Wanneer het economisch minder goed gaat, is vooral communicatieve vaardigheid belangrijk, vindt Marcel van den Berg van opleider Twice IT. De meeste ict-werkgevers denken daar anders over. ‘Communicatietraining wordt niet meer als noodzakelijk gezien.’
Als de voorspellingen van de Vereniging van opleidingsinstituten voor ICT uitkomen, volgen dit jaar 5.460 ict’ers een training over communiceren en leidinggeven. Dat zijn er ruim 1.400 minder dan vorig jaar. Jammer, vindt Computable-expert Peter Schrijen. ‘Inzetbaarheid wordt niet alleen bepaald door kennis, maar vooral door persoonlijke eigenschappen, de vaardigheden om te kunnen samenwerken en te kunnen communiceren’, zegt hij.
Schrijens bedrijf Biforte helpt ondernemers bij het behalen van strategische doelen. Volgens de directeur is vakkennis bij het huidig economisch tij minder belangrijk dan communicatieve vaardigheden. Schrijen: ‘Helaas moeten we in de praktijk vaststellen dat bij het kiezen en toewijzen van resources de aandacht veel te veel op noodzakelijk veronderstelde kennis en ervaring wordt gericht.’
Overtuigend en helder
Uit een recent onderzoek naar de beste ict-werkgevers blijkt echter dat de Nederlandse baas efficiënte gesprekken wel degelijk belangrijk vindt. Ongeveer 85 procent van de bedrijven die de titel Top ICT Werkgever kregen zegt communicatie hoog in het vaandel te hebben staan.
Ict-opleider Twice Group merkt daar weinig van. Directeur Marcel van den Berg ziet dat werkgevers nu juist bezuinigen op cursussen en trainingen die de gesprekstechnieken van ict’ers kunnen verbeteren. Ze zouden nog wel investeren in opleidingen voor technische kennis. Van den Berg: ‘Communicatietraining wordt momenteel niet meer als noodzakelijk gezien.’
Goed communiceren is overigens niet alleen in het belang van de ict’er. Ook de werkgever heeft er baat bij wanneer zijn personeel weet hoe hij een gesprek succesvol kan laten verlopen, aldus Van den Berg. ‘Om verschil te kunnen maken, juist in economisch mindere tijden, moeten we overtuigend en helder communiceren naar onze collega’s, klanten en leveranciers.’