Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘E-mail gaat ten onder aan eigen succes’

23 november 2009 - 15:30ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

E-mail dreigt ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Dat zegt communicatieadviseur Gunnar Michielssen, die vrijdag 27 november 2009 uitroept tot landelijke E-mailloze Vrijdag. Volgens de initiatiefnemer is het aantal e-mails dat verstuurd wordt zó groot, dat het ten koste gaat van de efficiëntie ervan.

Door op deze dag de elektronische post te mijden, wil Michielssen werknemers en werkgevers bewuster laten omgaan met e-mail. Dat is geen overbodige luxe, vindt hij. Naast de afname van de efficiëntie van e-mail zou e-mailterreur, zoals de communicatieadviseur het noemt, stress en burn-outs veroorzaken.

Hij roept werknemers daarom op vrijdag 27 november 2009 dringende boodschappen zoveel mogelijk persoonlijk over te brengen. ‘Collega's die elkaar nog nooit gesproken hebben, worden zo
verplicht kennis te maken', aldus Michielssen. ‘Een dag zonder e-mail breekt de werkroutine en maakt medewerkers bewust van hun eigen gedrag.'

Extreem

Hoewel de initiatiefnemer vermoedt dat het mijden van e-mail voor sommige werknemers een extreem antwoord is op de situatie, denkt hij dat het geen problemen veroorzaakt. Michielssen: ‘We hebben zo veel andere communicatiemiddelen dat het absurd is te denken dat een dag zonder e-mail het einde van de wereld betekent.'

Het is de tweede keer dat E-mailloze Vrijdag plaatsvindt. Vorig jaar bleek uit een lezersvraag van Computable dat 63 procent van de ict'ers een dag zonder elektronische post een goed idee vindt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Tien geboden voor de e-mailloze vrijdag

    ActueelCarrière

    E-mailloze vrijdag moet werkroutine doorbreken

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Pegasus Mail bestaat twintig jaar

    ActueelCarrière

    ICT’er ziet niks in E-mailloze Vrijdag

    17 reacties op “‘E-mail gaat ten onder aan eigen succes’”

    « Oudere reacties
    1. Michael schreef:
      24 november 2009 om 17:01

      E-mail is gewoon een heel efficient communicatiemiddel. Elk middel heeft voor- en nadelen. In persoon bij iemand langsgaan is niet per definitie altijd beter dan een mailwisseling. Bij elk middel geldt dat je er meer of minder handig mee om kunt gaan, dat geldt voor (web)vergaderen, chatten, mailen, enz.

      Ik zie niet dat zo’n initiatief om heel specifiek e-mail een dag te negeren op zich nou zo handig en wenselijk is.

      Login om te reageren
    2. Jack Moerenhout schreef:
      24 november 2009 om 17:48

      Ik vind e-mail juist een rustig medium in een hectische omgeving, maar het werkt het beste als je het combineert met de andere belangrijke communicatievormen, het gesprek en het telefoontje. Een gesprek voeren over de mail is niet handig, dan kan je beter bellen of langslopen. Een complexe vraag stellen over de telefoon of in een gesprek kan lastig zijn, omdat het nogal een verhaal kan zijn. Naar mailverkeer kan terugverwezen worden, zodat je later nog exact weet wat er besproken of bemaild is.
      Ik kies ervoor om eerst een vraag te stellen via de mail en er later achteraan te bellen. De e-mail is dan ook een soort reminder. Als de mailwisseling te lang wordt, dan bel is bellen makkelijker. Als het probleem complex is, dan is een persoonlijk gesprek beter. In de praktijk is een combinatie het meest effici�nt.
      Het is daarnaast bijna nooit nodig direct te reageren op een mailtje, dus moet je het moment van reageren uitkiezen. En, zonder mail is thuiswerken onmogelijk wanneer je met anderen moet samenwerken.

      Login om te reageren
    3. hypocriticus schreef:
      25 november 2009 om 07:19

      Zakelijke mail is tegenwoordig steeds vaker geen communicatie, maar een boodschap met eenrichtingsverkeer. Iets roepen zonder kort, bondig, duidelijk te zijn en zonder duidelijk aan te geven van wie wat verwacht wordt.
      Voldoen mails daar wel aan, dan is het zinnige communicatie die hetzelfde effect als persoonlijk/telefooncontact heeft. Maar ja, hoeveel organisaties hebben in/extern niet de ‘bewijslastcultuur’?

      Login om te reageren
    4. Kevin schreef:
      26 november 2009 om 12:37

      Wat een ongelooflijk nutteloze poll als ik even zo bot mag zijn.
      Concreet zijn je enige opties als je er een mening over hebt ja, het is nuttig en nee, ik ben er aan verslaafd. Dat slaat natuurlijk kant nog wal, ik ben aller behalve e-mail verslaafd maar zie ik 0 voordeel in een e-mail loze dag. Want wat heb je daar nou aan. Het is een nogal nutteloos symbool wat je uit waar echt helemaal niemand wat aan heeft.

      Login om te reageren
    5. Daniel schreef:
      27 november 2009 om 10:54

      zie http://wave.google.com/ voor de opvolger van e-mail

      Login om te reageren
    6. Herman (Gent - Belgie) schreef:
      27 november 2009 om 12:33

      Ik zou graag even willen reageren. Vaak worden allerlei communicatie middelen te pas en te onpas gebruikt zoals e-mail,sms berichten , forums , blogs en sociabele netwerken enz. Om dat ze 1) te eenzijdig zijn en 2) ook te vaak erg onpersoonlijk. 3) vaak tot veel nutteloze misverstanden kunnen leiden.

      Alles moet altijd zeer snel gaan op communicatie gebied waarbij de fractie tijd steeds een grotere rol speelt. En als het snel gaat kan dit ook leiden tot misverstanden en veel frustratie omdat er ook veel kostbare tijd verloren gaan als het via e-mail of bv sms gaat.

      Want het is niet alleen ��n richting verkeer , maar wat er geschreven staat kan door iedereen anders gelezen worden. Als je met iemand persoonlijke communicatie hebt dan leid dat toch vaker tot misverstanden

      Want je kan het beter aangeven en het gaat in twee richten en veel sneller en is ook persoonlijker. En je kan er meer gevoel in stoppen.

      Iedereen heeft het steeds drukker en drukker en tijd kost geld zeggen ze , dat laatste is dus niet altijd waar want als er bv een misverstand heerst kolt het juist meer tijd en geld. Wat met persoonlijke communicatie minder het geval is. Via e-mail of brief is iets uit leggen aan en ander is ook niet simpel.

      Tijd moet je nu eenmaal maken eens vaker minder druk met je zelf zijn wat meer aandacht besteden aan de andere en wat meer communicatie op persoonlijke basis zou veel goed kunnen maken. Er word al zo weinig persoonlijk gecommuniceerd tegenwoordig de dag van vandaag mede de schuld van internet , sms enz

      Maar ik ben ook maar een mens van vlees en bloed en zeker niet perfect ik maak dus ook fouten en gebruik internet en e-mail ook soms te pas en te onpas. Alleen schijn ik samen met vele anderen tot een raar ras te behoren omdat we niet actief willen zijn op bv twitter , facebook enz dan zal ons worst wezen.

      Tot besluit dit je zal niet dood gaan als je eens 1 dag eens gen e-mail gebruikt , eens 1 dag de auto laat staan , eens 1 dag je pc niet aan zet enz we zijn allemaal een beetje de slaaf van van alles en nog wat. Ik zelf ook maar tracht er vaak toch wat aan te doen. Wat anderen doen is hun zaak.

      Groeten vanuit Gent in Belgie

      Herman

      Login om te reageren
    7. kees schreef:
      28 november 2009 om 19:54

      Wat een onzin zeg E-mail gaat ten onder aan zijn eigen succes het is maar hoe je het gebruikt, wat te denken van sms-jes ook een uitvinding met een groot succes en veel gebruikt.
      Wie wil er weer terug naar af en dan gelijk de computer de vuilnisemmer in.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs