Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Smart, slimme verkoop of slimme apparatuur?

21 december 2009 - 09:593 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Smart is in. Auto’s, telefoons en huizen worden smart. Volgens woordenboeken gaat het dan om iets dat slim en goed bedacht is. Zulke producten willen we natuurlijk allemaal. Marketeers hebben dat feilloos in de gaten.

Menselijke smart
De woordenboeken suggereren ook dat je voor smart bij de psychologie moet zijn. Bij slim gaat het immers om een psychologisch proces, namelijk ’het denken’. Denkpsychologen benaderen smart iets anders dan marketeers en consumenten. Psychologen vragen zich bijvoorbeeld af wat smart en denken precies is. Dat blijkt nogal lastig te zijn. Het woord ’smart’ gebruiken zij niet, maar wel termen als intelligentie, cognitie, mentaal handelen en probleemoplossen. Tussen die psychologische denkscholen zijn forse verschillen. Die onenigheid geeft niet-psychologen aan de haal te gaan met begrippen als IQ, hoogbegaafd en smart. ’Gewone’ mensen begrijpen complexe dingen door te doen alsof het mensen zijn (antropomorf denken). In sprookjes kan alles denken, voelen en praten. Ook in de ict doet men dat. Computers worden niet gebruiksvriendelijk gemaakt door ze gebruiksvriendelijk te maken, maar met personal assistants die uitleggen hoe een computer werkt.

Ook hierin verschilt de psychologie van de dagelijkse praktijk. Al in 1985 hebben de psychologen Vroon en Draaisma (Vroon, P. & Draaisma, D. (1985). De mens als metafoor Over vergelijkingen van mens en machine in filosofie en psychologie. Baarn: Ambo) laten zien dat de mens in de geschiedenis een populaire metafoor is voor complexe zaken. Zij lieten echter ook zien dat deze metafoor niet zo slim is als je complexe zaken wilt begrijpen. Metaforen blijken ook niet zo’n slimme keuze te zijn wanneer je gebruiksvriendelijke apparaten wilt maken.

Deze decennia oude psychologische kennis is niet bemoedigend voor de hedendaagse smartridders.

Smart designers
Binnen 233 milliseconden kun je zien dat de ontwerpers van de smart handhelds dat zelf niet zijn. Het zijn geen handhelds maar handdrops. Ze lijken gemaakt om zo snel mogelijk uit de hand te vallen. Misschien hebben we geen slimme apparaten nodig maar slimme ontwerpers. Ontwerpers die niet alleen weten dat ’smart’ goed verkoopt maar die ook weten hoe je gebruikers smart kunt laten denken.

Smart gebruikers
Ruim twintig jaar geleden gebruikte men het woord ’smart’ niet, maar sprak men van ’automatisering’. Met software werden apparaten zo gemaakt dat de mens niet meer nodig was. Hij ging ’uit de loop’ zoals dat in het vak heet. De mens moest opdraven wanneer de automaat het niet begreep. Al snel bleek dat niet slim.

De ironie van automatisering is dat de gebruiker juist inzicht, overzicht en bedieningsroutine nodig heeft wanneer je smarte apparaat het zelf niet meer snapt. Juist dan moet de gebruiker weten wat er aan de hand is, wat er gedaan moet worden en op welk knopje je dan moet drukken. Dat je vooral gebruikers smart moet maken hebben een aantal jaren geleden enkele kerncentrales met een harde knal duidelijk gemaakt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    Eén reactie op “Smart, slimme verkoop of slimme apparatuur?”

    1. Jan schreef:
      21 december 2009 om 13:20

      Hierbij wil ik (ik ben een niet-it’er die slechts interesse heeft voor ICT) de heer Verhoef een pluim geven voor het heldere en best wel kritische artikel. Iedereen vindt maar dat alles moet worden geautomatiseerd, maar als het bijv. mis gaat, snappen ze nog niet eens wat er mis gaat enz… (niet belemmerd door enige kennis van zaken noemen ze dat toch..?!) En dat is jammer.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Carrière

    Project architect Frank over IT bij UW...

    ‘De grootste uitdaging voor ons zit in hóé we de dingen doen.’ Frank is project architect en werkt aan het...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Digitale Denen wijzen de weg

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Cloud & Infrastructuur

    Google bundelt zakelijke ai onder Gemini Enterprise

    Cloud & Infrastructuur

    EU grijpt nog niet in tegen Microsofts cloudlicenties op Google en AWS

    Cloud & Infrastructuur

    Kabinet en rechter grijpen in bij Nexperia

    Cloud & Infrastructuur

    7 ontwikkelingen op de chipmarkt om in de gaten te houden

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs