Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Handen schudden

Softwareleverancier besteedt marketing vaker uit

25 november 2009 - 09:49ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Bedrijfssoftwareleveranciers kiezen er steeds vaker voor om hun marketingactiviteiten uit te besteden. In de huidige economische omstandigheden richten ze zich op hun kerntaken: het ontwikkelen, verkopen en implementeren van software. Marketingactiviteiten om nieuwe klanten te winnen besteden ze steeds vaker uit aan gespecialiseerde bureaus. Ook de communicatieafdeling, helpdesk en de evenementen gaan vaker de deur uit.

Die trend neemt adviesbureau Goals Marktbewerking waar na onderzoek onder zeventig marketeers en commercieel verantwoordelijken bij Nederlandse leveranciers en implementatiepartners van bedrijfssoftware. Het merendeel van de ondervraagde leveranciers hebben generieke disciplines, zoals verkoop buitendienst, verkoop binnendienst en marketing, nu nog in huis. Maar volgens de onderzoekers overwegen steeds meer bedrijven om zich te laten adviseren door gespecialiseerde bureaus.

Door de huidige economische omstandigheden hebben softwareleveranciers in het algemeen moeite met het vinden van nieuwe klanten. De omzet bestaat vooral uit lopende licenties, onderhoudscontracten en updates bij bestaande klanten.

Volgens de onderzoekers laten steeds meer ict-bedrijven zich adviseren door bureaus die thuis zijn in marketing en communicatie en die automatisering inhoudelijk begrijpen. Van de ondervraagde bedrijfssoftwareleveranciers geeft 60 procent tussen de 2 en 5 procent van de omzet uit aan marktbewerking. 15 procent van de ondervraagden reserveert tot maximaal 15 procent van de omzet voor marktbewerking.

Beurzen en evenementen zijn uit

Uit de gegevens komt naar voren dat menselijk contact, ook in het digitale tijdperk, cruciaal is voor de met potentiële klanten en mensen die interesse hebben in de producten of diensten van de leverancier. In marketingtermen heet dat leads. In vergelijking met de situatie drie jaar geleden zijn evenementen en beurzen uit de gratie als plaats om leads te genereren. Bestaande klanten, die als referentie kunnen dienen en de bedrijfswebsite zijn belangrijker geworden voor het contact met potentiële klanten.

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Exact verwacht weinig nieuwe klanten in 2009

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    SAP: zwaarste omstandigheden ooit

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Retail-marketing is inspiratiebron voor bank’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata wordt actiever in marketing management

    Postbode
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘E-mailcampagne krijgt concurrentie van papier’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs