal slecht management. Als je gebruikers er mee weg laat komen dat ze digibeet zijn, maar wel betaald worden om met een computer te werken dan is je aannamebeleid en opleidingsbeleid slecht.
      Als je een systeem bouwt/laat bouwen en je niet realiseert dat er opleidingen nodig zijn, dan ben je niet competent.

      Login om te reageren
    8. Hoezowie schreef:
      26 maart 2009 om 20:20

      “Slecht systeem of slechte gebruiker?”
      Neen, een slechte Columnist!

      Login om te reageren
    9. Jan van Leeuwen schreef:
      26 maart 2009 om 22:19

      @ Jan van Jan

      Zit je in de verkoop van opleidingen?
      Ik geef altijd gewoon taakgerichte trainingen die iedere digibeet kan volgen zodat ze hun werk kunnen doen, ook met een beeldscherm en toetsenbord.

      Slechte gebruikers zijn die, die op voorhand weigeren mee te werken aan een andere werkwijze, dat moet je sanctioneren.
      Slechte systemen zijn die, die routine handelingen plotseling zo komplex maken dat alles drie keer zo lang duurt, die moet je eruit knikkeren.

      Login om te reageren
    10. Ronald Vermeij schreef:
      27 maart 2009 om 07:55

      Ja je hebt gelijk! Enhoe gelijk je hebt hangt af van het gezichtpunt waar vanuit je kijkt.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs