Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
student vrouw leren laptop computer

Webmail universiteit Groningen hapert in IE8

18 september 2009 - 09:29ActueelCloud & InfrastructuurMicrosoftRUGSun
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Medewerkers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben sinds half augustus problemen met hun e-mail. Toen werd de nieuwe e-mailomgeving Java Communications Suite van Sun Microsystems geïnstalleerd. Oorzaak is de gelijktijdige overstap naar de browsersoftware Internet Explorer 8 van Microsoft. In andere browsers doet de webmailomgeving het wel.

Fabrikant van de webmailomgeving Sun Microsystems werkt volgens de universiteit aan een aanpassing van de software die de problemen moet oplossen. Met alternatieve browsers als Chrome (Google), Firefox (Mozilla) en Safari (Apple) is het lezen van de e-mail namelijk geen probleem.

De universiteit adviseert medewerkers en studenten op hun thuiscomputers een alternatieve browser te gebruiken. Op de computers op de universiteit is de browser van Microsoft echter al geïnstalleerd.

De problemen die zich voordoen zijn van uiteenlopende aard: het printen van e-mails is niet mogelijk, uploaden lukt niet waardoor het versturen van bijlagen onmogelijk is en ook het aanmaken van e-mailfilters is in Internet Explorer 8 niet mogelijk.

Samenloop

Technisch directeur Hayco Wind van het Centrum voor Informatietechnologie van de Groningse universiteit spreekt van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. 'We wisten niet dat de nieuwe versie van Explorer niet goed zou samenwerken met de nieuwe webmail', zegt hij in de universiteitskrant UK.

Studenten hebben veel last van de problemen, doordat de communicatie met de universiteit tegenwoordig volledig per e-mail verloopt. 'Een essay inleveren, een afspraak met een werkgroep verzetten, tentamenuitslagen nazoeken, zaalwijzigingen doorgeven: het gebeurt allemaal via e-mail', zegt studente Kunsten, Cultuur & Media Elisabeth Oosterling.

Meer over

BrowsersECMInternet ExplorerJava

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bèta van IE8 krijgt ook spoed-patch

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Testers hekelen te snelle introductie IE8

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Chrome en IE8 willen multicore

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IE8 bèta 2 komt met ‘bijsluiter’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft waarschuwt voor IE8

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IE8 blokkeert cross-site malware

    16 reacties op “Webmail universiteit Groningen hapert in IE8”

    Nieuwere reacties »
    1. Anko Tijman schreef:
      18 september 2009 om 10:40

      Ik adviseer de technisch directeur om zijn applicatiebeheerders een checklist te laten opstellen met kritische applicaties die het moeten doen na een update. Webmail is er daar blijkbaar 1 van.

      Kwestie van testen in de PAT (liever iets eerder natuurlijk) en de mogelijkheid van een roll back hebben.

      Login om te reageren
    2. NNL schreef:
      18 september 2009 om 10:44

      De compabiliteitsweergave optie in ie8 selecteren?

      Login om te reageren
    3. PaVaKe schreef:
      18 september 2009 om 11:39

      Lang leve de standaarden (en dan vooral het naleven hiervan)

      Login om te reageren
    4. Baldwin Leijen schreef:
      18 september 2009 om 12:26

      Zelf heb ik op het werk ook zo’n probleem met IE8: Een webbased applicatie wordt in IE8 niet goed weergegeven, waardoor het erg lastig werkt. Nadeel van deze applicatie is, dat deze in Firefox, of in Chrome, ook niet goed wordt weergegeven.

      Login om te reageren
    5. Paulien Smid schreef:
      18 september 2009 om 12:45

      Dat zulke dingen niet van te voren getest worden vind ik wel een beetje amateuristisch…

      Login om te reageren
    6. ICT medewerker RuG schreef:
      18 september 2009 om 13:05

      Het lezen van de email is GEEN probleem in IE8, alleen de punten die verderop worden genoemd ( bijlages / printen / emailfilters ). En op de student PCs is behalve IE8 ook Firefox beschikbaar, dus die kunnen ze makkelijk gebruiken.

      Login om te reageren
    7. Rogier den Dulk schreef:
      18 september 2009 om 14:11

      Sorry, maar wat is de nieuwswaarde hiervan? Gaan we hierna alle majeure websites af die het al dan niet doen in een nieuwe(re) browser?

      Login om te reageren
    8. kees schreef:
      18 september 2009 om 22:24

      Goeie zet van die systeembeheerders daar. Gewoon negeren die IE8. Het is alzo vaak andersom geweest. Laten ze maar lekker Firefox gebruiken.

      Login om te reageren
    9. Pieter schreef:
      18 september 2009 om 23:06

      Aangezien de patch van Sun moet komen, ligt het probleem dus in de Sun omgeving. Sun heeft de software schijnbaar uitgeleverd zonder deze met IE 8 te testen. Van Sun mag je natuurlijk foutloze software verwachten 😉

      Login om te reageren
    10. PaVaKe schreef:
      19 september 2009 om 10:12

      @Pieter

      Waarom zou de patch van Sun moeten komen? Het probleem is een combinatie van de producten van Sun en Microsoft, dus je zou ook kunnen stellen dat Microsoft de patch moet leveren.

      Dat is meestal het probleem van dit soort problemen: er zijn 2 (of meer) grote partijen in het spel, die heel goed naar elkaar kunnen wijzen wie schuldig is, maar het probleem niet oplossen.

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs