Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
vrouwe justitia rechter rechtszaak rechtbank

Rechter beperkt machtspositie ICT-leverancier

10 september 2009 - 12:263 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatiee-PrivateOfficeSiennax
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De machtspositie van ict-dienstverleners bij faillissementen wordt beperkt. Rechters kunnen leveranciers dwingen om door te leveren aan een failliete klant. Ict-leveranciers proberen bij het toenemende aantal faillissementen voor te dringen op andere schuldeisers. Dat doen ze bijvoorbeeld door de dienstverlening te staken in de cruciale fase van een doorstart van de klant. Ook gebruiken ze het stopzetten van ict als dwangmiddel om in gesprek te komen met de curator.

Door de zware economische omstandigheden gaan steeds meer bedrijven bankroet. Ict-leveranciers gebruiken het dreigement om de dienstverlening te staken als dwangmiddel om openstaande rekeningen betaald te krijgen. Door het dreigement proberen de ict-bedrijven zich boven andere schuldeisers te plaatsen. Ze hebben een monopoliepositie doordat ict steeds vaker een hoofdrol in de bedrijfsvoering vervult.

Afkoelingsperiode

Nieuwe wet- en regelgeving moet die machtspositie inperken. Zo kan een curator een leverancier verplichten om ict-diensten te blijven leveren aan een failliete klant. Dat staat in een wijzigingsvoorstel van de Faillissementswet. Daarin staat dat een betalingsachterstand uit het verleden geen grond is waarop de leverancier zijn diensten mag staken. Het voorstel bepleit een periode van drie maanden die automatisch ingaat nadat een bedrijf is verklaard, de zogenoemde afkoelingsperiode. In die tijd mag een leverancier niet zomaar zijn ict-diensten stopzetten.

In de afkoelingsperiode maakt een curator de balans op van de schuldeisers. Een insolventiejurist onderzoekt vaak de mogelijkheden van een doorstart. De failliete klant moet wel voor de voortgezette dienstverlening betalen. De voorgestelde wijziging geldt alleen voor leveranciers van goederen of diensten die voor voortzetting van het failliete bedrijf noodzakelijk zijn. Het staken van bijvoorbeeld boekhouding als webdienst kan een definitieve nekslag voor een bedrijf betekenen. Bovendien kan het boekenonderzoek van de curator niet plaatsvinden als de ict-leverancier in een cruciale fase de stekker eruit trekt.

Rechtszaak

De Tweede Kamer moet het wijzigingsvoorstel van de Faillisementswet nog goedkeuren, maar het voorstel dient al als leidraad bij rechtszaken.

Begin 2009 wilde ict-leverancier Siennax de stekker uit de ict-infrastructuur van het failliete kledingbedrijf Oilily trekken. Het modebedrijf had rekeningen bij de ict-leverancier openstaan. Een rechter verplichtte de leverancier om de dienstverlening tegen betaling van de klant met een maand voort te zetten. De rechter woog bij die uitspraak mee dat gebruik van ict cruciaal was voor een doorstart van het modebedrijf.

Afsluiten

Dat het afsluiten van ict-diensten een doorbraak kan opleveren in onderhandelingen over openstaande rekeningen, bewees leverancier e-PrivateOffice. Om een curator tot onderhandelen te dwingen, staakte het bedrijf in augustus 2009 de ict-dienstverlening aan onderdelen van energiebedrijf Eneco. Het ging om bedrijfsonderdelen van het grotendeels failliet verklaarde energiebedrijf Econcern. Die bedrijfsonderdelen maakte een doorstart bij Eneco. Volgens e-PrivateOffice directeur Reinier Muller probeerde zijn bedrijf al twee maanden tevergeefs met de curator in gesprek te komen over een nog openstaande bedrag van 1,3 miljoen euro.

De leverancier staakte de ict-diensten, waardoor medewerkers van het energiebedrijf geen toegang tot e-mail, internet, vpn-verbindingen en gehoste applicaties hadden. Nadat de curator de betaling voor de voortgezette dienstverlening aan de doorgestarte bedrijfsonderdelen verzekerde en de 1,3 miljoen euro werd opgenomen in de lijst van schuldeisers, werd de dienstverlening hervat.

Recordaantal faillissementen

CBS cijfers faillissementen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) noteerde in de eerste helft van 2009 een recordaantal faillissementen. Het totaal aantal bedrijven dat over de kop ging is meer dan verdubbeld ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008. Het aantal bankroete particulieren is 16 procent hoger dan een jaar eerder. In totaal is van 1800 particulieren en 3500 bedrijven en instellingen het faillissement uitgesproken. Sinds het begin van de jaren tachtig , toen het CBS begon met de faillissementenstatistiek, zijn er nog nooit in een halfjaar zo veel faillissementen geweest.

Meer over

ConsultingDienstenFaillissementen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Dienstverlener mag failliete klant niet afsluiten

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Staken ICT-dienst niet ethisch maar effectief’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Leverancier hervat ICT-dienstverlening Eneco

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eneco: Afsluiten treft alleen Econcern-divisies

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Geen internet bij Eneco door boze leverancier

    2 reacties op “Rechter beperkt machtspositie ICT-leverancier”

    1. RV schreef:
      14 september 2009 om 07:15

      Je kunt als leverancier natuurlijk lering trekken uit deze lessen en in al je contracten clausules op laten nemen op dit voor te zijn. Het zou een beetje maf zijn als “de rechtspraak” (voor wie eigenlijk?) je als leverancier kan gaan verplichten om je diensten gratis te moeten blijven aanbieden. Of als leverancier ga je grondiger aan de slag VOORDAT je een nieuwe klant aanneemt. Zonder leverantie aan een dubieuze klant heb je ook geen gez*** achteraf 😉

      Login om te reageren
    2. Benno schreef:
      17 september 2009 om 15:23

      Dit was in veel gevallen voorheen ook al zo, in geval van een surseance.

      Ik ben wel benieuwd wat de toekomst gaat brengen met steeds meer toepassingen die aangeboden worden in een SAAS model.

      Hoe lang moet je als leverancier respijt geven bij uitgebleven betaling (voor surseance/faillissement) en in hoeverre zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden als je dienstverlening stopt waardoor het omvallen versnelt (het is ver gezocht maar het blijft Nederland ;)).

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs