Onlangs heb ik met een groep ‘senior leaders’ binnen mijn bedrijf gesproken over de ‘Fluid Organization’. Wat kenmerkt zo’n ‘vloeibare’ organisatie? Het is een onderneming die goed is in (ad hoc) samenwerken, een organisatie met aanpassingsvermogen die verbonden is met de buitenwereld via netwerken met klanten, partners en toeleveranciers.
Het is ook een bedrijf dat voortdurend communiceert via deze netwerken en extreem flexibel is qua organisatiestructuur en (it-)infrastructuur. Allemaal om direct met de stroom mee te kunnen gaan. Last, but zeker niet least, is het een organisatie die groeit doordat hij zijn mensen in staat stelt het maximale uit zichzelf te halen. Dit is iets wat weliswaar al jaren wordt geroepen, maar eigenlijk nu pas mogelijk is.
Wat betekent dit voor de it-markt? Om te beginnen dat er behoefte is aan bedrijfstoepassingen die deze nieuwe organisatievorm ondersteunen. Applicaties die sneller aan te passen zijn aan de voortdurend veranderende omstandigheden. Bovendien zal de procesondersteunende software verrijkt moeten worden met gereedschappen voor efficiënte communicatie en ad hoc samenwerkingsvormen, intern en extern. Of deze toepassingen – of beter gezegd een verzameling services – binnen de bedrijfsmuren moeten draaien, wordt steeds minder belangrijk zolang ze de fluïde organisatie maar niet belemmeren.
IT-bedrijven zullen zich moeten voorbereiden op deze ontwikkeling. Wie alleen traditionele erp- of crm-applicaties en implementaties verkoopt, zal de behoefte van de klant niet dekken, want hierbij ontbreekt vaak de mogelijkheid om ad hoc samenwerkingsverbanden op te zetten. Ook ontbreken de intuïtieve en geïntegreerde communicatiemiddelen, zoals chat, e-mail, webconferencing en telefonie. Verder is de afweging of bedrijven deze it-diensten zelf in huis willen hebben of dat ze die door andere marktpartijen laten verzorgen.
Ik denk dat er veel hybride implementaties ontstaan, waarbij de onderneming een deel van de it-infrastructuur in huis heeft en andere delen uit de ‘cloud’ haalt. Bedrijven in de it-sector zullen dus zelf ook moeten streven naar een ‘fluid organization’. Specialisatie en een goed begrip van de mogelijkheden van software én van services zijn nodig om het verschil te kunnen maken. Dat betekent ook samenwerking met andere partijen – partners – om klanten die ‘vloeibaar’ willen worden goed te kunnen ondersteunen. En dat zal ook nodig zijn om succesvol te blijven!
Arjan Oude Kotte, directeur SMS&P Microsoft