Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vodafone zoekt nog naar oorzaak storing

20 november 2009 - 09:30ActueelCloud & InfrastructuurVodafone
Diederik Toet
Diederik Toet

Het is onduidelijk wat de storing in het netwerk van telecomaanbieder Vodafone veroorzaakte. De storing is inmiddels verholpen, vertelt woordvoerder Joost Galema. 'We zijn nu bezig om te achterhalen hoe deze complexe storing heeft kunnen gebeuren.' Hij sluit niet uit dat werkzaamheden aan het netwerk de storing veroorzaakten. Hoe Vodafone zijn zakelijke klanten tegemoetkomt nu er dienstverleningsafspraken zijn geschonden, wil hij niet zeggen.

Een van de vier gateways op het netwerk viel woensdagmiddag 18 november uit, waardoor de ruim vier miljoen zakelijk en particuliere abonnees anderhalve dag hun mobieltje niet konden gebruiken. Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer. Ook was de website niet bereikbaar.

Voorlichter Galema erkent dat veel gebruikers lange tijd last van de storing ondervonden, maar wil niet zeggen hoeveel klachten zijn bedrijf ontving. De telecomaanbieder heeft een speciaal telefoonnummer geopend voor vragen en klachten.

Service-level agreements

Bij zakelijke klanten is het niet ongebruikelijk om afspraken te maken over de beschikbaarheid van de netwerkdiensten. Vaak wordt afgesproken dat de diensten meer dan 99,9 procent van alle tijd beschikbaar zijn. Dat lijkt veel, maar betekent dat de diensten jaarlijks ongeveer een halve dag uit de lucht mogen zijn.

Hoewel een storing van anderhalf etmaal zeker een schending van de afspraken is, wil woordvoerder Galema niets zeggen over tegemoetkoming aan gedupeerde zakelijke klanten. 'De service-level agreements verschillen per klant en die gaan we niet aan de grote klok hangen.'

Gedupeerd

Van enkele grote organisaties is bekend dat zij de mobiele diensten van Vodafone gebruiken en grote overlast ondervonden. Medewerkers van Rijkswaterstaat konden niet met elkaar communiceren bijvoorbeeld tijdens de afhandeling van ongevallen op de snelweg. Dit werd tijdelijk opgelost door het gebruik van praatpalen en van prepaidkaartjes van andere aanbieders.

Vervoerder Connexxion legde het tramverkeer van Utrecht naar Nieuwegein stil omdat de trambestuurders voor hun communicatie zijn aangewezen op het netwerk van Vodafone. Ook bij vtsPN, de ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen, kon niemand zijn mobiele telefoon gebruiken.

Meer over

NetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Productiviteit door Vodafone fors gestegen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Vodafone biedt nationale roaming bij storing

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Telecomsector adviseert dual-SIM bij overheid

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Ruim 100 overheden doen mee met OT2010

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderhoud legt UMTS-netwerk Vodafone plat

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Mobiele netwerken niet berekend op delen’

    10 reacties op “Vodafone zoekt nog naar oorzaak storing”

    1. Gast schreef:
      20 november 2009 om 11:39

      Volgens mij zijn niet alle problemen opgelost.
      Tot op heden met regelmaat geen verbinding of een onstabiele verbinding.
      Vervelend wanneer je bereikbaar zou zijn.

      Login om te reageren
    2. sjoerd schreef:
      20 november 2009 om 11:50

      Volgens mij was het meer dan een technisch probleem… ik had in het buitenland ook geen verbinding en dat heeft weinig met het Vodafone-netwerk te maken.
      Wellicht ook een administratieve storing???

      Login om te reageren
    3. Wim schreef:
      20 november 2009 om 12:13

      Sjoerd, je moet wel lezen:
      “Telecom gateways zijn de knooppunten in het netwerk die zorgen voor het totstandbrengen van gespreks-, sms- en dataverkeer.” Dat betekent dat je met je vodafone abonnement in het buitenland ook problemen kunt hebben. Je bent wel op het netwerk, maar omdat de vodafone computers gecontroleerd worden tijdens het opbouwen van de verbinding, gaat het toch fout.

      Login om te reageren
    4. x schreef:
      20 november 2009 om 12:56

      Wat een onzin Wim…

      Waar haal jij die kennis vandaan?

      Login om te reageren
    5. Henry schreef:
      20 november 2009 om 13:07

      Het is al maanden eerder begonnen met problemen. Wij maken al jaren gebruik van het Vodafone netwerk en sinds een aantal maanden hebben wij heel veel problemen met alle 160 abonnementen. Regelmatig niet bereikbaar terwijl de ontvangst goed is en smsjes die niet aankomen.

      Zijn er meerdere die hier last van hebben?

      Login om te reageren
    6. Jaap schreef:
      20 november 2009 om 13:20

      Daarom is het een goed idee van een kamerlid dat bij dit soort calamiteiten de verschillende operators hun netwerken kunnen delen, net als bij het elekticiteitsnetwerk. Dat nog nooit iemand eerder op dat idee is gekomen.

      Login om te reageren
    7. x schreef:
      20 november 2009 om 13:26

      Ik dacht dat de kwaliteit van een netwerk een selling point was van de operators?

      Dit vervalt dus als netwerk delen een feit wordt… Dat betekent dat de mindere goden met de grote mee kunnen liften.

      Login om te reageren
    8. Jaap schreef:
      20 november 2009 om 13:28

      Aanvulling: Kamerlid Martijn van Dam, die bedoelde ik.
      Zie o.a. AD:
      http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/445419/2009/11/20/Telefoonnetwerk-delen-bij-storing.dhtml

      Login om te reageren
    9. anti-x schreef:
      21 november 2009 om 09:16

      Meneer of mevrouw X.

      Wim heeft wel degelijk gelijk. Ook al zit je in het buitenland, dan nog moet de HLR bij Vodafone Nederland bereikbaar zijn. Dus het is zeker geen onzin wat Wim schreef. Jouw reactie wel trouwens!

      Login om te reageren
    10. Tho schreef:
      23 november 2009 om 16:27

      Nou, handig eerst weten wat je over hebt …
      er is roaming en er is varen op eigen netwerk!
      maar je accountgegevens zijn bij je eigen provider in hun computers; betaling gaat via een landelijk netwerk!
      Maar zo ver komt het niet, de rot ding bouwde geen verbinding op, dus waar ligt het dan?
      bij de Vodafonevestiging c.q. -netwerk!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs