Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Managers vergeten het succes te benoemen’

09 november 2009 - 10:59AchtergrondCarrièreInDialoog
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Managers die alleen maar aangeven wat er misgaat, moeten hun communicatie aanpassen. Toch moet ook de werknemer proberen de situatie te veranderen, vindt loopbaanadviseur Dieta Mietus, die een groot deel van haar tijd besteedt aan het adviseren van ict'ers. ‘Kom zelf met een oplossing voor het probleem.'

Het probleem
Loopbaanadviseur Dieta Mietus krijgt vaak te maken met werknemers die wél te horen krijgen wat ze fout doen, maar geen compliment ontvangen als ze succes boeken. De ict'er die dit probleem bij haar aankaartte, werd onzeker en had steeds minder zin in zijn werk. Volgens Mietus is dit niet alleen de schuld van de manager. Hij zou zich bewuster moeten worden van zijn communicatie, maar ook de werknemer moet in zo'n geval in actie komen.

Het loopbaanadvies
Mietus: ‘Het is belangrijk dat je aangeeft wanneer je een opmerking niet leuk vindt. Vaak voel je wel wanneer een opmerking iets met je doet. Denk dan niet dat het de volgende keer wel anders zal zijn. Kom voor jezelf op en geef duidelijk aan wat de opmerking met jou doet. De ander zal hier van leren. Zo maak je het bespreekbaar en voorkom je dat je in een negatieve spiraal raakt. Door dingen bespreekbaar te maken, krijg je een betere samenwerking. Je gaat dan met plezier naar je werk.'

Tips

– Erken je negatieve gevoelens. Bagatelliseer ze niet, maar word je er juist bewust van.
– Maak je gevoelens bespreekbaar door ze te benoemen bij je manager.
– Geef aan wat je wilt veranderen en kom zelf met een oplossing.
– Bedenk wat je zelf kunt doen als je het niet naar je zin hebt op je werk. Wacht niet af en neem het heft in eigen handen.

Dieta Mietus

Dieta Mietus is eigenaar van adviesbureau InDialoog. Ze heeft psychologie en bedrijfskunde gestudeerd en richt zich nu onder andere op oplossingsgericht coachen. Ooit werkte ze zelf in de ict en nu wil ze haar aandacht vestigen op de mensen die in die branche werken. Mietus begeleidt zowel ict-managers als -professionals.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    De loopbaanadviseur: ‘Wat je zegt, zal mensen raken’

    Computable.nl
    AchtergrondCarrière

    Motiveren in moeilijke tijden: 9 tips

    Eén reactie op “‘Managers vergeten het succes te benoemen’”

    1. lezer van dit artikel schreef:
      17 december 2009 om 10:03

      Vanuit de praktijkervaring:
      Het advies in dit artikel is prima en herkenbaar en eigenlijk niets nieuws. Echter, het werkt niet als de competenties en skills van de leidingegevende (manager vd afdeling) niet zodanig zijn als dat voor die functie en op dat niveau noodzakelijk is. De Medewerkers hebben hier last van temeer als de naast hogere manager deze tekortkomingen niet ziet.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs