Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

So what about the poor IT Service Consumer?

01 april 2009 - 10:593 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
Mark Smalley
Mark Smalley

De ict-industrie heeft miljoenen in professionalisering van supply en demand van ict geïnvesteerd, maar wij hebben de gebruiker links laten liggen. En juist daar liggen kansen om meer van die investering te profiteren. Daarom moeten we nu werken aan professionalisering van het gebruik van informatie.

Als beëdigde ict-paradigmaloog hou ik trends in de gaten. Zoals hoe mensen naar ict en vooral ict-beheer kijken. En wat ik de laatste jaren zie is een verschuiving naar de activiteiten die in de business worden uitgevoerd. Vroeger vonden mensen in de business (vooral het management) ict erg. Iets waaraan je je vingers kon branden. En daarom beter om het bij de IT-afdeling te laten, want dan kon je de techneuten de schuld geven. Maar nu durft de business het steeds meer aan om daarvoor verantwoordelijkheid te nemen. En die verantwoordelijkheid schuift op in de richting van gebruik van informatie. Ik bedoel gebruik niet in de zin van ‘aan de knoppen zitten', maar wat je met de informatie doet. Bijvoorbeeld of je het krampachtig vasthoudt of juist met anderen deelt, om maar een cultureel aspect te noemen.

In de loop van de jaren praten wij in steeds andere termen over de ict. In den beginne hadden we het alleen over computers. Daarna maakten wij onderscheid tussen ontwikkeling en productie (maar het ging vooral over ontwikkeling want daar kon je carrière in maken; productie was minderwaardig). Maar toen de bedrijfsvoering steeds afhankelijker van de ict werd, steeg het belang en daarmee het aanzien van productie en gingen we nadenken over wat dat inhield. Zo kwamen wij op de hoofdindeling in technisch beheer en applicatiebeheer. Maar precies wat de business moest doen, dat was een wazig gebied. Toen kwam functioneel beheer in beeld en dit is waar wij vandaag de dag zo'n beetje staan: Met technisch beheer, applicatiebeheer en applicatieontwikkeling aan de kant van supply en functioneel beheer aan de kant van demand. De keten van vraag en aanbod.

Maar volgens mij is er meer dan demand en supply. Er is ook nog de partij die iets doet met de informatie, want daar ging het allemaal om: de consumer. Je kunt de meest prachtige systemen bedenken, bouwen en beheren, maar als de informatievoorziening niet effectief wordt gebruikt, heb je alles voor niets gedaan. Oké, niet voor niets maar je laat wel kansen liggen. En daarom voorspel ik dat dit gebied in de komende jaren op een hoger niveau van bewustzijn en daarna volwassenheid gebracht gaat worden: IT Service Consumption.

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs