Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Tarief van ICT-dienstverlener is te hoog

sparen
01 mei 2009 - 15:34ActueelInnovatie & Transformatie
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Bijna veertig procent van de ict’ers vindt dat de tarieven van ict-dienstverleners te hoog zijn voor de huidige economische situatie. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar ict-dienstverlening. Het onderzoek, waaraan bijna tweeduizend ict-managers en -professionals deelnamen, werd uitgevoerd door TNS Nipo. Niet alle respondenten vinden overigens dat dienstverleners het te bont maken. Ruim twintig procent is het oneens met de stelling dat de tarieven te hoog zijn onder de huidige omstandigheden.

38 procent van de ict'ers stemt in met de stelling ‘De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog voor de huidige ongunstige economische situatie'. Dat blijkt uit Computables jaarlijkse onderzoek naar het imago van ict-dienstverleners dat door TNS Nipo is uitgevoerd onder bijna tweeduizend ict'ers.

31 procent is het ‘eens' en zeven procent is het zelfs ‘helemaal' met deze stelling eens. 23 procent is het echter oneens met de stelling. Negentien procent is het er mee ‘oneens' en vier procent is het ‘helemaal oneens'. Het volledige onderzoek is terug te vinden in de ICT Services Guide 2009.

ICT SERVICES GUIDE 2009

Bron: Computable ICT Services Guide 2009 (klik voor vergroting)

Het jaarlijkse onderzoek maakt deel uit van de ICT Services Guide 2009. In opdracht van Computable voerde TNS Nipo het onderzoek in februari en maart uit onder 1913 ict-managers en ambitieuze ict-professionals.

In de gids, die op 15 mei verschijnt, worden onder andere per topic rapportcijfers gegeven voor dienstverleners die actief zijn in dat ict-deelgebied. Respondenten konden per topic alleen de bedrijven waarderen waarmee ze daadwerkelijk ervaring hadden opgedaan. Ook werden de respondenten algemenere vragen en stellingen voorgelegd.

Meer over

Consulting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    46 reacties op “Tarief van ICT-dienstverlener is te hoog”

    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »
    1. Cees schreef:
      12 mei 2009 om 09:57

      Er lopen te veel monkeys rond in de IT wereld in Nederland.Deze moeten allemaal een ander vak gaan leren.Geen tarief is te hoog voor een echte IT’er die goed werk levert.

      Login om te reageren
    2. PietjeP schreef:
      12 mei 2009 om 10:05

      Lijkt mij gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

      Login om te reageren
    3. JumpJFlash schreef:
      12 mei 2009 om 10:25

      Cees, een ander vak leren? Ze hebben dat de eerste keer ook niet gedaan, dus waarom zou het dan nu wel lukken 😉 Het feit dat je iets met computers doet maakt je nog geen ICT’er.

      Login om te reageren
    4. geenidee schreef:
      12 mei 2009 om 10:37

      Pay peanuts, get monkeys. (mee eens)

      Login om te reageren
    5. iksnaphetniet schreef:
      12 mei 2009 om 10:37

      Naar mijn bescheiden mening zijn het de klanten die de afgelopen paar jaar voor hogere tarieven hebben gezorgd.

      Onder het mom van minder regelwerk is er voor preferred suppliership gekozen wat een prijsopdrijvend effect heeft gehad. Elke schijf wil immers ook wat verdienen en door er een extra schijf met veel macht tussen te plaatsen cre?er je dit door situaties.

      Zoals gebruikelijk is er niet van te voren over nagedacht wat de gevolgen zijn van zijns eigen acties en doet men gewoon maar wat. Totaal los van de werkelijkheid sommige bedrijven. En dan nu gaan klagen dat de situatie die zij zelf geschapen hebben te duur is! Echt de omgekeerde wereld.

      Indien die schijf eruit gehaald wordt en het verschil eerlijk gedeeld wordt zal je zien hoeveel mensen je in kan huren om dat geregel goed voor elkaar te krijgen!

      P.s. de schrijver van dit document dient zijn wiskunde A examen eens opnieuw te doen. slaat nergens op.

      Login om te reageren
    6. Oskar schreef:
      12 mei 2009 om 10:42

      Cees,

      Ooit gehoord van “Return on investement”. (jou stelling, er is geen tarief te hoog voor een goede krantenbezorger)

      Login om te reageren
    7. Tester schreef:
      12 mei 2009 om 10:44

      @iksnaphetniet

      Geheel mee eens. De krankzinnige ‘Preferred Supplier Lists’ en totaal ondoorzichtigheid leiden ertoe dat tijdelijk personeel soms via 2 of 3 tussenpersonen moet gaan; resultaat is dat de klant een hoog tarief betaalt voor iemand die een laag tarief of hooguit modaal salaris verdient. Dit omdat grote opdrachtgevers blijkbaar niet in staat zijn zelf te onderhandelen met kleine leveranciers. Een goede manager moet heus wel kunnen onderhandelen; dat behoort tot zijn bagage. Laat de inhuurders dus direct zaken doen met de mensen van hun keus en kan er veel geld bespaard worden.

      Login om te reageren
    8. Hugo schreef:
      12 mei 2009 om 11:01

      Anderen hebben al genoemd dat 40% neutraal is en dat er dus geen meerderheid vindt dat de tarieven te hoog zijn.

      Nu blijkt wel uit de cijfers dat 38% het (helemaal) eens is met de stelling en 23% het er (helemaal) oneens mee is. Het lijkt dus wel alsof een (krappe) meerderheid de stelling onderschrijft. Maar kijk nu eens goed naar de vraagstelling: “De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog VOOR DE HUIDIGE ONGUNSTIGE ECONOMISCHE SITUATIE”. Ik ben verbijsterd dat een gerenommeerd testinstituut als TNS Nipo een enquete doet met een dergelijke sturende vraag.

      In een goede test zou de verwijzing naar de economische situatie achterwege zijn gebleven, en de als waarheid geponeerde opinie dat die ongunstig is al helemaal. De stelling zou hebben geluid “De tarieven van ict-dienstverleners zijn te hoog”. Of, nog beter, er was geen stelling geweest maar een vraag: “Wat is uw mening over de tarieven van ict-dienstverleners”, met antwoorden (a) veel te hoog; (b) te hoog; (c) precies goed; (d) te laag; (e) veel te laag.

      Ik ben wel benieuwd wat de uitkomst was geweest als die vraag in het onderzoek was opgenomen. Een gemiste kans…

      Login om te reageren
    9. JosW schreef:
      12 mei 2009 om 11:05

      Niet alleen het artikel doet de wenkbrouwen fronsen, ook het grafiekje dat erbij staat: de grootte van de cirkelsegmenten correspondeert totaal niet met de daarin vermelde waardes.

      Login om te reageren
    10. hk schreef:
      12 mei 2009 om 11:12

      Wel grappig dat ICT-ers de tarieven van ander ICT-ers te hoog vinden. Welke ICT-ers zijn er eigenlijk ondervraagd? Overigens vind ik dat als je bij deze stelling neutraal bent je per definitie NIET vindt dat de tarieven te hoog zijn. Ergo: meer dan 60% is het niet met de stelling eens. Hoera! (leuk trouwens dat 101% van de ondervraagden een antwoord heeft gegeven)

      Login om te reageren
    « Oudere reacties
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Meer geld
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Sogeti verlaagde tarieven met 6,5 procent

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs