Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Opleider leert ICT’er bedrijfsproces begrijpen

13 augustus 2009 - 14:21ActueelCarrièreNovi Hogeschool
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Hogeschool Novi komt met een nieuwe opleiding voor onder andere informatieanalisten en procesontwerpers. Tijdens de studie Enterprise Engineering voor Business Process Analyse en Informatieanalyse krijgen de studenten inzicht in bedrijfsprocessen. De opleiding wordt ondergebracht in de ict-faculteit van de hogeschool.

Volgens de opleider kunnen ict'ers met verstand van conventionele ontwikkelingstechnieken efficiënter werken, als zij weten hoe bedrijfsprocessen verlopen. Om dat voor elkaar te krijgen, volgen studenten onder andere de vakken 'IT en besluitvorming', 'Business process management' en 'Relatiemanagement'.

De lessen worden gegeven door hoogleraren en docenten van de TU Delft, de Universiteit van Antwerpen en de Radboud Universiteit. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan praktijksituaties, aldus de opleider.

Vrijstelling

Studenten die de opleiding willen volgen, moeten volgens Novi kennis hebben van bedrijfskunde of enkele jaren in de ict werken. Ook is het belangrijk dat zij interesse hebben in veranderingen op ict-gebied.

De studie duurt ruim een jaar, maar ict'ers die elders al relevante kennis opgedaan hebben, kunnen voor sommige onderdelen vrijstelling krijgen. De opleiding begint in september.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Novi komt met alternatief voor ITIL-opleiding

    8 reacties op “Opleider leert ICT’er bedrijfsproces begrijpen”

    1. RV schreef:
      13 augustus 2009 om 17:29

      Zit er ook een gedeelte “mensen begrijpen” / organisatie psychologie in deze opleiding?

      Het zijn nl. de menselijke wezens die de processen uitvoeren in een bedrijf, niet de software en hardware.

      Login om te reageren
    2. BZ schreef:
      14 augustus 2009 om 06:49

      @RV

      Bij moderne automatisering worden deze bedrijfsprocessen juist wel geautomatiseerd met bepaalde software. Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en ‘menselijke wezens’ hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen.

      Login om te reageren
    3. EH schreef:
      14 augustus 2009 om 09:27

      @BZ:
      “Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en ‘menselijke wezens’ hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen”

      En da’s nou juist het probleem als je weer eens zo call center aan de lijn hebt die je probeert uit te leggen dat je GEEN standaardprobleem c.q. -vraag hebt. Maar iemand wilt die ZELF kan nadenken, en zelfstandig een overweging/beslissing kan maken om je te helpen…
      Scripts voorlezen kun je ook door de computer laten doen, dus waarom zouden we nog mensen inschakelen? 🙁

      Login om te reageren
    4. RV schreef:
      14 augustus 2009 om 10:46

      @BZ:”Bij moderne automatisering worden deze bedrijfsprocessen juist wel geautomatiseerd met bepaalde software”
      Tuurlijk waar dat mogelijk is, kun je d.m.v. automatisering er juist voor zorgen dat computers mensen-ondersteunen of zelf geheel de mensen in een proces overbodig maken door hen het werk uit handen te nemen. Das de essentie van auto-maat-iseren.
      Vervang mens door computerdevice. Das Logisch 🙂

      “Software en hardware is ondersteunend aan het bedrijfsproces en ‘menselijke wezens’ hoeven niet meer nodig te zijn om het proces te laten lopen.”
      Ik weet dat er met state-of-the-art kunstmatige intelligentie heel veel mens-capaciteit gestopt kan worden gelijkwaardige hard en software.

      Echter gaat dit maar op voor een DEEL van de bedrijfsprocessen op. Niet alle bedrijfsprocessen kunnen mensloos verlopen, want waarom moet een bedrijf anders nog mensen in dienst hebben? Volgens jou argument zouden bedrijfsprocessen, hardware en software ALLE zaken in een bedrijf kunnen uitvoeren.

      Login om te reageren
    5. DvT schreef:
      14 augustus 2009 om 11:14

      Grappige discussie. Volgens mij is de kunst van automatiseren nu juist om een organisatie beter te laten lopen. De organisatie bestaat o.a. uit processen die uitgevoerd moeten worden. Heel cruciaal daarin is “wat ga je automatiseren”. Je kunt ongeveer alles automatiseren maar de vraag is of dat wenselijk is. Daarin spelen menselijke factoren een rol maar ook financi?le en kwalitatieve aspecten.
      Financieel gezien is het normaal gesproken niet mogelijk om alles te automatiseren. Kwalitatief gezien wil je zoveel mogelijk automatiseren. Menselijk gezien wil met gemotiveerde medewerkers werken en dat bereik je niet door al hun taken dood te automatiseren. Een ander menselijk aspect is dat ik als klant van een bedrijf liever iemand met verstand en menselijkheid aan de telefoon krijg dan een keuze menu.

      Maw mijn mening is dat automatiseren zeker niet alleen met processen te maken heeft maar heel veel met de menselijke kant

      Login om te reageren
    6. Jacob schreef:
      14 augustus 2009 om 12:09

      Wat is hier nieuw aan?

      Login om te reageren
    7. RV schreef:
      17 augustus 2009 om 09:12

      @DvT: Helemaal juist. Automatiseren is – voor mij – de kunst om de ict-infrastructuur zoveel mogelijk saaie,repeterende taken uit handen te nemen van de mensen.
      Dan komt de mens weer toe aan mens-zijn en doen de computer de rest, automatisch

      Login om te reageren
    8. Johan D. Vos schreef:
      13 januari 2010 om 10:37

      In aanvulling op eerder uitingen twee dingen.
      Volgens mij komt er vanuit de menskant inderdaad veel meer bij kijken.
      Voor mensen met de beperkte ervaring als geschetst kan en mag het ook tot niet meer dan ‘enig inzicht’ leiden. Om dergelijke modellen succesvol te kunnen implementeren is mede vanuit de voornoemde menskant meer nodig.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs