Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Commercie maakt blind

09 december 2009 - 13:314 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Morten Minke
Morten Minke

Open source krijgt steeds meer aandacht in de media, bij de overheid en ook bij steeds meer bedrijven. Er zijn veel bedrijven die momenteel verder kijken dan de producten die door gevestigde leveranciers worden aangeboden. Maar om de klanten te bereiken moeten zij wel te weten komen dat het project bestaat en dat het een optie is voor de behoefte van de klant.

Om als open source-project te groeien is bekendheid nodig. Bekendheid zorgt voor een grote community, meer mensen die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling (gebruikers feedback, vertalingen, code, etc.), maar ook voor commerciële inmenging. Inmiddels hebben genoeg bedrijven laten zien dat met een goede strategie er wel degelijk geld te verdienen valt met open source. Op dit moment zie je wel duidelijk een verschil tussen de gevestigde open source-bedrijven die al velen jaren geleden gestart zijn en de 'nieuwe' bedrijven die slechts sinds enkele jaren actief zijn.

Deze nieuwe generatie bedrijven lijkt veel op wat we jaren geleden bij de dot.com-boom zagen. Er worden gigantische investeringen gedaan terwijl de bedrijven nog géén enkele prestatie hebben geleverd. Er wordt weer gehoopt op het succes. En voor succes is bekendheid cruciaal.

De budgetten voor marketing groeien, commercie staat centraal en de research krijgt opeens minder aandacht. Het project wordt een product en om de investeringen terug te verdienen worden allerlei constructies bedacht. Hoewel het helemaal niet verkeerd is voor een bedrijf om bijvoorbeeld een Professional Version te hebben, schieten een aantal bedrijven nu door. Veelal zitten er in deze versies stukken code die niet open source zijn en dit vergt opeens veel meer van het project en codemanagement. Zodra je meer resources nodig hebt om de splitsing te onderhouden in plaats van je met de werkelijke functionaliteit bezig te houden, ben je verkeerd bezig.

Dit laatste lijkt nu juist bij een aantal open source-projecten het geval te zijn. De community wordt uit het oog verloren en het product staat opeens centraal. En in deze context betekent het product de marketing en hype, maar geen relevante ontwikkeling meer van het project. Zonder het te beseffen raakt de community ontevreden en zal deze vroeg of laat zijn eigen beslissing nemen.

Het grote voordeel van open source is nu dat dit kan. Er kan een nieuw project worden opgezet, en dit project kan zelf succes boeken, maar het kan desastreus zijn voor bedrijven die niet hun ogen en oren open houden. Een goed voorbeeld hiervan is het Joomla!-project. Dit kwam tot leven als afsplitsing van Mambo. Joomla! is nu een groot succes en Mambo is naar de achtergrond verdwenen. Dit kwam door onvrede over de manier waarop het project aangestuurd werd.

We staan nu aan het begin van een periode waarin open source steeds belangrijker wordt, waar veel bedrijven zullen instappen, maar waar ook nog rake klappen zullen vallen. Uiteindelijk zal dit goed zijn om weer de beide benen aan de grond te krijgen. Door de enorme investeringen die nu worden gedaan door investeringsmaatschappijen worden er opeens commerciële eisen gesteld die niet altijd samen gaan met de open source-filosofie. De tijd zal het uitmaken of de balans op tijd gevonden wordt.

Voor organisaties die op zoek zijn naar open source-oplossingen zal dit zowel een moeilijkheid als een mogelijkheid met zich mee brengen. Het kan immers gebeuren dat een leverancier van een pakket het uiteindelijk niet redt, maar juist door het open karakter is er een reële kans dat het project zelf niet ter ziele zal gaan. Voor investeerders worden het in ieder geval spannende tijden, want er zijn heel wat bedrijven die nu als paddenstoelen uit de grond schieten, maar ze zullen het zeker niet allemaal redden.

Meer over

Opensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Open source wordt commercieel, is dat wel goed?

    6 reacties op “Commercie maakt blind”

    1. Frank H schreef:
      9 december 2009 om 22:19

      Onbedoeld illustreert dit artikel, hoe amateuristisch en onbetrouwbaar open source is. De hele open source gedachte is achterhaald en verouderd. Het is leuk voor hobbyisten, nerds maar dat is ook alles. Leuk te lezen dat er nog altijd mensen dit met hand en tand verdedigen terwijl ze diep in hun hart ook wel weten, dat je dit met goed fatsoen niet bij een klant kan adviseren.

      Login om te reageren
    2. Mario schreef:
      10 december 2009 om 07:57

      @Frank, Open Source is de toekomst, jij bent achterhaalt

      Login om te reageren
    3. Frank schreef:
      10 december 2009 om 08:57

      Frank H, kom nou eens met argumenten! Een beetje FUD verspreiden is misschien een leuke hobby maar niemand die er iets mee opschiet. Voeg nou eens iets toe aan de discussie, dat maakt het een stuk interessanter om jouw reacties te lezen.

      Je bent er overigens van op de hoogte dat zonder open source het overgrote deel van internet op zijn gat ligt? Of heb je nog nooit van bv. BIND gehoord?

      Login om te reageren
    4. Gerard Groenewegen schreef:
      10 december 2009 om 16:32

      Ik heb al eens eerder op dit forum gemaild dat Open Source de belangrijkste IT ontwikkeling is van de laatste jaren. En dat het de IT markt zoals we die nu kennen grondig zal veranderen. Zoals altijd met een strategische verandering.
      Open Source zorgt ervoor dat IT echt klant en service gericht wordt want daar valt het geld te verdienen. Niet meer met licenties, welke slimme constructies je ook denkt te bedenken.
      Logisch dat er mensen zijn die dat niet leuk vinden. Veranderingen zijn niet altijd leuk maar ook niet tegen te houden. Gelukkig voor Frank H. zullen de grotere overheden en corporate bedrijfsleven erg traag gaan veranderen. Er blijft dus nog wel even werk voor Closed Source software leveranciers.
      Mensen die nu in de IT markt willen starten en werken raad ik wel alvast aan kennis te nemen van de belangrijkste OS producten en ontwikkel tools. Vroeg of laat zal je het gaan tegenkomen.

      Login om te reageren
    5. Morten Minke schreef:
      10 december 2009 om 16:34

      @Frank H.

      Typisch dat een artikel als deze zo geinterpreteerd wordt.
      Dat je meteen met sterke woorden als ‘amateuristisch’ en ‘onbetrouwbaar’ komt, en dat de gedachte ‘achterhaald’ is zonder dit te onderbouwen vind ik bijzonder.

      Open Source is juist enorm aan het professionaliseren. Het feit dat bijvoorbeeld CRM (SugarCRM), ERP(Openbravo) en DMS(Alfresco) oplossingen een goed alternatief hebben in de Open Source wereld geeft dit al aan. Bij veel van deze bedrijven zijn de investeringen enorm. Net als bij ieder ander bedrijf dat plotseling een enorme kapitaalinjectie krijgt, kan het bedrijf snel doorgroeien, maar door de injectie kan de initiele bedrijfsstrategie en filosofie onder druk komen te staan. Omdat Open Source bedrijven echter een bepaalde keuze hebben gemaakt die de basis is voor hun bedrijf (Open Source) heeft dat ook gevolgen voor de manier waarop een investeerder invloed moet uitvoeren maar ook deze basis principes moet accepteren, nog sterker moet versterken. Juist dit laatste staat bij een aantal bedrijven onder druk.

      Nogmaals, dit heeft niets te maken met de kwaliteit van het project, maar met de groei die nieuwe Open Source bedrijven doorgaan.

      Login om te reageren
    6. ICT-er schreef:
      11 december 2009 om 14:36

      @Frank H, kom eens met argumenten. Te pas en te onpas stel je negatief op tegenover open source en steeds zonder argumenten.
      Je komt bij mij over als iemand die het slechts met enkele Microsoft-certificaten moet doen en nu bang is dat zijn wereldje ineen stort.

      Heus er is leven na closed source, dat was er daarvoor ook al.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs