Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Overname SPSS is slimme zet van IBM

31 juli 2009 - 09:594 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieIBMSPSS
Diederik Toet
Diederik Toet

Het is weinig verrassend dat IBM SPSS overneemt, een van de weinige onafhankelijke leveranciers van voorspellende analyseprogramma’s. Dat vinden de experts van het Computable-panel Business Intelligence (bi). ‘Een slimme zet van IBM’, vindt Mathijs Kreugel van VLC. Het ict-bedrijf wil zich profileren op de analyticsmarkt en kan met de overname profiteren van synergievoordelen.

De softwarereus lijft SPSS in voor 1,2 miljard dollar. Eind 2007 nam het bedrijf al bi-leverancier Cognos over. Dat was IBM’s eerste grote stap op de markt van business intelligence. IBM streeft naar een vooraanstaande positie in de bi- en analyticsmarkt en wil zich profileren als aanbieder van een complete waardepropositie, legt Ricardo Passchier van bpm-leverancier IDS Scheer uit.

Ontwikkelen of kopen
De ict-leverancier kan daarvoor twee dingen doen, vult Michael Doves van DIKW Consulting aan. ‘Of ze geven 1,2 miljard dollar uit om een analytics tool te ontwikkelen binnen de Cognos-suite, of ze nemen een gevestigde speler over en integreren deze met de reeds aanwezige producten in het portfolio van IBM (…) SPSS is voorspellend, Cognos is beschrijvend. Met deze combinatie is het mogelijk de goudklompjes uit databases te vissen’, aldus Doves. Bovendien krijgt IBM met de overname een grote groep nieuwe klanten, die volgens hem vaak ook nog budgethouder zijn.

Ook andere experts zijn overtuigd van de synergie tussen beide productgroepen. ‘Cognos en SPSS hebben een heel aardige synergie. Cognos is traditioneel sterk in rapportage en visualisatie, SPSS vult dit aan met statistiek en analytics’, meent Arend Ruizendaal van Equals Intelligence. Bob van Dulken van leverancier Reports is het daar mee eens. ‘Een rapportage-omgeving alléén is niet voldoende. Als je echte business intelligence wilt bieden, heb je een omgeving nodig waarbij je zware statistische modellen moet kunnen opzetten. SPSS voorziet daarin.’

Sas Institute
SPSS is na Sas Institute de grootste specialist op het gebied van zakelijke analysesoftware. Voor Sas is de aangekondigde overname dan ook een belangrijke ontwikkeling in de markt. Edwin Peters is manager BI Solutions bij Sas Institute en reageert: ‘Het is jammer te zien dat weer een onafhankelijke specialist in een megavendor verdwijnt (…) Door deze acquisitie ontstaan minder alternatieven, wat niet goed is voor de markt en innovatie.’

Volgens Peters toont de overname dat de markt voor ‘gewone’ business intelligence verschuift naar business analytics. ‘Een blijvende consolidatie in deze markt bevestigt dat anderen het succes zien van geïntegreerde raamwerken. De differentiatie zit in analytics en in het met onderling geïntegreerde softwarehulpmiddelen ondersteunen van het hele proces van bron tot browser. Daarin zit het echte voordeel voor de organisatie.’

Integreren of niet
De experts zijn er nog niet uit of de analyseproducten van SPSS moet worden geïntegreerd in het bestaande portfolio van IBM/Cognos. Arend Ruizendaal wijst op het gevaar dat de SPSS-software zich te sterk gaat richten op IBM-toepassingen en databases. ‘Per definitie zijn de databronnen van bi-tools aanwezig in een heterogene omgeving die niet volledig van IBM is.’ Robert Mansour van TOPbi is het met hem eens: ‘Wellicht zal beperkte integratie met de Cognos-producten volgen, maar IBM doet er goed aan om SPSS als zelfstandig product te blijven onderhouden.’

Edwin Peters van grote concurrent Sas Institute vindt dat IBM met zijn overnamebeleid een lappendeken aan software creëerde: ‘De aangekochte producten Ascential, Cognos, Ilog en SPSS geven IBM op het oog een portfolio, maar de vraag is of ze hiermee een geïntegreerde oplossingsstrategie hebben. De integratie ligt op servicesniveau, maar de afnemer blijft achter met een lappendeken aan software.

Michael Doves kan zich daar wel in vinden. ‘De reus IBM zal jaren nodig hebben om alle gekochte producten te integreren in een mooie suite. Dat betekent dat de verdere ontwikkeling van SPSS de komende jaren niet snel zal gaan, omdat moet worden geïntegreerd.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs