Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Reorganisatie kost Logica Nederland zijn winst

07 augustus 2009 - 08:11ActueelInnovatie & TransformatieCGI
Diederik Toet
Diederik Toet

Ict-dienstverlener Logica heeft in het eerste halfjaar van 2009 een nettowinst van 45,6 miljoen euro behaald bij een omzet van bijna 2,2 miljard euro. Dat is ruim een derde meer dan de winst in dezelfde periode vorig jaar. Als enige regio boekte het bedrijf in de Benelux een nettoverlies van ongeveer 1,2 miljoen euro, bij een omzet van 560 miljoen. Het verlies is te wijten aan eenmalige reorganisatiekosten van bijna 20 miljoen euro. 'Op operationeel niveau draaien we winst', nuanceert de woordvoerder.

In de Benelux werd 13 procent minder omzet geboekt, terwijl de omzet van de Logica-groep als geheel met slechts 2 procent daalde. De achterblijvende omzet in Nederland wijt de dienstverlener onder meer aan dalende ict-uitgaven en andere besparingen bij Nederlandse klanten. Veel adviescontracten worden hier opnieuw onderhandeld. Dat leidt tot tariefsverlagingen.

Aangezien Logica in Nederland relatief weinig langlopende en dus omzetzekere uitbestedingsactiviteiten uitvoert, zou het bedrijf gevoeliger zijn voor inzakkende markten. Logica Nederland genereert slechts 21 procent van de omzet uit langlopende uitbestedingscontracten, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk 49 procent is. Bedrijfsbreed groeide de omzet uit uitbestedingactiviteiten met 10 procent.

Achterblijvende activiteiten

Bij Logica Nederland zijn het vooral de financiële, telecom-, industrie-, en transport en distributiesector waarin de opdrachten achterblijven. De werkzaamheden bij de overheid en in de energiesector namen wel iets toe.

Algemeen directeur Wilbert Kieboom licht de resultaten van zijn bedrijf in Nederland toe: 'Logica heeft een uitdagend eerste halfjaar achter de rug. We hebben snel en besluitvaardig gehandeld door te reorganiseren, onze overheadkosten te verlagen, bepaalde diensten beter te delen en declarabele medewerkers te centraliseren.' Hij vertelt dat Logica ook het aantal extern ingehuurde medewerkers heeft verminderd.

Op straat

In mei 2009 besloot Logica Nederland driehonderd werknemers op straat te zetten. Deze maatregel volgde op teleurstellende resultaten van het eerste kwartaal van 2009. In 2008 schrapte de automatiseerder al honderd banen in Nederland.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Logica Nederland schrapt driehonderd banen

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Kieboom komt niet om Logica te saneren

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    Logica wil wij-gevoel creëren

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Logica is tevreden ondanks veel minder winst

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Logica compenseert verloop niet helemaal

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Honderd banen weg bij Logica Nederland

    11 reacties op “Reorganisatie kost Logica Nederland zijn winst”

    Nieuwere reacties »
    1. Oud schreef:
      7 augustus 2009 om 10:35

      Misschien moeten ze eens wat selectiever zijn met die ontslagrondes en managers eruit sodemieteren die niet functioneren. Neem bijvoorbeeld het contract met ING, dat is helemaal verkeerd gegaan en kost handenvol geld. Het is hoog tijd dat meneer Kieboom eens schoon schip gaat maken. Kijk eens naar mensen die goed werk verrichten. Kijk naar managers die de bedrijfscultuur begrijpen. En de rest kan opkrassen. Moet je eens opletten hoeveel je d??rmee kunt besparen…

      Login om te reageren
    2. nike schreef:
      7 augustus 2009 om 10:48

      Logica in Nederland heeft WEL winst geboekt. Redactie Computable, doe uw werk beter, omzetverlies betekent niet netto verlies, in tegendeel, Logica heeft ook in de Benelux winst gedraaid het afgelopen jaar.

      Login om te reageren
    3. De beursguru schreef:
      7 augustus 2009 om 10:48

      De oplossing is simpel: indien de tarieven dalen (wat dus het geval is), moeten de salarissen mee-dalen. Dan houden we de winst op peil!

      Login om te reageren
    4. Makkelijk schreef:
      7 augustus 2009 om 10:52

      Waarom hebben de managers het altijd gedaan? Misschien zouden de mensen bij bedrijven als Logica (maar er zijn er veel meer) ook eens de hand in eigen boezem moeten steken. Natuurlijk lopen er genoeg flop-managers rond, maar kijk ook eens naar jezelf.

      Meer ondernemers mentaliteit tonen, minder zeuren en de schouders eronder, je niet bij de minste of geringste verkoudheid ziek melden, alleen kosten declareren of kilometers schrijven die je ook echt maakt, thuis je eigen kantoorartikelen aanschaffen, niet zeiken als er een cursus in de avonduren is (het gaat tenslotte ook om je eigen ontwikkeling), minder op forums je eigen (ex-)baas afzeiken, enz, enz.

      Natuurlijk gaan er dingen, zoals die ING-deal, mis. Maar mogen managers ook fouten maken? Als we iedereen die fouten maken laten “opkrassen” dan is het snel erg rustig op de werkvloer.

      Login om te reageren
    5. Michael schreef:
      7 augustus 2009 om 11:01

      @Makkelijk

      Kan het heel gemakkelijk eens zijn met jouw mening!

      Login om te reageren
    6. @easy schreef:
      7 augustus 2009 om 11:26

      @Makkelijk,

      omdat als het goed gaat de managers een dikke bonus binnenpakken en dan de werkvloer met de brokken zit. Van mij fouten maken mag, maar mag ik de bonus dan ook even terug. Voor de managers dan maar eens de schouders eronder. O nee die zijn al weggelopen……….

      Login om te reageren
    7. Diederik Toet (Computable) schreef:
      7 augustus 2009 om 12:01

      @nike: Je hebt gedeeltelijk gelijk. Logica maakt onderscheid tussen bruto- en nettoresultaat (respectievelijk zonder en met inachtneming van uitzonderlijke kosten en afschrijvingen).

      In de Benelux boekte Logica wel degelijk een nettoverlies van 1,2 miljoen euro. Dit komt voornamelijk door het eenmalig afboeken van reorganisatiekosten.

      Als je die eenmalige kosten niet meetelt en dus kijkt naar het brutobedrijfsresultaat, boekt het bedrijf in de Benelux winst. Ik koos er echter voor om te kijken naar het nettoresultaat.

      Ik heb de tekst aangepast, want hij was inderdaad wat kort door de bocht. Excuses daarvoor.

      Login om te reageren
    8. nike schreef:
      7 augustus 2009 om 12:11

      Diederik,

      dank je voor de aanpassing en zelfs bij cijfers geldt: interpretaties mogelijk… 🙂

      Ik doel idd op de 16 miljoen Britse Ponden operationele winst.

      Login om te reageren
    9. Makkelijk schreef:
      7 augustus 2009 om 12:33

      @easy: wacht even, als het goed gaat, pak jij ook de winst. Betere arbeidsvoorwaarden! En wat dat betreft ben ik het eens met De beursguru: je salaris daalt niet als je tarief omlaag gaat. Daarbij: een bedrijf dat goed draait, mag best bonussen uitdelen, dan zijn ze best terecht te noemen, toch?

      Maar op zich heb je wel gelijk: die bonussen zijn soms echt waanzinnig, maar helaas is dat niet anders. Een topmanager zou idd zijn bonus moeten inleveren als het slecht gaat.

      Wat je precies probeert te zeggen met dat weglopen, zie ik even niet. Medewerkers lopen ook regelmatig weg voor een paar centen meer, dus daarin verschillen de beide groepen niet zoveel.

      Login om te reageren
    10. Oud schreef:
      7 augustus 2009 om 13:45

      @Makkelijk: Ik zeg niet dat iedereen bij de eerste de beste fout moet worden weggestuurd. Maar wel als dat een opeenvolging van fouten wordt.
      Ik ben het eens met je beschrijving van een goede werknemer: De schouders eronder en minder zeiken. Prima! Maar er zijn helaas veel managers binnen het (logge?) Logica die verdomd weinig inspirerend zijn. Ik zal geen namen gaan noemen 😉
      Ik ken legio voorbeelden van erg slechte managers die door hun managers de hand boven het hoofd gehouden worden. Er zit in die organisatie iets structureel fout. Ziek tot in de top. En met reorganisatie op reorganisatie, waarbij zaken ingrijpend worden gewijzigd, is het lastig om een stabiele organisatie te krijgen met een duidelijke cultuur, visie en daadkracht. Er wordt al veel te lang gerommeld in de organisatie, waardoor misstanden onzichtbaar raken. Jaren geleden een leuke werkgever, maar dat is het al lang niet meer.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs