Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Business en ICT moeten bedrijfselementen combineren

23 november 2009 - 22:284 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurAdidasOraclePhilipsVolvo

Op 19 november had ik een goed gesprek met Frank Buytendijk. Wij beide gaven die dag een presentatie op het congres van 25 jaar Oracle Nederland. Tussen Buytendijk zijn presentatie en die van mij zat een ruimte van anderhalve uur. Terwijl we een goed glas cola dronken hebben we elkaars presentatie doorgenomen. Het is altijd weer een genot om met iemand te praten met een gelijke passie als gedachtegoed.

Terwijl ik die avond naar huis reed, dacht ik na over ons gesprek. Plotseling kwam er een woord in mij op: combinatie. Als ik Arnold Heertje mag citeren: 'Economie is invulling geven aan de behoefte van de mens.' Mijn inziens is in toenemende mate de maatschappij aan het individualiseren en ontstaat de behoefte naar samenwerking en combinatie. We leven momenteel in de combinatie-economie. Grote producenten doen dit al jaren. Enkele voorbeelden zijn: Volvo waar je je eigen auto kan samenstellen, Senso als een combinatie van Philips en Douwe Egberts, Build-a-bear waar je je eigen knuffel een combinatie is van verschillende elementen en Addidas waar je je eigen sportschoen kan combineren. Combinatie zodat een nieuw 'eigen' product ontstaat. Je ziet het overal, in het bedrijfsleven maar ook privé. We willen thuis en werk combineren, zelfs vele gezinnen zijn tegenwoordig combinaties.

Terug naar Buytendijks en mijn presentatie. Beide presentaties adresseerden in essentie hetzelfde, namelijk het creëren van functionele elementen op businessniveau. Voor het gemak noem ik deze bedrijfselementen. Functionele bedrijfselementen om zo diverse combinaties te kunnen maken. Het denken in processen is mijns inziens niet meer de oplossing. Buytendijk zijn presentatie ging over 'management excellence'. In mijn woorden is wat hij presenteerde de beschrijving van het bedrijfselement 'management'. Het bedrijfselement 'management' werd weergegeven als een functionele verzameling van 'managementactiviteiten', zoals 'gain to sustain' en 'investigate to invest'. Elke managementactiviteit was weer onderverdeeld in een vijftal activiteiten. Door deze decompositie van het bedrijfselement 'management', was Buytendijk in staat managementprocessen te creëren, 'on the fly' (zie hier Frank zijn presentatie).

Tijdens mijn presentatie behandelde ik de transformatie van bedrijfsprocessen in bedrijfsfuncties. Voor het gemak zal ik deze ook bedrijfselementen noemen. Mijn stelling is dat middels het hebben van bedrijfselementen je in staat bent 'business process management', 'enterprise architecture' en 'business intelligence' te combineren. Vanuit businessperspectief leidt dit tot cross chain-denken, door bijvoorbeeld excellente logistieke services te combineren met andere supply chains. Dus ook in mijn presentatie stond alles in het teken van combinatie (zie hier mijn presentatie).

Maar waarom komt het binnen ict en de business maar niet van de grond? Beiden lopen eigenlijk ver achter als het dit soort concepten betreft. Ik denk dat een oorzaak te vinden is in al het wijzen naar elkaar. Diezelfde dag was ik getuige van een presentatie over 'collaboration'. Een prima presentatie met goede elementen. Echter, tijdens de presentatie werden herhaaldelijk zinnen gebruikt als 'ict begrijpt de business niet'. Mijn inziens was dat niet echt 'collaborative'. Aan de andere kant klaagt ict continu over de business omdat zij de nieuwe technologie niet begrijpen. Beide partijen zoeken dan ook nieuwe oplossingen. Ict wil 'in business' zijn en heeft SOA bedacht. Een dusdanig complexe oplossing, dat de business al helemaal afhaakt. En de business wil alles 'in the cloud' stoppen. Alsof ict onzichtbaar moet zijn of op zijn minst zo ver als mogelijk van de business vandaan.

Eigenlijk zouden we veel meer met elkaar moeten samenwerken, door beide werelden dichter bij elkaar te laten komen. Business en ict moeten kennis gaan combineren. Een goede manier om dat te doen is gebruik te maken van bedrijfselementen, om zo middels combinatie nieuwe primaire, secundaire en besturende processen te kunnen creëren. Alleen samen kunnen ict en de business succes bereiken binnen de combinatie-economie.

Meer over

ArchitectuurBusiness Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Frank Buytendijk keert terug naar Gartner

    Socrates
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Buytendijk ondervraagt Socrates over ICT-trends

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs