Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Eerste uur cruciaal bij dataverlies’

22 april 2009 - 13:123 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurOntrack
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Het merendeel van vermijdbare gegevensbeschadiging gebeurt in de eerste zestig minuten na een storing. Gebruikers proberen dan vaak de behuizing te openen, verwijderen hardware op een onveilige manier of knoeien met kleine, maar essentiële componenten.

Het merendeel van vermijdbare gegevensbeschadiging gebeurt in de eerste zestig minuten na een storing. Gebruikers proberen dan vaak de behuizing te openen, verwijderen hardware op een onveilige manier of knoeien met kleine, maar essentiële componenten. Dit zegt data recovery-specialist Kroll Ontrack. In een groot aantal gevallen kan deze ‘doe-het-zelf recovery' fataal zijn en cruciale data onherstelbaar beschadigen. Dit kan bedrijven duur komen te staan als gekeken wordt naar de verloren inkomsten en de manuren die zijn besteed aan het repliceren van informatie, vooropgesteld dat dit nog mogelijk is.

De specialisten van Kroll Ontrack hebben deze periode omgedoopt tot het ‘gouden uur'. Deze tijdspanne is vooral belangrijk omdat het de kans op het succesvol herstellen kan maken of breken. Het gebeurt vaak dat mensen in paniek raken en de schade proberen te beperken in plaats van dat ze logisch nadenken. De data recovery-experts van Kroll Ontrack hebben daarom enkele tips op een rijtje gezet die de recovery van verloren gewaande data optimaliseren.

Tips

– Verander niets aan de huidige situatie: stop met werken en zet het apparaat uit. Schrijf geen data weg en installeer geen software op een systeem waarvan data moet worden hersteld.

– Bepaal het type schade: bepaal of het gaat om fysieke schade (gekenmerkt door klikkende, krassende of tikkende geluiden), brand- of waterschade of logische schade (gebruikers zien berichten als ‘No OS found' of ‘Corrupt Volume' op hun scherm verschijnen). Bij een fysieke beschadiging mag het medium niet meer opgestart worden en ook schudden, openmaken en schoonmaken worden niet aangeraden. Maak bij brand- of waterschade een situatieoverzicht: label en registreer ieder systeem en de eigenaar ervan. Zet het medium niet in een ijskast om af te koelen of juist op de verwarming om te drogen. Breng het nat naar een laboratorium. Bij een logische schade is het raadzaam geen programma's als CHKDSK, fcsk of VRepair te draaien aangezien een fysieke beschadiging vaak de onderliggende oorzaak is.

– Bepaal de waarde van de data: inventariseer of er back-ups gemaakt zijn en hoe snel de data weer actief moet zijn.

– Bepaal een oplossingsstrategie en het herstelplan: werk bij logische schade altijd met een kopie. Maak met de juiste tools een bit-voor-bit image of schakel hiervoor een data recovery-bedrijf in. Bij fysieke schade wordt het laatste sowieso aangeraden.

– Geef niet op: laat de moed niet zakken voordat een professioneel data-herstelbedrijf in de arm is genomen. Het is verrassend wat er vaak nog terug te halen is na een crash.

Data recovery

Bepaal hoe waardevol de informatie is die de gegevensdrager bevat voor jezelf en de organisatie. Neem dan de afgewogen beslissing of het het beste is om het apparaat te versturen voor herstel of dat het beter is om specialistische tools te downloaden die de beste kans op succes bieden. Dit zegt Jaap Jan Visser, country manager Nederland bij Kroll Ontrack. Hij vervogt: "Een bedrijf kan het data recovery-proces eenvoudig optimaliseren en versnellen wanneer het een oplossingsstrategie opneemt in zijn business continuity plan. Door hierin de contactgegevens van een data recovery-specialist op te nemen, heeft iedere werknemer eenvoudig toegang tot professionele kennis en gaat er zo min mogelijk data verloren."

Meer over

Storage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kroll Ontrack recovery voor Oracle databases

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Extreem weer vergroot kans op dataverlies’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Friese bibliotheken verliezen data van één dag

    11 reacties op “‘Eerste uur cruciaal bij dataverlies’”

    Nieuwere reacties »
    1. da schreef:
      23 april 2009 om 08:25

      Ja, of je zorgt ervoor dat het personeel geen data opslaat op hun PC’tjes, maar gewoon op een netwerkschijf.

      Deze dagelijks back-uppen en tapes offsite bewaren. Niks geen gedoe met recovery van schijfjes na fysieke schade.

      Login om te reageren
    2. ei schreef:
      23 april 2009 om 08:51

      Ja, OF gewoon de schijf niet open maken! Je hebt er niks te zoeken en repareren lijkt me met de hand onmogelijk.

      Login om te reageren
    3. ai schreef:
      23 april 2009 om 09:33

      Dit is wel erg voor eigen parochie preken, “Datarecovery specialist vind dat datarecovery door datarecovery specialisten gedaan moet worden.”

      Login om te reageren
    4. bart schreef:
      23 april 2009 om 10:31

      Prachtig stukje reclame. Als dit een ECHT artikel was geweest had er bij de tips om dataverlies te voorkomen iets gestaan over hard- en software mirroring, RAID en back-up.

      Login om te reageren
    5. Johan schreef:
      23 april 2009 om 10:46

      @Bart: Die ‘advertorials’ (zoals men dit ook wel noemt) in de Computable beginnen me ook steeds meer de keel uit te hangen…

      Login om te reageren
    6. Recky schreef:
      23 april 2009 om 10:50

      Ik meld me bij deze maar af van de Computable-nieuwsbrief, ik krijg al genoeg spam binnen.

      Login om te reageren
    7. staifkop schreef:
      23 april 2009 om 11:05

      Wij van WC eend adviseren WC eend.

      Login om te reageren
    8. Petra schreef:
      23 april 2009 om 12:35

      Ook netwerkschijven kunnen stuk. en back-ups van tapes e.d. blijken dan vaak toch niet echt bruikbaar.
      Test dus of de back-ups het wel doen…

      Login om te reageren
    9. bdw schreef:
      23 april 2009 om 14:36

      @Johan: Advertorials zouden nog wel meevallen als ze ook als dusdanig zouden worden aangeduid. Voor zover ik het zo snel zie lijkt dit een nieuwsbericht van de redactie van Computable te zijn, ondanks de commerciele boodschap die zich tussen de regels door manifesteert.

      Login om te reageren
    10. DA schreef:
      24 april 2009 om 11:48

      @ Petra:

      goede back-up is zeker belangrijk:
      – VSS op je server aanzetten.
      – goede raid configuratie (liefst een SAN)
      – dagelijkse back-up offsite.
      – strucutreel back-ups testen
      – bij zeer hoge beschikbaarheid zelfs dubbel uitvoeren over 2 lokaties

      Alles is mogelijk, maar men moet er over nadenken en goed testen. Vaak kom je na een major crash er achter dat je het jaren fout hebt gedaan.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs