Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Rijksoverheid.nl: goed idee of niet?

26 mei 2009 - 13:384 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Erik Hartman
Erik Hartman

Maandag 25 mei vond een debat plaats tussen Rob Punselie (consultant) en Jeroen Sprenger (projectdirecteur Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl) over Rijksoverheid.nl. Dit naar aanleiding van een kritisch bericht op Communicatieonline.nl. Jeroen nam de uitnodiging om hierover te debatteren sportief op en organiseerde een ruimte in het hol van de leeuw: de Haagse Nieuwspoort.

Overheidscommunicatie Nieuwe Stijl (ONS) is een initiatief van de ministeries om de communicatieafdelingen samen te voegen en als een shared service center te opereren. Zo komt er ook één logo en worden de zestien rijkswebsites samengevoegd tot één website: www.rijksoverheid.nl. Dit betreft alle ministeriële websites, inclusief Postbus51.nl, Regering.nl en Jeugdengezin.nl. Met name die samenvoeging naar één website doet nogal wat stof opwaaien binnen en buiten de gelederen van de ministeries. Benieuwd of er werkelijk een debat van niveau zou losbarsten én ter voorbereiding op mijn ONS-presentatie, reisde ik af naar het Haagse.

De eerste stelling van het debat was 'Rijksoverheid.nl brengt overheid en burger dichter bij elkaar'. Jeroen deed de aftrap door de stelling te beamen. Dit initiatief bespaart de belastingbetaler veel geld ('miljoenen!') en het is volgens hem gewoon beter voor de burger dat er maar één website is.  Rob was het daar niet helemaal mee eens. Hij ziet teveel nadruk op de kostenbesparing en te weinig aandacht voor de kwaliteitsverbetering. Met name de 'mondige burger' komt er in zijn ogen bekaaid van af. Jeroen pareerde door aan te geven dat Rob wat meer geduld moet hebben. Het is een hele uitdaging om van ONS een succes te maken; de website moet 1 oktober live gaan. Op dit moment gaat het ambitieniveau niet verder dan de samenvoeging van zestien sites naar één website.

Als antwoord op de tweede stelling 'Rijksoverheid.nl staat beleidsambtenaren in de weg om direct met belanghebbenden te communiceren' gaf Rob aan bang te zijn dat (beleids)ambtenaren niet meer direct mogen communiceren met de burger vanwege de centrale regie. Dit brengt initiatieven als de twitters van minister Verhagen, de webiste Guus.net van het ministerie van LNV en de LinkedIn-groepen van het ministerie van EZ in gevaar.

Jeroen reageerde hoofdschuddend: 'Dat is een wijdverbreid misverstand!'. Rijksoverheid.nl is slechts een instrument. Rijksoverheid.nl zal alle informatie ter beschikking stellen, maar op dit moment niet het interactieve debat zélf faciliteren. Rijksoverheid.nl wil behulpzaam zijn bij e-participatie. Maar er komen hoe dan ook geen nieuwe websites bij. Jeroen sprak daarbij beeldend over 'het kerkhof van websites' dat de rijksoverheid inmiddels heeft gecreëerd. Dit kan men zich niet langer permitteren.

De derde en laatste stelling luidde 'De Rijksoverheid kan het ontsluiten van haar informatie op internet beter aan andere partijen overlaten'. Jeroen reageert bijna triomfantelijk. 'Alles is openbaar en we bieden informatie via API's en widgets aan!' Zo kan de kaskraker onder de veelgestelde vragen, het rooster met de vakantiedagen, door belangstellenden dankzij een widget op de eigen website worden gezet. Rob vind dat allemaal mooi en prachtig, maar hij stelt dat de overheid eerst moet voldoen aan zijn informatieplicht. Vervolgens moet deze informatie worden aangeboden via 'echte' uitgevers, de overheid moet daarbij helpen. Jeroen vindt dat Rob de lat daarmee te hoog legt. Hij ageert ook tegen de 'mondige burger' waar Rob het steeds over heeft. Het gros van de burgers is helemaal niet goed geïnformeerd en is eigenlijk ook helemaal niet geïnteresseerd. Ook voor die belangrijke doelgroep wil Rijksoverheid.nl een nuttig instrument zijn.

Na het debat volgden nog enkele vragen uit het publiek. Opvallend was dat de twitter-feeds met de hash-tag #onsdebat niet tot concrete vragen leidden. Men twitterde er op los en uitte kritiek, deelde meningen en bereed stokpaardjes. Dit was een parallelle communicatiestroom die een eigen leven leidde.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Rijksoverheid.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Overheid rondt migratie Rijksoverheid.nl af

    4 reacties op “Rijksoverheid.nl: goed idee of niet?”

    1. Erik M. Hartman schreef:
      26 mei 2009 om 15:21

      Woensdag 27 juni spreek ik over de mogelijkheden om meer uit de website Rijksoverheid.nl te halen. Kijk voor meer informatie op http://twurl.nl/piipja.

      Login om te reageren
    2. charlotte krijger schreef:
      27 mei 2009 om 11:31

      Dag Erik,

      Leuk dat je over Ons Debat hebt geblogd. Ik was er ook. Mis een beetje je mening in je analyse van de avond, dat wel. Want wat vond jij er nou van? Ik vond het een hoog ‘daar ga ik niet over’ gehalte hebben. Jammer dat het doel van rijksoverheid.nl sec bezuinigen is. En niet online interacteren met de samenleving, vraaggericht denken, direct communiceren etc. Datgene wat volgens mij ‘overheidscommunicatie nieuwe stijl’ zou maken.

      Oh en het is niet guus.nl maar guus.net waar je naar probeert te verwijzen denk ik?

      Login om te reageren
    3. Erik M. Hartman schreef:
      8 juni 2009 om 07:36

      Charlotte,

      Dank voor je opmerkingen. Ik zal het bericht aanpassen.

      De ‘gewone’ URL is http://content.hartman-communicatie.nl/Rubrieken/Persberichten/2009/04/Overheid-bespaart-miljoenen-met—n-open-source-Ri.html.

      Ik heb overigens niet het idee dat het een (sec) bezuinigingsoperatie is. Zo is het in elk geval niet begonnen toen de verschillende ministeries op eigen initiatief een gezamenlijke huisstijl ontwikkelden. Jeroen gaf duidelijk aan dat het nu in eerste instantie gaat om het samenbrengen van de websites in 1 website. En dat later die andere ambities worden waargemaakt. Ik hoop dat natuurlijk van ganser harte. Pas dan heeft de burger er werkelijk iets aan. Ik blijf dit initiatief in elk geval met de nodige aandacht volgen en ik zal er regelmatig over bloggen.

      Login om te reageren
    4. Jeroen Sprenger schreef:
      30 maart 2010 om 14:30

      De nieuwe rijksbrede website rijksoverheid.nl gaat morgen, donderdag 31 maart 2010, live. Deze eerste versie bevat de informatie van zeven websites: minocw.nl, minez.nl minvws.nl, jeugdengezin.nl, minaz.nl, postbus51.nl en regering.nl. Deze websites zijn vanaf morgen niet meer te gebruiken.

      Meer informatie over rijksoverheid.nl is te lezen op http://bit.ly/cr1DdW.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs