Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Zijn mobiele toestellen nog een beetje te beheren?

27 oktober 2009 - 21:253 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
drs. Joost Lucassen
drs. Joost Lucassen

De groeiende behoefte aan mobiele spraak- en datacommunicatie en de diverse mogelijkheden die de markt tegenwoordig biedt, maakt dat organisaties moeten onderzoeken hoe de meest optimale toekomstige invulling van mobiele communicatie kan worden verkregen.

Een aantal veranderingen maken dat organisaties moeten onderzoeken hoe mobiele communicatie de komende jaren het beste kan worden ingevuld. Steeds meer kiezen organisaties voor 'één telefoontoestel per medewerker'; een vaste of een mobiele telefoon. Dit maakt dat het aantal mobiele telefoons binnen een organisatie vaak verder toeneemt en dat ook de kostenpatronen veranderen (meer onderling bellen). Tweede belangrijke ontwikkeling is de toename van mobiele datacommunicatie en de bijbehorende groei van smartphones. Als laatste biedt de markt op dit moment meer mogelijkheden dan ooit bij de invulling van mobiele communicatie. Zowel technisch als qua abonnementsvormen.

 Voor het bieden van mobiele communicatie is er een aantal varianten. Dect: een eigen dect-systeem is zeer betrouwbaar en kent vooral binnen de zorg een aantal specifieke (unieke) functies. Draadloos VoIP: een systeem op basis van draadloze VoIP-toestellen (voice over wlan) kan aantrekkelijk zijn omdat soms een draadloze datacommunicatie-infrastructuur toch al aanwezig is. Eigen gsm-netwerk: een eigen 'gsm-telefooncentrale' wordt gekoppeld met een bestaande telefooncentrale. Functies en kostenpatronen zijn vergelijkbaar met DECT, alleen zijn er veel minder zenders nodig en kunnen toestellen ook buiten de panden gebruikt worden. Openbare gsm: (Openbare) gsm wordt steeds meer onderdeel van het eigen bedrijfstelefoniesysteem omdat er de mogelijkheid is de gsm-toestellen virtueel onderdeel uit te laten maken van het eigen telefoniesysteem. Er kan dan bijvoorbeeld vanaf een gsm worden doorverbonden, zo kan vanaf en naar gsm met verkorte nummers worden gebeld, en zo kunnen bureautoestel en gsm-toestel gelijktijdig rinkelen. Omdat belkosten tussen vast en mobiel kunnen worden afgekocht ontstaat een situatie waarbij gsm bijvoorbeeld de rol van dect kan overnemen.

De toename van mobiele communicatie samen met deze diversiteit aan mogelijkheden, zowel technisch, functioneel en qua marktaanbod, maakt dat organisaties zullen moeten vaststellen hoe mobiele communicatie (de komende jaren) wordt ingevuld. Iedere bovengenoemde variant kent zijn eigen aandachtspunten omtrent kosten voor aanschaf, belkosten, kosten voor beheer en onderhoud en geboden functionaliteiten. Iedere organisatie kent zijn eigen belpatronen; hoeveel bellen medewerkers tussen gsm onderling, hoeveel belt de organisatie van en naar de eigen mobieltjes, etc.? Dit alles wel voor de toekomstige situatie met één toestel per medewerker. Regels omtrent mobiele spraak en datacommunicatie worden steeds belangrijker. Wie krijgt welk toestel, hoe lang moet men daar mee doen, wat wordt verwacht buiten kantoortijd, etc.? Uiteraard moet er ook nog nagedacht worden over de voorzieningen voor de werkplekken waar een mobiele telefoon niet toereikend is. Tot slot is er natuurlijk ook nog de vraag welke rol mobiele datacommunicatie speelt (met bijbehorende vragen als welk toestel, welk synchronisatievariant, wat mag wel en niet en welk abonnement).

Gezien bovenstaande mag duidelijk zijn dat organisaties op dit moment meer dan ooit strategische keuzes moeten maken bij de inrichting van mobiele communicatie.

Meer over

GSMTelecomVoIP

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs