Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT’er ziet niks in E-mailloze Vrijdag

27 november 2009 - 09:29ActueelCarrière
Heleen van Roon
Heleen van Roon

Ict'ers zijn niet echt enthousiast over de E-mailloze Vrijdag van communicatieadviseur Gunnar Michielssen. Dat blijkt uit reacties op Computables nieuwsbericht daarover. Hoewel de technici hun elektronische post niet willen missen, zien ze nog wel mogelijkheden om het gebruik ervan te verbeteren.

Volgens Michielssen, die de laatste vrijdag van november heeft uitgeroepen tot E-mailloze Vrijdag, is het aantal e-mails zó groot, dat het ten koste gaat van de efficiëntie ervan. Bovendien zou het stress en burn-outs veroorzaken.

De ict'ers die het bericht lazen, kunnen zich niet echt vinden in de mening van Michielssen. Voor de meeste gebruikers van elektronische post wegen de voordelen ervan zwaarder dan de nadelen. ‘Roberto G': ‘ Zonder e-mail kan ik niet met alle projectleden gelijktijdig communiceren. Het biedt bovendien de kans een gesprek tijdelijk te negeren.'

Ook voor directeur Milko van den Wollenberg van VoIP-aanbieder Xeloq is e-mail een goed communicatiemiddel. ‘Zonder email hebben veel bedrijven geen primair communicatiemiddel meer om tegen lage kosten te communiceren met prospects, bestaande klanten en hun wederverkopers', stelt hij. ‘Ook problemen worden bij ons primair per email afgehandeld.' Een enkele lezer kiest voor een combinatie door eerst het e-mailbericht te verzenden en er daarna over op te bellen.

Autoloze Zondag

De meeste lezers zijn het erover eens dat de elektronische postbus onmisbaar is, maar het gebruik ervan zou voor verbetering vatbaar zijn. Reageerder Marco Meerman komt met een advies: ‘Kijk eens of je je e-mail korter kan houden. Schrijf wat minder of lees het eerst voordat je wat verzendt. Houd onduidelijkheid uit de e-mail, want het kan ook tegen je worden gebruikt.'

Al met al zijn de meeste ict'ers het erover eens dat e-mail een goed communicatiemiddel is. Eén reageerder vergelijkt de E-mailloze Vrijdag met de Autoloze Zondag: ‘Ieder jaar vinden honderduizenden mensen dat een prima idee. Zolang zij die dag hun eigen auto maar niet hoeven laten staan.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    ‘E-mail gaat ten onder aan eigen succes’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Pegasus Mail bestaat twintig jaar

    16 reacties op “ICT’er ziet niks in E-mailloze Vrijdag”

    « Oudere reacties
    1. C. schreef:
      27 november 2009 om 23:08

      Oh mijn god, wat een idee!
      Ik heb vandaag vrij van school dus vandaag eindelijk tijd gehad om E-MAILS te sturen naar bedrijven voor stageplekken. (als je belt verwijzen ze je toch weer naar de mail)Die had ik dus niet kunnen sturen als het officieel e-mailloze vrijdag zou zijn. En zo zijn er nog meer dingen, bedrijven moeten toch ook contact houden met klanten. En sommige zitten misschien in het buitenland dus dan lijkt het mij goedkoper/duidelijker om contact te leggen via een mail. Een mail kan je het op elk moment weer terug lezen en met een telefoongesprek zou je het misschien moeten opnemen ofzo?

      Nou in iedergeval ik denk dat het communiceren via de mail tegenwoordig onmisbaar is.

      Login om te reageren
    2. Geriit schreef:
      28 november 2009 om 18:12

      Het idee om met een emailloze dag te komen is als beginpunt van een bezinning waardevol en heel goed. Het is goed om met elkaar eens na te gaan wat we aanrichten met alle berichten die ter algemene informatie, cc en bcc worden verzonden. Hoeveel gezondheid kost dit niet en hoeveel werktijd gaat hierdoor niet verloren. Niet op te lossen met een vrije dag er is dringend meer nodig nodig

      Login om te reageren
    3. Alice19th schreef:
      29 november 2009 om 15:55

      Ik denk dat de mensen die dit bedacht hebben wel mee mogen doen aan mijn ‘zuurstofvrije dag’. (Grapje.. Misschien..)

      Login om te reageren
    4. PaVaKe schreef:
      29 november 2009 om 18:44

      De heer Michielssen is communicatieadviseur. Het voordeel van adviezen is dat je ze in de wind kunt slaan.

      Op een klein kantoortje kun je de interne communicatie wellicht nog een keer een dag zonder mail laten verlopen, maar bij een beetje groot bedrijf wordt dit al lastiger. Laat staan bij een internationaal bedrijf.

      Daarnaast gebruiken we mail ook vaak als notificatie mechanisme; bijvoorbeeld dat je een probleem op moet lossen of verifieren, of dat een software build fout is gegaan.

      Nee meneer de communicatieadviseur, droom lekker verder in uw eigen wereld

      Login om te reageren
    5. Kaspar schreef:
      30 november 2009 om 00:29

      Email zou je toch moeten zien als een ‘add-on’, oftewel een toegevoegde waarde ten opzichte van andere communicatiemiddelen. Dat email ‘onmisbaar’ zou zijn is, is wel erg overdreven gesteld: vroeger kon er ook zonder email gecommuniceerd worden.

      Login om te reageren
    6. PaVaKe schreef:
      30 november 2009 om 08:49

      @Kaspar

      vroeger….
      was er geen e-mail, geen internet, geen computers, geen electriciteit, geen vliegtuigen, geen auto’s, geen mensen………

      Maar ja, dat was vroeger

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs