Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IBM-partners poetsen Lotus-imago op

02 november 2009 - 12:004 minuten leestijdActueelWerkplek & BeheerE-officeIBM
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Het samenwerkingsplatform Lotus van ict-leverancier IBM is minder bekend dan concurrerende producten. Daarom nemen 25 partners van de leverancier het initiatief om het imago te verbeteren en starten de campagne ‘Lotus Loves People’. De start is de conferentie van de Nederlandse Lotus User Group.

De stand van Lotus Loves People valt meteen op als je de Nederlandse Lotus User Group Conferentie binnenkomt. Dat kan komen doordat het merendeel van de aanwezigen nog in een sessie zit, of door de grote gele harten die op de stand afgebeeld zijn. Bij de stand staan vrouwen in een strakke broek en wit I-love-Lotus-t-shirt klaar om de bezoekers te ondervragen. ‘Ze staan daar niet alleen mooi te wezen’, zegt Edwin Kanis van IBM-partner Eniac. ‘De meisjes moeten de bezoekers vragen stellen over wat zij goed of niet goed vinden aan het platform. Dat leggen we vast op video. Ik denk dat het beter werkt dan een enqueteformulier dat mensen zonder nadenken invullen. Wij kunnen doorvragen.’

Deze campagne wordt gesteund door in totaal 25 partners. Meer bekendheid voor Lotus is nodig, zegt Hameeteman. ‘Het is een mooi product, maar onbekend. Er zijn andere partijen die de marketing beter voor elkaar hebben.’

Dat merken ook ict’ers die met het platorm werken. ‘Lotus heeft maar weinig gebruikers. Het zou leuk zijn als het meer gebruikt zou worden’, zegt ict’er Nico Brouwer van Stichting Abri, aan administratiekantoor dat onder andere werkt voor het Roode Kruis. Systeembeheerder Rob Buurman van sportmerk Asics krijgt vooral vragen van eindgebruikers: ‘Negen van de tien nieuwe medewerkers vragen waar Outlook staat op de desktop. Ze kunnen geen mailprogramma vinden.’

Goede doelen

De standmedewerkers van de stand leggen nog even de folders recht en vullen de mokken aan voordat de bezoekers uit de gebruikerssessies komen. De meisjes nemen de vragen door die ze straks aan de bezoekers gaan stellen. ‘Natuurlijk zijn dit mensen die al bekend zijn met het product’, zegt Kanis. ‘De positieve reacties gebruiken we op de website die we voor de campagne maken. En over de negatieve gaan we in gesprek en nemen we mee voor verbetering.’

De bedoeling is dat de stand in 2010 op een aantal evenementen komt te staan. ‘Denk bijvoorbeeld aan een intranet-evenement waar we kunnen uitleggen hoe Lotus samenwerken mogelijk maakt.’ Daarnaast willen de initiatiefnemers een aantal goede doelen ondersteunen met Lotus. Hameeteman: ‘Een sterk punt van het product is dat je snel functionaliteiten kunt creëren. Op de een of andere manier wordt dat niet genoeg gewaardeerd. Door dat in een weekend bij een goed doel te doen, hopen we te laten zien hoe makkelijk dit is.’

Alle mokken, stickers en ander promotiemateriaal met het I Love Lotus-logo moeten de gebruikers ook een positief beeld geven. Vooral gebruikers van een oudere versie klagen over de gebruiksvriendelijkheid. Eigenlijk zijn die klachten met de komst van versie 8.5 sterk verminderd, merkt ook Buurman. ‘IBM heeft goed gekeken naar de concurrentie.’ Controler Addy Wouda van Bickery Food Group is tevreden over deduplicatie van e-mail. ‘Vooral dat e-mailbijlagen nu maar een keer worden opgeslagen. Eigenlijk bestond dat al in andere e-mailprogramma’s. IBM heeft hiermee een inhaalslag gemaakt.’

Meer dan een mailprogramma

De campagne moet vooral laten zien dat het platform meer is dan een mailprogramma. ‘Vooral de integratie met andere producten is een groot voordeel. IBM moet Lotus niet als een mailprogramma profileren’, zegt Buurman. Het bedrijf van Wouda koppelt Lotus aan een crm-applicatie die weer een koppeling maakt met het erp-systeem.

Om twaalf uur gaan de deuren van de gebruikerssessies open en lopen de bezoekers de zaal in. De Lotus Loves People stand wordt genegeerd, de lunch is momenteel belangrijker. In kleine groepjes worden ervaringen uitgewisseld. En de mooie meisjes spreken de bezoekers aan. Weer een gebruiker wordt voor de camera gezet.

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “IBM-partners poetsen Lotus-imago op”

    1. Bas Lekker schreef:
      2 november 2009 om 14:43

      Ik was er bij, die 2 dagen Lotus-conferentie. IBM mag dan wel verweten worden dat ze de marketing niet goed doen, de User Group die deze conferentie organiseerde, kan er wel degelijk wat van! Het was een super-geolied evenement. Opvallend vond ik het enthousiasme van de bezoekers zelf. Bijna een soort ‘zucht van verlichting’ dat het merk Lotus weer actief wordt gepromoot.
      Zelf had ik de indruk dat de stand van de 25 IBM-partners wel aardig bezocht werd. Aan het eind van de conferentie was meer dan 90% van alle Lotus-loves ‘koffiemokken op voornaam’ opgehaald. Of dat aan de mooie meiden lag of aan de trouw aan het Lotus-merk … dat zal de toekomst uitwijzen 😉

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Linux
    ActueelWerkplek & Beheer

    Linux groeit gestaag op de business-pc

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Your.Cloud bouwt aan Europees msp-collectief

    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft schaft volumekortingen af

    ActueelCarrière

    Forse krimp ict-detachering tweede kwartaal

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs