Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Cloud duurder dan datacenter’

16 april 2009 - 09:36ActueelWerkplek & Beheer
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Wanneer een grote onderneming zijn applicaties in de cloud onderbrengt in plaats van in een eigen datacenter, verdubbelen daarmee de kosten. Dat zegt McKinsey. De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens het organisatieadviesbureau ook met een korreltje zout worden genomen. Het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.

Voor kleine en middelgrote bedrijven is het vaak financieel interessant om hun applicaties onder te brengen binnen de cloud, maar voor grote ondernemingen niet. Voor hen is het gemiddeld dubbel zo duur om applicaties in de cloud te laten draaien dan binnen hun eigen datacenter. Dat blijkt uit een rapport van organisatieadviesbureau McKinsey, met de naam "Clearing the Air on Cloud Computing". Het rapport werd op 15 april gepresenteerd op een bijeenkomst in New York van het Uptime Institute, een datacenter-adviesbureau.

De bewering van veel cloudleveranciers dat de cloud veel werk uit handen neemt van bedrijven moet volgens McKinsey met een korreltje zout worden genomen: het onderhouden van bedrijfssoftware blijft arbeidsintensief, ook binnen de cloud.

Hype

Volgens McKinsey nadert de term cloud computing  inmiddels de top van Gartners hype-cycle. De term staat echter voor veel verschillende diensten. McKinsey haalt een studie aan waaruit bleek dat er zo'n tweeëntwintig verschillende definities van de term bestaan. Daartoe behoren bijvoorbeeld Software as a service (Saas, zoals Gmail), Platform as a service (Paas, zoals Windows Azure), of Hardware as a service (Haas, zoals Amazon levert).  Volgens McKinsey is het essentieel dat industriepartijen het eens worden over een definitie. Dat maakt het gemakkelijker voor cio's om besluiten te nemen, en werkt bovendien standardisatie in de hand.

Om aan die verwarring een eind te maken komt het organisatieadviesbureau met een eigen definitie: "Clouds zijn hardwaregebaseerde diensten die reken-, netwerk- en opslagcapaciteit bieden." Een cloud heeft volgens McKinsey drie kenmerken: het beheer van de hardware is niet meer in handen van de koper, de koper betaalt er terugkerende kosten voor (OPEX), en de capaciteit van de infrastructuur is zeer ‘elastisch', zowel naar beneden als naar boven.

McKinsey maakt daarnaast onderscheid tussen clouds en cloud services. Clouds zijn platformen zoals Windows Azure en Amazon web services. Cloud services zijn de Saas van Salesforce.com en applicaties zoals Gmail.

Meer over

BesturingssystemenSoftwarebeheerUniversal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Datacenter
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Datacenterbeheerder krijgt het moeilijk in 2010

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Cloud komt nog niet van de grond’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Cloud computing is even complex als SOA’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Gartner herziet definitie van cloud computing

    Werkplek
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM levert virtuele desktops in de cloud

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kwart ICT-beslissers wil cloud computing

    17 reacties op “‘Cloud duurder dan datacenter’”

    Nieuwere reacties »
    1. Wim de Raadt schreef:
      16 april 2009 om 10:22

      Het woord zegt het al in de Cloud. Dus het geld verdwijnt ook in de wolken. Geweldig hersenspinsel van de bedenkers. Ach later zal die prijs wel bij trekken. Wat ik wel om mij heen merk, is dat ieder techno moe is

      Login om te reageren
    2. willem schreef:
      16 april 2009 om 10:50

      Ongelovelijk hoe de IT achter onzin termen aan blijft rennen.

      Login om te reageren
    3. Mike schreef:
      16 april 2009 om 11:05

      We mogen niet moe worden. Stilstand = ….
      En we willen innovatieve impulsen toch niet te snel labelen en negatief waarderen?

      Login om te reageren
    4. Bert Bouwhuis schreef:
      16 april 2009 om 11:05

      “Om aan die verwarring een eind te maken komt het organisatieadviesbureau met een eigen definitie”

      Heerlijk, maar waar heb ik dat toch vaker gehoord? Het effect van zo’n uitspraak is meestal dat er vanaf nu niet langer 22 definities zijn, maar 23.

      En het wachten is op het volgende rapport waarin staat dat er wel 23 definities zijn, en dat – om aan die verwarring een einde te maken – er een nieuwe definitie wordt gegeven…

      Login om te reageren
    5. Xander Orth, TOPdesk schreef:
      16 april 2009 om 11:09

      Je moet inderdaad wel ondernemend en vernieuwend blijven. Maar niet onduidelijk, wat met SaaS, cloud, IaaS, PaaS en wat we nog maar meer as a service, on demand of hoe dan ook kunnen bedenken. Leverancier mogen best wat kritischer zijn naar de proposistie die ze neerleggen en daarmee ook de benaming die ze het geven.

      Login om te reageren
    6. Henny Jore schreef:
      16 april 2009 om 11:24

      @Bert Bouwhuis, 16-04-2009 13:05
      Dit was ook het eerste waar ik aan dacht…

      @Mike, 16-04-2009 13:05
      Niet te snel labelen en/of negatief waarderen, ok, maar termen als ASP en SaaS en nog zo wat lopen alweer een tijdje.

      Login om te reageren
    7. Jeroen Schweitzer schreef:
      16 april 2009 om 11:39

      Dit artikel gaat compleet voorbij aan de voordelen die de cloud voor MKB met zich meebrengt

      McKinsey zegt: “Clouds already make sense for many small and medium-size businesses, but technical, operational and financial hurdles will need to be overcome before clouds will be used extensively by large public and private enterprises”

      In plaats van de rol van de paniekzaaiende media te te spelen en mee te werken met het creeeren van een “trough of disillusionment”, terwijl er alleen gezegd wordt dat de Cloud niet in alle gevallen de beste keus is voor het grootbedrijf en dat een bepaald punt op een self fullfilling curve bereikt is (zoals een tijdje terug ook ongenuanceerd gebeurde met een artikel over BI) schaadt Computable toch haar reputatie van objectiviteit

      Login om te reageren
    8. Mike schreef:
      16 april 2009 om 12:05

      Mee eens; Duidelijkheid over je product/service richting markt/klant moet prioriteit krijgen. Het bestaan van 20+ definities zegt wellicht ook iets over de complexiteit, toepassingsmogelijkheden en de ogenschijnlijk enorme potentie van Clouds.

      Login om te reageren
    9. Mic schreef:
      16 april 2009 om 14:15

      Of zeggen de 20+ definities wat over de wanhoop van alle IT producenten om maar mee te surfen, en weer verder naar voren te vluchten opzoek naar nieuwe omzet met bijbehorende teleurgestelde klanten?

      Login om te reageren
    10. Jaap Bloem schreef:
      16 april 2009 om 14:30

      Onder meer de NYT had het “Clearing the Air”-verhaal gisteren al op het Bits-blog, maar Saugatuck was er met de titel dit jaar en vorig jaar eerder bij, net als XchangeMag afgelopen december.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs