Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Houd bij conflicten het doel voor ogen’

07 mei 2009 - 10:19ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Nu werkgevers banen schrappen en contracten niet verlengen, ontkomt ook menig ict'er niet aan stress op de werkvloer. Advocaat Aernoud Bourdrez schreef een boek over conflictbeheersing. ‘Je kunt beter te weinig beloven, dan te veel.'

Bourdrez geeft het toe: de suggesties in zijn boek zijn soms een open deur. Toch vindt hij niet dat ‘Grrr – conflictbeheersing in 75 lessen' daardoor overbodig is. ‘Studenten leren op Harvard tot tien te tellen als ze boos worden', zegt hij. ‘Toch zijn er weinig mensen die dat ook echt doen. Wie weet hoe hij een lastige situatie in de hand kan houden, kan veel conflicten voorkomen.'

Volgens de auteur ontstaan binnen de ict veel conflicten doordat niet iedereen op dezelfde manier communiceert. Bourdrez: ‘Ict'er en opdrachtgever spreken vaak een verschillende taal. De klant verplaatst zich bijvoorbeeld niet in de technische mogelijkheden van een project, waardoor er uiteindelijk meer tijd, geld en inzet nodig is om een opdracht tot een goed einde te brengen. Dan kan een conflict veroorzaken.'

De schrijver vermoedt ook dat automatiseerders te snel een foutloos eindresultaat beloven. Niet slim, vindt hij, ‘want daarmee schep je te hoge verwachtingen'. ‘In een op maat gemaakt product zitten altijd bugs. Perfectie kun je niet garanderen. Je kunt beter beloven dat je alles eraan zult doen om de klant tevreden te stellen.'

Gewetenloos

Wie woede in zich voelt opborrelen, doet er goed aan eerst te bedenken waar die woede vandaan komt. ‘Probeer uit te zoeken welk gevoel je boosheid veroorzaakt', aldus de advocaat. 'Daarmee voorkom je dat een conflict escaleert, omdat je er bijvoorbeeld vanuit gaat dat iemand een gewetenloze zak is', aldus Bourdrez. ‘Ondertussen heeft iemand misschien een goede reden voor een te laat betaalde factuur of een op het eerste gezicht botte e-mail.'

Hoewel Bourdrez als advocaat weet hoe hij snel korte metten kan maken met de tegenpartij, denkt hij toch te weten hoe twee personen onderling op een redelijke manier uit een conflict kunnen komen. ‘Gaandeweg heb ik bepaalde patronen ontdekt: herken je die, dan kun je ze doorbreken.'

Meer over

Contractmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Zeven tips voor ruziemakers op kantoor

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs