Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Vodafone zoekt nog naar oorzaak storing

20 november 2009 - 10:25ActueelCloud & InfrastructuurVodafone

Het is onduidelijk wat de storing in het netwerk van telecomaanbieder Vodafone veroorzaakte. De storing is inmiddels verholpen, vertelt woordvoerder Joost Galema. ‘We zijn nu bezig om te achterhalen hoe deze complexe storing heeft kunnen gebeuren.’ Hij sluit niet uit dat werkzaamheden aan het netwerk de storing veroorzaakten. Hoe Vodafone zijn zakelijke klanten tegemoetkomt nu er dienstverleningsafspraken zijn geschonden, wil hij niet zeggen.

Een van de vier gateways op het netwerk viel woensdagmiddag 18 november uit, waardoor de ruim vier miljoen zakelijk en particuliere abonnees anderhalve dag hun mobieltje niet konden gebruiken. Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer. Ook was de website niet bereikbaar.

Voorlichter Galema erkent dat veel gebruikers lange tijd last van de storing ondervonden, maar wil niet zeggen hoeveel klachten zijn bedrijf ontving. De telecomaanbieder heeft een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen en klachten.

Service-level agreements

Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.

Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. ‘De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.’

Gedupeerd

Van enkele grote organisaties is bekend dat zij de mobiele diensten van Vodafone gebruiken en grote overlast ondervonden. Medewerkers van Rijkswaterstaat konden niet met elkaar communiceren bijvoorbeeld tijdens de afhandeling van ongevallen op de snelweg. Dit werd tijdelijk opgelost door het gebruik van praatpalen en van prepaidkaartjes van andere aanbieders.

Vervoerder Connexxion legde het tramverkeer van Utrecht naar Nieuwegein stil omdat de trambestuurders voor hun communicatie zijn aangewezen op het netwerk van Vodafone. Ook bij vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen, kon niemand zijn mobiele telefoon gebruiken.

 

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAP investeert miljarden in digitale soevereiniteit EU

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloudsecurity als fundament voor groei

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Bright Access versterken glasvezelnetwerk op bedrijventerreinen

    Krimp groei
    ActueelSecurity & Awareness

    Kort: Fintech snel minder populair, Centric neemt Groupcard niet over (en meer)

    Joost Smit
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Op deze vier paarden zet Google Cloud in

    AchtergrondCarrière

    Willem van der Poel – Een avonturier in de techniek

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs