Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Time to change a winning team?

26 mei 2009 - 11:32OpinieGovernance & Privacy
Rob van Kerkwijk
Rob van Kerkwijk

Ten tijde van recessie wordt veelal gekeken naar mogelijkheden om op kosten te besparen, of dat nu is bij huishoudelijke aankopen in de supermarkt of bij ict-investeringen. Ook is er een constante discussie over het koopgedrag in de huidige economie en de impact die deze houding kan hebben op de mogelijkheden voor bedrijven om te innoveren. Een natuurlijke reactie van kopers en beslissingmakers is om zich conservatief op te stellen. Maar zijn er eigenlijk voordelen van een actievere en innovatiegedreven houding ten aanzien van inkoop en investeringen? Wie zullen er aan het eind van de economische malaise aan het langste eind trekken?

Mijn persoonlijk visie is dat de overwinnaars die partijen en personen zijn die de wil hebben om te veranderen en innovatie toepassen. Je zal het met mij eens zijn dat de beslissing om een huis te kopen in een tijd dat de rentestand en de huizenprijzen relatief laag zijn, op de lange termijn gunstig kan uitvallen. Door te kijken en te handelen naar gunstige marktcondities kan men voordeel halen uit economisch uitdagende perioden.

De economie speelt vaak een belangrijke rol als het gaat om veranderingen en innovatie. Ten tijde van economische voorspoed is de behoefte aan veranderingen relatief beperkt onder het mom van 'never change a winning team'. In perioden van stagnerende groei zullen bedrijven in toenemende mate gaan kijken naar innovatie, naar manieren om zaken efficiënter en kosteneffectiever aan te pakken om marges en omzetten te handhaven. Het is minder gebruikelijk in deze moeilijke tijden om groei te verwezenlijken, terwijl het misschien wel het beste moment is om voordeel te halen uit de veranderende marktomstandigheden.

De conclusie voor elke zakelijke verandering is dat ict het verschil kan maken en bedrijven in staat stelt om de beoogde doelstellingen te behalen en de positie van de interne en externe ict-organisatie te versterken. In mijn optiek is er een kans voor leveranciers, dienstverleners en andere partijen in het verkoopkanaal om hun klanten te helpen om de mogelijkheden te zien en innovatie door te voeren om new business en meer omzet uit bestaande klanten te genereren. En om de befaamde woorden van de nieuwe Amerikaanse president te gebruiken: 'The time for change is now.'

Rob van Kerkwijk
Partner manager Noord-Europa
OutSystems

Eerder verschenen op Channelweb.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Eén reactie op “Time to change a winning team?”

    1. Ronald Vermeij schreef:
      26 mei 2009 om 15:13

      “In perioden van stagnerende groei zullen bedrijven in toenemende mate gaan kijken naar innovatie, naar manieren om zaken effici?nter en kosteneffectiever aan te pakken om marges en omzetten te handhaven”

      Misschien is het handig om je bedrijfsmodel – in deze krisis – eens tegen het licht te houden. Waarom je “altijd van groei” uit moet gaan. Waarom niet jezelf focussesn op meer stabiliteit, betere en diepere klantenrelaties, lagere kosten en voorals een EFFICIENTERE manier van ict gebruik en daarwerkelijk zoveel mogelijk automatiseren..

      Dat levert nu en op langere termijn meer bewustwording (en dus meer euries) op als je markt (ooit nog) aantrekt

      “Meer is niet altijd beter, want het legt de ware pijnpunten niet bloot”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Kabinet wil meer grip op digitale infrastructuur, kiest wel voor realistische koers

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Overheid

    Adviescollege ICT-toetsing hekelt plannen Sociale Verzekeringsbank

    Governance & Privacy

    Kabinet zet mes in 500 regels: eerste 218 al geselecteerd 

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs