Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Waarom nog een bemiddelingsbureau?

06 november 2009 - 09:003 minuten leestijdOpinieCarrière
Mark Joosten
Mark Joosten

Door de komst van het internet is de markt voor werknemers en werkgevers een stuk transparanter geworden. Ontwikkelingen zoals community sites, social sites en elektronische platformen waar vraag en aanbod elkaar direct ontmoeten, maken gespecialiseerde bemiddelingsbureaus steeds vaker overbodig. Een werkgever is in staat om via websites zoals LinkedIn grote groepen mensen via hun netwerk direct te benaderen. Dit alles zonder de tussenkomst van dure bureaus.

Ondanks de behoorlijke bedragen die gevraagd worden voor het bemiddelen van mensen, wordt er echter nog steeds gebruik gemaakt van gespecialiseerde bemiddelingsbureaus. Waarom is het zo dat er ondanks alle technologische mogelijkheden nog steeds behoefte is aan bemiddelingsbureaus? Recruitment wordt vaak gezien als het simpelweg bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Dit is natuurlijk waar het voornamelijk om gaat, echter blijkt dit vakgebied toch wat gecompliceerder in elkaar te zitten dan op het eerste gezicht lijkt.

Een werkgever kan natuurlijk door LinkedIn of Monsterboard het ene profiel na het andere bekijken, maar in hoeverre heeft diegene een gevoel bij een profiel dat hij ziet? Is hij in staat snel een indruk te krijgen of iemand past in een functie? Naar mijn mening is recruiten in veel gevallen een intuïtief vak. Door iedere dag met dezelfde soort specialisten te praten en iedere dag dezelfde soort CV's door te nemen, bouwt een recruiter een enorme schat aan ervaring op waarmee effectiever en efficiënter in het aanbod van kandidaten gezocht kan worden.

Daarbij zijn recruiters door deze ervaring goed in staat om kandidaten met elkaar te vergelijken. Waar een werkgever wellicht twee dozijn kandidaten ziet en spreekt, spreekt een recruiter op jaarbasis honderden kandidaten. Hierdoor kan hij kandidaten beter met elkaar vergelijken en advies geven aan werkgevers. Men kan zich voorstellen dat dit advies voor een werkgever vaak een welkome aanvulling is op zijn eigen besluitvorming.

Als laatste wil ik benadrukken dat het vooral de toewijding is die recruiters leggen in het vinden van kandidaten, wat hen nog steeds succesvol maakt in deze tijd. Deze toewijding vindt zijn oorzaak grotendeels in de directe beloning voor behaalde resultaten. Hierdoor ontstaat er een aanzienlijk motief om gedreven en doelgericht de juiste kandidaat te vinden. Daarnaast wordt deze toewijding ook gevoed door een cultuur van ambitie die veel recruitmentorganisaties kenmerkt. In zulke omgevingen worden recruiters sterk geprikkeld om lange dagen te maken en op vele (vaak creatieve manieren) te zoeken en te netwerken totdat de juiste kandidaat gevonden is. Want hier geldt duidelijk het principe; wat men zaait, oogst men ook.

Ondanks een tijd waar vraag en aanbod elkaar steeds makkelijker vinden, zijn recruiters door bovengenoemde zaken nog steeds in staat om toegevoegde waarde in de markt te leveren. De nieuwe wervingsmogelijkheden vormen echter wel degelijk een verandering voor de bemiddelingsmarkt waarin meer generieke profielen gezocht worden. De toegevoegde waarde die recruiters kunnen leveren zal zich daarom ook toenemend tot uiting brengen in de specifieke, moeilijk vindbare specialisten. Voornamelijk in deze nichemarkten zal een recruiter zich nog kunnen profileren en waar voor zijn geld kunnen blijven leveren.

Meer over

Social media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    2 reacties op “Waarom nog een bemiddelingsbureau?”

    1. Arjen schreef:
      6 november 2009 om 10:14

      Deze mening zou je ook kunnen doortrekken naar de detacheringsmarkt. De toegevoegde waarde van een detacheerder is verminderd door de opkomst van sociale netwerken. Het argument dat detacheerders gebruiken naar hun werknemers dat intern over een schat aan informatie kunnen beschikken is niet veel meer waard als je op internet die informatie ook wel bij elkaar gegoogled en genetwerkt kunt krijgen. De grote ict-detacheerders kunnen wel waarde blijven toevoegen als een soort van keurmerk voor kwaliteit en continuiteit naar klanten toe.

      Login om te reageren
    2. PaVaKe schreef:
      6 november 2009 om 22:45

      Enige tijd geleden maakte iemand bij een lezing de volgende opmerking:

      ===
      Ik had vroeger thuis zo’n klein printplaatje, wat componenten en een soldeerbout. Daarmee kon je zelf een knipperlichtje of een middengolf-radio in elkaar knutselen.
      Maar ik haalde het niet in m’n hoofd om mezelf electrotechneut of specialist te noemen.

      Echter, binnen de ICT zijn er nog altijd mensen die, na het lezen van 3 boeken, het maken van een website en het in elkaar hacken van een applicatie zichzelf ICT specialist, of zelfs consultant durven noemen.
      ===

      Om het kaf van het koren te scheiden, zullen goede recruiters en detacheerders nodig blijven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    Fiod
    ActueelCarrière

    FIOD verhoort Rodeo-oprichter Vos

    Klantcontact met ai
    OpinieData & AI

    Technologie (ook ai) is geen doel, wat telt is wat je er mee doet 

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsCarrière

    Dit vindt de jury van belang bij de categorie MKB van de Computable Awards!

    Happy IT'er
    AchtergrondCarrière

    Detachering krijgt eigen cao: meer zekerheid voor it-professionals

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs