Een stamrecht BV, een BV die men laat oprichten om een ontslagvergoeding in te beheren, wordt vaak ingezet om een eigen onderneming te starten. Een bruto ontslagvergoeding kan met behulp van een stamrecht BV belastingvrij worden gebruikt om allerlei zakelijke kosten te betalen.
Dit meldt. VRB Belastingadviseurs. Een stamrecht BV is een BV waar (ex)werknemers belastingvrij hun ontslagvergoeding in af kunnen laten storten. Naast het oprichten van een stamrecht BV zijn er nog andere fiscale aanwendingsmogelijkheden waar (ex)werknemers gebruik van kunnen maken, zoals ‘direct afrekenen met de belastingdienst’ en ‘een stamrechtverzekering’. Vanaf 2010 kan er ook worden gekozen voor banksparen. Banksparen zal als nieuwe variant aantrekkelijk worden voor relatief ‘kleinere’ ontslagvergoedingen.
Voordelen stamrecht BV
Bij VRB Belastingadviseurs, speler in het oprichten en onderhouden van stamrecht BV’s, ziet men een enorme vraag naar het oprichten van stamrecht BV’s. Van Rijswijk, directeur van VRB, geeft aan dat dit mede komt door de, in vergelijking met andere aanwendingsmogelijkheden, grote flexibiliteit in het uitkeren van de ontslagvergoeding naar privé. Ook kan men het geld belastingvrij aanwenden voor de start van een eigen onderneming en de aanschaf van een (vakantie)woning. Op een nieuwe website van VRB www.vrb-stamrechtbvoprichten.nl vinden geïnteresseerden alles over het oprichten en de werking van een stamrecht BV.
Start eigen onderneming
Van Rijswijk: "Wanneer iemand zijn ontslagvergoeding heeft laten afstorten in een stamrecht BV dan kan men dit bruto bedrag belastingvrij investeren in een eigen onderneming. Zo kan het geld belastingvrij worden gebruikt voor de aanschaf van een auto, kunnen telefoon- en internetkosten worden betaald en kunnen etentjes met zakelijke relaties vanuit het bruto geld worden voldaan. Al met al voldoende redenen om de ontslagvergoeding in een stamrecht BV te laten afstorten en de fiscus te laten meebetalen aan je eigen zaak". Wel geeft Van Rijswijk aan dat je hier natuurlijk niet te makkelijk naar moet kijken. "Laat alles goed vastleggen in ‘ruim opgestelde’ documenten en laat alles op de juiste wijze afstemmen met de belastingdienst, dit voorkomt eventuele discussies achteraf" aldus Van Rijswijk.