Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ontslag

Getronics schrapt 119 banen

07 oktober 2009 - 15:27ActueelCarrièreGetronics
Rian van Heur
Rian van Heur

Ict-dienstverlener Getronics ontslaat 119 werknemers. De ontslagen vallen binnen de business units Remote en Custom van de divisie Workspace Management Services (WMS). De verslechterde economie is voor Getronics aanleiding voor de ontslagronde. De dienstverlener hoopt in november de reorganisatie af te ronden. WMS is de divisie die het beheer en onderhoud verzorgt van werkplekken van klanten.

Het bedrijf gaat efficienter werken waardoor er minder mensen nodig zijn. Nu werken de teams nog op basis van klanten, straks worden de teams samengesteld op basis van technologie. De afgelopen maanden testte Getronics het nieuwe organisatiemodel binnen de unit Remote. De resultaten van deze pilot zijn aanleiding om het model ook in te voeren bij de unit Custom. Bij remote worden standaardoplossingen voor werkplekbeheer verkocht, bij custom wordt maatwerk geleverd.

Daarnaast zal een aantal werknemers een andere werkplek krijgen. De unit Remote verdwijnt uit de vestigingen in Eindhoven, Rotterdam en Beek. Van Custom vervalt de Rotterdamse vestiging. Een woordvoerder van het bedrijf zegt dat de drie vestigingen niet sluiten, maar alleen nog door andere units worden gebruikt. De werknemers van de units Remote en Custom die blijven, worden ondergebracht op een andere locatie.

Bezuinigingsmaatregelen

Het bedrijf trof begin dit jaar al bezuinigingsmaatregelen, maar zegt in een brief aan zijn werknemers dat dit helaas onvoldoende was. 'De bezuinigingsmaatregelen die we begin dit jaar namen waren onontkoombaar, maar met bezuinigingen alleen redden we het niet. Met een aanpassing van het organisatiemodel, de nieuw in te voeren service management tooling en de klantverbeteracties die we al nemen, zetten we nu grote stappen de juiste kant op. Maar we hebben nog heel veel te doen.'

De bonden en de ondernemingsraad van het bedrijf bekijken de ontslagaanvragen. Zij zullen binnenkort een advies aan het bedrijf uitbrengen. De directie zegt dit advies af te wachten voordat zij een besluit neemt over de reorganisatie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    PinkRoccade
    ActueelOverheid

    PinkRoccade snijdt banden met Getronics door

    file
    ActueelOverheid

    Ministerie mag Getronics en Siemens uitsluiten

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Bij Getronics is het nooit rustig’

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Getronics neemt Pharmapartners geheel over

    ActueelCarrière

    Getronics volgt afspiegelingsbeginsel niet

    Engeland, Houses of Parliament
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Getronics: Internationalisering was juiste keuze

    39 reacties op “Getronics schrapt 119 banen”

    Nieuwere reacties »
    1. Bert schreef:
      7 oktober 2009 om 19:01

      En de managers bleven maar met droge ogen beweren: “Nee, er verdwijnt niets uit Eindhoven, echt niet”

      Login om te reageren
    2. Tobbertje schreef:
      8 oktober 2009 om 04:50

      In tegenstelling tot wat in dit artikel staat lijken de 2 units remote en custom juist helemaal niet op elkaar. Zoals al gezegd, de ene unit levert standaardoplossingen, de andere maatwerk. Meer verschil kun je bijna niet hebben binnen de ict, het zijn 2 compleet andere takken van sport. De klanttevredenheid is al laag (zie laatste Giarte onderzoek). Zou die hier nu door gaan toenemen of juist afnemen ?

      Login om te reageren
    3. brabo21 schreef:
      8 oktober 2009 om 04:54

      De vestiging eindhoven wordt volgend jaar gesloten voor de unit custom op het moment dat deze unit opgaat in remote. De unit remote verdwijnt nu al uit eindhoven, die komt volgend jaar echt niet terug als custom wordt opgeheven en in remote opgaat. Dus helaas Bert, alles verdwijnt uit Eindhoven, zowel remote (nu) als custom (volgend jaar). Jammer maar helaas, weer wat extra werkloosheid in het schone brabant (want niemand gaat natuurlijk dagelijks naar amsterdam of apeldoorn rijden om zijn “werk te volgen”).

      Login om te reageren
    4. Rian van Heur (redactie Computable) schreef:
      8 oktober 2009 om 08:12

      @Tobbertje,
      Je hebt gelijk dat het maken van maatwerkoplossingen en het leveren van standaardoplossingen iets heel anders is. Ik heb daarom de zin ‘ze lijken op elkaar’ weggehaald.
      Dank voor de reactie.

      Login om te reageren
    5. japie schreef:
      8 oktober 2009 om 08:42

      @brabo21: Lees de publicatie+aanverwante PDF’s eerst maar eens goed op jou intranet voor je dit soort uitspraken doet, daar staat namelijk heel duidelijk in dat REMOTE verdwijnt uit Eindhoven, Custom niet. Alleen Custom R’dam verdwijnt. Er staat ook duidelijk in dat er circa 119 plaatsen gaan verdwijnen, 58 bij remote en 61 bij custom.
      Overigens is dat een VOORSTEL wat aan de OR is voorgelegd. Die moet nog een advies uitbrengen of dat wel of niet doorgevoerd kan worden.

      Login om te reageren
    6. japie schreef:
      8 oktober 2009 om 08:51

      @Rian en Tobbertje: toevallig ken ik erg veel mensen uit de Remote clubs en de werkzaamheden van remote en custom lijken dermate veel op elkaar dat dat mede een aanleiding is om deze 2 samen te voegen (lees: kennis en kundebundeling). Remote streeft naar een standaardoplossing bij veel klanten maar dat bieden ze nauwelijks, er is sprake van erg veel maatwerk. Dus lijken ze wel op elkaar al zeg je van niet.
      Maakt allemaal niet uit want zoals het ging was het best een bende organisatietechnisch gezien is dan samenvoegen misschien wel de beste optie. We zullen wel zien.

      Login om te reageren
    7. Nitro schreef:
      8 oktober 2009 om 09:16

      Prettig te horen dat de board zijn woord nakomt! Er is openlijk gezegd dat er dit jaar geen ontslagrondes meer zouden komen.

      Wederom goede reclame voor Getronics.

      Login om te reageren
    8. japie schreef:
      8 oktober 2009 om 09:29

      Als er dan toch mensen uit (moeten) vliegen dan is het beter voor hen dat dat dit jaar is, aangezien er per 1 jan. 2010 een nieuw sociaal plan gaat gelden met nieuwe handdruk-formules erin. Die zullen een veel lager uitvallen dan nu het geval is.

      Login om te reageren
    9. Nitro schreef:
      8 oktober 2009 om 09:36

      @japie

      Zeg dat maar tegen de 119 mensen die het te horen krijgen. In deze barre tijden liggen de banen niet voor het oprapen.
      En vergeet niet dat Getronics richting hun klanten ook geen nette indruk maakt op deze manier.

      Login om te reageren
    10. nieuwegein schreef:
      8 oktober 2009 om 09:55

      @Japie
      Jammer dat je niet precies weet waar je over praat. Er is een NIEUW sociaal plan afgesproken met Getronics vanaf 1-1-2009 (weliswaar met dezelfde tekst als het vorige). Dit huidige sociaal plan kan gewoon een jaar worden verlengd (en de kans is groot dat dat gebeurd, want het is al bijna januari, en zonder SP geen collectief ontslag).

      Login om te reageren
    Nieuwere reacties »

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs