Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telefooncentrale ‘in the cloud’ wint gestaag aan populairiteit bij telecombeslissers

13 oktober 2009 - 13:054 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie

OneXS, aanbieder van innovatieve communicatieoplossingen voor bedrijven, kondigt vandaag de resultaten aan van het onderzoek naar hosted telefonie onder 500 Nederlandse telecombeslissers. Uit dit onderzoek blijkt dat het outsourcen van de telefoonomgeving langzaam aan populariteit wint bij telecombeslissers. Een ander opzienbarend feit uit dit onderzoek is de onbekendheid van begrippen zoals ‘hosted voice’ of ‘hosted telefonie’. Maar liefst 84% van de respondenten weet niet wat deze begrippen betekenen.

Telecommanager wil of kan niet uit handen geven

Uit het onderzoek van Multiscope in opdracht van OneXS, blijkt dat slechts 39% van de telecombeslissers bij de herinrichting van de telecominfrastructuur een overgang naar een hosted telefonie omgeving overweegt. Het leeuwendeel, 61 %, zegt deze optie niet te zullen bestuderen. Maar liefst 42% van laatstgenoemde groep geeft daarbij aan dat de belangrijkste reden hiervoor ligt in het feit dat men zelf de controle wil houden en de apparatuur ‘in huis’ wil hebben. Andere overwegingen die de respondenten aangaven waren onder andere ‘te duur’ (12%), ‘niet betrouwbaar’ (11%) en ‘kwaliteit van voice over IP is nog niet genoeg bewezen’ (8%).

Telecombeslissers die de overstap wél overwegen lijken goed op de hoogte van de voordelen die hosted telefonie kan bieden. Belangrijkste redenen om wel over te stappen zijn ‘flexibiliteit’ (21%), lagere cost of ownership (15%), lagere gesprekstarieven (12%), ‘het gemak van uitbesteden’ en de ‘garantie van business continuity’ (beiden 11%), gevolgd door ‘alleen betalen wat je nodig hebt’ (10%).

Vooroordelen

OneXS-directeur Jan Peter Kalksma noemt de cijfers opmerkelijk: "Zo vooruitstrevend als IT-managers met zaken als cloud computing en ‘software as a service’ omgaan, zo terughoudend lijken telecombeslissers. We hadden al wel het vermoeden dat de bekendheid met hosted telefonie niet heel hoog zou zijn, maar ook de misvattingen over hosted telefoniediensten zijn hardnekkig. De meeste managers zijn wel bekend met de term VoIP maar relateren dat vaak aan een begrip als ‘internetbellen’. Hosted telefonie is niet te vergelijken met internetbellen en is een totaal andere benadering als het een professionele oplossing voor de zakelijke wereld betreft. Hosted telefonie zoals OneXS dat biedt, garandeert een betrouwbare en gecontroleerde dienst en veel meer flexibiliteit. Cruciale aspecten voor moderne organisaties die behoefte hebben aan schaalbaarheid, beheersing van kosten, flexwerken en business continuity. Bovendien is er een beduidend lagere investering benodigd en ligt de total cost of ownership voor een organisatie van 25 medewerkers of meer gemiddeld al tussen de 10 % en 20% lager dan bij de aanschaf en eigen beheer van een telefooncentrale."

Missiewerk

Uit het onderzoek blijkt dat de prioriteit van de telecombeslisser ligt bij stabiliteit en controle over de eigen infrastructuur. Er valt dus nog een hoop missiewerk te verrichten. Jan Peter Kalksma zegt daarover: "De eerste stap is acceptatie binnen onze doelgroep door het verhogen van de bekendheid met de technologie en onze diensten. Veel telecommanagers willen controle houden over hun telefonie-oplossing. Vaak zie je echter dat de "pabx ruimte" slecht beveiligd en gekoeld is, dat er geen back-up voorzieningen ingericht zijn en dat er niet voldoende is nagedacht over business continuity bij uitval. De tijd van de telefooncentrale op de bedrijfslocatie zal echter binnen afzienbare voorgoed achter ons liggen. Organisaties die nu nog investeren in zo’n telefooncentrale lopen het risico om binnen de afschrijvingstermijn voor nare verrassingen te komen staan. Er gebeurt al het een en ander bij leveranciers. Faillissementen en overnames zijn aan de orde van de dag en hele productlijnen worden zomaar "end of life" verklaard. Veel bedrijven schrijven hun telefooncentrale af in vijf tot tien jaar en er is een reëel risico dat leveranciergebonden systemen waar nu in geïnvesteerd wordt binnen enkele jaren niet meer worden ondersteund. Ons advies is dus om serieus te kijken naar open standaarden zoals SIP."

Kwaliteit en imago

De vraag hoe de bekendheid met en het beeld over hosted telefonie bij telecombeslissers positiever kan worden bijgesteld is volgens Kalksma eenvoudig te beantwoorden. Kalksma: "Het is een kwestie van tijd en een heldere boodschap. Vriend en vijand zijn het er over eens dat hosted telefonie een grote vlucht gaat nemen. Wij zien dat nu al in de dagelijkse praktijk. Aan de andere kant zijn er helaas veel gelukszoekers die -bijvoorbeeld met open source oplossingen en minimale investeringen in hun netwerk- denken te kunnen aanhaken op de hype. Deze aanbieders bieden ogenschijnlijk voor een lage prijs een hosted telefoniedienst en laten vervolgens een spoor van ontevreden klanten achter. OneXS heeft inmiddels vele duizenden gebruikers bij honderden klanten, zowel in het MKB als grote organisaties. Onze klanten zijn stuk voor stuk zeer te spreken over de kwaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid van onze dienst. Telecommanagers moeten dus het kaf van het koren scheiden en uiteindelijk zal de markt die taak voor zijn rekening nemen."

Het Multiscope-onderzoek is in oktober 2009 gehouden onder 500 telecombeslissers werkzaam bij organisaties met meer dan 25 medewerkers.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs